سرویس: سیاسی
کد خبر: 58450
|
00:12 - 1402/12/25
نسخه چاپی

ضرورت ترویج فرهنگ وقف؛

سنت حسنه وقف و گره‌هایی که باز می‌شود

سنت حسنه وقف و گره‌هایی که باز می‌شود
سنت حسنه وقف می‌تواند گره‌گشایی بسیاری از مشکلات به‌خصوص حوزه اقتصاد و معیشت مردم باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، امروز کمتر در شهر و یا روستایی وجود دارد که در آن وقف و موقوفات نباشد و هر چه دین و معنویت حضور بیشتری در این مناطق داشته، انگیزه و تنوع وقف و گستره موضوعات و مصارف وقف هم نمود فراوان‌تری پیدا کرده است.

وقف یکی از حسنات جاری و ماندگار است که در دین مبین اسلام تأکیدات زیادی بر روی آن شده است، وقف از افتخارات دین اسلام است و از صدر اسلام تاکنون انسان‌های خیر و نیکوکار هرگاه مشکلی در زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم به وجود می‌آمد با نهایت عشق و ایثار و قراردادن اموال خود در جهت رفع مشکل اقدام می‌کردند.

برای انفاق راه‌های گوناگونی وجود دارد که وقف یکی از مهم‌ترین مصادیق آن است و مهم‌تر از وقف، نیت پاک و خالصانه آن است که انسان چیزی را وقف کند که محبوب دلش است و دل‌کندن از آن کار دشواری است و این مسئله اوج ایمان و اعتقاد به خداوند لایزال را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد که واقف حاضر است در راه خداوند از اموال دوست‌داشتنی خود صرف‌نظر کند. در قرآن کریم آیه‌ای که به طور صریح بر مسئله وقف و احکام آن دلالت کند وجود ندارد؛ ولی آیات بسیار دیگری در قرآن وجود دارند که در آنها خداوند انسان‌ها را به عمل صالح، تألیف قلوب، احسان و برادری، بخشش و تعاون تشویق نموده و نشان‌دهنده محبوبیت و مطلوبیت عمل وقف و شخص واقف در بارگاه الهی است.

 

فرهنگ‌سازی وقف یک سنت حسنه

 

اما امروز در استان ایلام این سنت حسنه به یک فرهنگ تبدیل شده است، حجت‌الاسلام عزیزی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام دراین‌خصوص گفت: امروزه یکی از مسائل فقهی و شرعی در جامعه مسئله وقف است.

 وی با بیان اینکه امروزه یکی از مسائل فقهی و شرعی در جامعه مسئله وقف است افزود: نیت وقف‌کننده و نیازهای روز جامعه اهمیت بالایی دارد و لذا بر اساس نیاز جامعه در هر عصر و زمانی بسیاری از واقفین مبادرت به امر وقف می‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه ایلام ابراز کرد: مسئله وقف می‌تواند در تمامی زمینه‌ها انجام شود، بنابراین وقف باید نهادینه شود تا راهی برای حل بسیاری از مشکلات جامعه امروز باشد.

 حجت‌الاسلام عزیزی تصریح کرد: وقف مشارکتی جهت رفع موانع اقتصادی اجتماعی و توسعه فرهنگ وقف در جامعه از سوی سازمان اوقاف در حال اجرا است که می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را برطرف کند و در راستای اقتصاد مقاومتی بسیار کارگشا و اثربخش باشد.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه ایلام در ادامه تصریح کرد: سند چشم‌انداز آینده اداره کل اوقاف سنددار کردن کلیه موقوفات و بقاع متبرکه استان است.

 حجت‌الاسلام عزیزی در پایان تصریح کرد: در خصوص ترویج فرهنگ وقف گام‌هایی برداشته شده است که در همین راستا کارگروه‌هایی با عنوان انجمن‌های یاوران وقف تشکیل شده است.

 

انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب