سرویس: اقتصادی
کد خبر: 65028
|
00:22 - 1403/02/05
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می‌دهد؛

شلکینه غذای محبوب ایلامی‌ها

شلکینه غذای محبوب ایلامی‌ها
شلکینه نان محبوب مردم ایلام است و از قدیم طرف‌داران بسیاری در این استان دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، یکی از محبوب‌ترین نان‌های که از دیرباز در ایلام طرف‌داران بسیاری دارد، شلکینه است در واقع شباهت بسیاری به نان دارد که بر روی ساج‌های فلزی بر روی آتش قرار می‌دهند، درست می‌شود وبر روی آن طبخ می‌شود.

شلکینه نان‌شیرینی است که بیشتر در این فصل برای مهمانی‌ها و دسته‌جمعی‌های که خانواده‌ها در دامان طبیعت در کنار هم جمع هستند از این نوع نان می‌پزند که بسیار طبیعی و سرشار از مواد مغذی است. 

برای درست‌کردن این نان ابتدا مقداری آرد را در داخل یک سطل قرار می‌دهیم کم‌کم به آن آب اضافه می‌کنیم و آن را نیز به هم می‌زنیم به‌طوری که در ابتدا به‌صورت خمیری شکل در می‌آید سپس مقداری نمک به آن اضافه می‌کنیم دوباره با دودست آن اضافه می‌کنیم و تا جای خمیر را به هم قاتی می‌کنیم که خمیر به‌صورت آبکی در بیاید ونیم ساعت آن را در جای قرار می‌دهیم تا خوب‌شکل بگیرد.

سپس با استفاده از یک آتش، ساج و دیگر متعلقات را تهیه می‌کنیم و خوب می‌گذاریم که ساج داغ شود وبا یک‌کاسه، خمیر که آماده شده روی ساج می‌گذاریم وبا دست آن را پهن می‌کنیم. 

در مرحله بعدی با یک کاردک هم زمان که نان یک طرف آن پخت شد آن را برعکس می‌کنیم تا خوب پخت شود و در مرحلهٔ آخر که دو طرف نان آماده شد آن را داخل یک ظرف قرار می‌دهیم به آن کره یا روغن محلی (دام) و شیره خرما یا عسل اضافه می‌کنیم. 

در آخر به دوستان توصیه می‌شود که از این نوع نان محلی در دسته‌جمعی هاتون حتماً میل کنید.

شلکینه مواد لازم برای درست‌کردن نان شلکینه: 
آرد

آب 

شیره خرما یا عسل

نمک

رازیانه

زعفران 

روغن دام (محلی) و بعضی شهرها از مواد دیگری برای درست‌کردن این نان استفاده می‌کنند.

 

 

 

 

 

 



انتهای خبر/م

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد