سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 52816
|
08:37 - 1400/04/27
نسخه چاپی

ایلام بیدارگزارش می دهد؛

بساط کشتار غیر مجاز دام در ایوان،وقتی نظارتها کم رنگ است

بساط کشتار غیر مجاز دام در ایوان،وقتی نظارتها کم رنگ است
در سطح شهرستان ایوان متاسفانه شاهدهستیم که قصابان بدور از نظارت دامپزشکی شهرستان اقدام به کشتار دام می کنند.

به گزارشايلام بيدار،،امروزه مصرف گوشت به عنوان یک تامین کننده منبع پروتیینی و مواد گوشتی در سبد غذایی خانوارها به شمار می رود به ویژه به دلایل مختلف مصرف سرانه گوشت در این استان بیشتر از نقاط دیگر کشور است.

عوامل مختلفی در سلامت گوشت مصرفی خانوارها نقش دارد و برای تامین گوشت سالم و بهداشتی رعایت برخی اصول اجتناب ناپذیر است چرا که در کنار مزایای زیادی که برای گوشت ذکر شده در صورت سهل انگاری و یا عدم رعایت موارد بهداشتی در فرایندهای تولید و عرضه این محصول استراتژیک خطر ابتلای افراد به بیماری های مشترک بین دام و انسان و یا مسمومیت های غذایی دور از انتظار نخواهد بود.

یکی از مواردی که در سطح شهرستان ایوان این روزها شاهد آن هستیم کشتار غیر مجاز دام در برخی از قصابی های است ،که قصابی ها اقدام به کشتار دام به دوراز چشم ناظران دامپزشکی می کنند  این امرممکن است سلامت شهروندان را به خطر بیاندازد.

همانطور که می دانید یکی  از آیتم های سالم بودناین ماده غذایی تاییده یا همان مهر دامپزشکی است که کشتارهایی که در کشتار گاه ایوان صورت می گیرد از این آیتم برخوردار است و شهروندان از سلامت گوشت چنین دام هایی اطمینان دارند .

رستمی  یکی از شهروندان ایوانی است که در گفتگو با خبر نگار ما اظهار کرد: با توجه به اینکه این ماده غذایی در سبد غذایی بسیاری از شهروندان در طول هفته قرار دارد لازم وضروری است که مردم از قصابی هایی که کشتار خود را در کشتارگاه انجام میدهند تهیه نمایند چرا که این امر باعث می شود که خریدار از گوشت خریداری شده اطمینان کامل داشته باشد.

 

وی گفت: بیماری های مشترک زیادی بین انسان و دام وجود دارد،که  نمود عینی در گوشت ندارد وفقط با تشخیص دامپزشک مشخص می شود پس بنابراین مردم باید در خرید گوشت توجه ویژه ای داشته باشند.

 

کشتار دام قربانی خارج از کشتارگاه‌های مجاز ایلام ممنوع

رامین پورنجف گفت: با توجه به روند گسترش کرونا و وضعیت قرمز استان ایلام بر اساس ابلاغیه سازمان دامپزشکی، تمامی احشام برای عید قربان فقط در کشتارگاه‌ها و اماکن از قبل تعیین شده توسط دامپزشکی ذبح می‌شوند.

وی افزود: ۳۱ گروه ثابت و سیار نظارت بر میادین عرضه دام زنده و کشتارگاه‌ها را در روز عید قربان بر عهده دارند که از این تعداد ۱۴ گروه ثابت و ۱۷ گروه سیار در روز عید قربان نظارت بر میادین عرضه دام و کشتارگاه‌های سراسر استان را انجام می‌دهند.

مدیرکل دامپزشکی ایلام تاکید کرد: افرادی که قصد ذبح دام در منزل را ذبح کنند، در صورت برخورد با لاشه مشکوک دام ذبح شده موضوع را سریع به دامپزشکی اطلاع تا گروه‌های گشت سیار برای بازرسی لاشه به محل مورد نظر مراجعه و دام را مورد بازرسی قرار دهند.

پورنجف افزود: همچنین ۱۵ ناظر ذبح شرعی، ۱۲ دکتر دامپزشک و ۳۳ نفر بازرس سلامت گوشت روز عید قربان کشیک هستند تا گوشت‌های ذبح شده سالم و عاری از آلودگی باشد.

 

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب