سرویس: اقتصادی
کد خبر: 64345
|
00:39 - 1403/01/23
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می‌دهد؛

مسئله درختان و احیای طبیعت در ایلام

مسئله درختان و احیای طبیعت در ایلام
برنامه‌های متعددی برای احیای درختان در ایلام پیش‌بینی‌شده که نیازمند حمایت و مشارکت همگانی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، حفظ سرمایه‌های طبیعی یک اقدام ارزشمند و ضروری است و برای اینکه بتوان برای آینده کشور یک آینده خوب متصور شد قطعاً باید نگاه به سرمایه‌های طبیعی داشته باشیم.

اگر بخواهیم آینده‌ای داشته باشیم قطعاً باید نگاه ویژه به درختان داشته باشیم، در واقع این درختان هستند که باعث می‌شوند تا محیط‌زیست ما قابل‌سکونت باشد؛ اما امروز درختان نیاز دارند تا به آن‌ها رسیدگی شود.

اما امروز درختان قصه‌های متفاوتی از دردهای خود دارند دردهایی که گویای این است که جنگل‌های ما در خطر هستند؛ اما امروز برنامه‌هایی برای احیای درختان در حال انجام است که می‌تواند قطعاً در احیای درختان مثمرثمر باشد.

احیای درختان نیازمند فرهنگ‌سازی است

میلاد مرادی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: احیای درختان نیازمند فرهنگ‌سازی است و این امر با حضور همه آحاد مردم صورت می‌گیرد.

مرادی گفت: باید توجه داشت که درختان یک سرمایه ارزشمند برای ما هستند که باعث می‌شود تا محیط‌زیست ما قابل‌سکونت باشد.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که امروز درختان در معرض خطر هستند باید برنامه‌ای برای حفظ آن‌ها داشته باشیم و گرنه فردا قطعاً دیر خواهد شد.

درختان سرمایه‌ای ارزشمند هستند

  رضا حقی کارشناس محیط‌زیست در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: درختان یکی از مهم‌ترین عناصر زندگی بر روی زمین هستند. ما انسان‌ها و حتی تمامی موجودات زنده به اندازهٔ کافی از درختان برای زندگی‌مان وابسته هستیم که تعدادی از فواید درختان را بازگو خواهیم کرد.

وی افزود: درختان از طریق فتوسنتز اکسیژن را تولید می‌کنند و دی‌اکسیدکربن را جذب می‌کنند. این فرایند باعث پاک‌سازی هوا از آلودگی و حفظ تعادل اتمسفر می‌شود، همچنین به دلیل توانایی درختان در جذب دی‌اکسیدکربن، آنها به‌عنوان یکی از راه‌های مؤثر برای مقابله با گرمایش جهانی شناخته می‌شوند.

کارشناس محیط‌زیست گفت: ریشه‌های درختان باعث نگهداری خاک و جلوگیری از فرسایش می‌شوند، همچنین از نظر کیفیت آب، منابع آبی را تأمین و حفظ می‌کنند، درختان به زیبایی محیط‌زیست کمک می‌کنند. انواع رنگ‌ها و فصل‌های مختلف درختان زیبایی خاصی به محیط اطراف می‌بخشند.

حقی گفت: درختان بخش مهمی از بوم‌شناسی و بیوتاپها را تشکیل می‌دهند، زنجیره غذایی و تعادل بیومانی تا حد زیادی به درختان بستگی دارد، درختان به‌عنوان منابع زنده و دارای ارزش اقتصادی بالا برای جوامع محلی و صنایع چوبی عمل می‌کنند، پس، درختان یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی بر روی زمین هستند. حفظ‌کردن و حمایت از این منابع طبیعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 

کارشناس محیط‌زیست یادآور شد: درختان به‌عنوان محیط طبیعی بسیاری از گونه‌های گیاهی و حیوانی عمل می‌کنند و برای حفظ تنوع و تعادل اکوسیستم ضروری هستند؛ سرشاخه‌ها و ریشه‌های درختان می‌توانند خاک را جاهت جلوگیری از سیلاب و طوفان‌ها ثابت نگه دارند و خسارات آن‌ها را کاهش دهند و همچنین درختان به‌عنوان فیلترهای طبیعی برای ذرات معلق، غبار و آلودگی‌های هوا عمل می‌کنند و محیط‌زیست را بهبود می‌بخشند.

 

وی در ادامه گفت: بر اساس مطالعات، زمین‌های سبز و درختان می‌توانند استرس و اضطراب را کاهش داده و سلامت جسمی روانی را ارتقا دهند و برخی از درختان به‌عنوان نمادهای فرهنگی و تاریخی در جوامع شناخته شده و از لحاظ فرهنگی اهمیت بالایی دارند، همچنین مطالعه و حفظ درختان و جنگل‌ها به دانشمندان و محققان کمک می‌کند تا مفاهیم مرتبط با زیست‌محیطی را بیشتر درک کنند.

حقی تصریح کرد: حال باید توجه داشت که درختان با این اندازه اهمیت درخطر هستند و هر روز بیشتر در معرض تخریب و آسیب قرار می‌گیرند به همین دلیل بر همه لازم است تا بافرهنگ سازی در حفظ درختان کوشا باشند؛ چون درختان برای همه یک سرمایه ارزشمند هستند.

برنامه احیای منابع طبیعی در دستور کار است

مراد بابایی کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: برای احیای منابع طبیعی برنامه ویژه‌ای در دستور کار است که قرار است یک میلیارد درخت کاشته شود.

وی افزود: تاکنون بیش از 7 میلیون انواع گونه های جنگلی و فضای سبز در ایلام تولید شده و کاشت درختان بنا بر سهمیه استان ایلام در دستور کار است.

بابایی تصریح کرد: ایران ششمین کشور در تولید کربن و رتبه نخست فرسایش خاک را در جهان دارد و ازاین‌رو باید برای جلوگیری از فرسایش خاک برنامه‌های احیای منابع طبیعی در دستور کار داشته باشد.

 

انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب