سرویس: استان ایلام
کد خبر: 15920
|
08:19 - 1394/05/31
نسخه چاپی

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی در دیدار با نوبخت:

نشریات محلی مورد بی مهری قرار گرفته‌اند

نشریات محلی مورد بی مهری قرار گرفته‌اند
رئیس هیأت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی کشور گفت: نشریات استانی به دلیل قرار نگرفتن در حلقه احزاب سیاسی مورد غفلت و بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

به گزارشایلام بیدار، هیأت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی کشور عصر امروز در محل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کردند.

در آغاز این دیدار، خداداد ابراهیمی رئیس هیأت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی کشور به بیان پاره‌ای از چالش‌های فراروی مطبوعات محلی پرداخت و گفت: بیش از 2500 نشریه استانی با رویکرد تولید محتواهای فرهنگی و بومی، همبستگی اقوام، حفظ زبان مادری و گفتمان انقلاب اسلامی در توسعه فرهنگی استان‌های کشور تلاش و مداومت مسئولانه‌ای داشته است، اما متأسفانه همواره به واسطه دوری از مرکز و قرار نگرفتن در حلقه احزاب سیاسی و کانون‌های قدرت مورد غفلت و بی‌مهری قرار گرفته‌اند و از سوی دیگر، با آسیب‌ها و چالش‌های عدیده‌ای مواجه هستند.

وی افزود: هزاران نفر نیروی انسانی کارآمد در سمت‌های حرفه‌ای روزنامه‌نگار، عکاس، خبرنگار، نویسنده و مدیر مطبوعاتی در چرخه فعالیت‌های مطبوعات محلی کشور حضوری پویا و برجسته دارند، اما پس از سالها هنوز با چالش‌هایی مانند ضعف اقتصادی، بیمه خبرنگاران، عدم ثبات شغلی، نبود چاپخانه‌های چاپ رول، عدم برگزاری آموزش‌های مستمر و چالش‌های زیرساختی دست و پنجه نرم می‌کنند.

ابراهیمی اظهار داشت: این یک واقعیت است که هر ساله بر تعداد مجوز نشریات افزوده می‌شود، اما بودجه یارانه مطبوعات افزایش نداشته است. از سوی دیگر، معاونت مطبوعاتی الزاماً باید یارانه مطبوعات نوظهور و خبرگزاری‌ها و نیز پایگاه‌های خبری را از همین اعتبارات ناچیز پرداخت کند.

رئیس اتحادیه مطبوعات محلی کشور ادامه داد: در همین راستا، انتظار داریم دولت با حمایت جدی از این طبقه فرهیخته نسبت به رفع موانع و چالش‌های موجود و احیای اقتصاد مطبوعات محلی، عزمی مضاعف داشته باشد.

در ادامه این دیدار، حسن حیدری مدیرعامل اتحادیه مطبوعات محلی با معرفی اجمالی اهداف و کارکردهای این اتحادیه گفت: اتحادیه مطبوعات محلی کشور با هدف استیفای حقوق و مطالبات قانونی، فراگیرترین جامعه صنفی مطبوعات استانی و توسعه کمی و کیفی آنها شکل گرفته است، اما پس از یک سال هنوز هیچ‌گونه حمایتی از دولت دریافت نکرده است.

حیدری با تقدیر از معاون رئیس‌جمهور به لحاظ توجه خاص به فضای کلی مطبوعات محلی، افزود: نگاه دولت به جامعه مطبوعات محلی نگاهی مشفقانه و دلسوزانه است امیدواریم که هم سازمان مدیریت و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشتراکی مساعی صلاحدید در راستای حمایت اثرگذار از اصحاب مطبوعات محلی اقداماتی ملموس و امیدبخش طراحی کنند.

در این جلسه محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور با ابراز خرسندی از فعالیت‌های صنفی اتحادیه مطبوعات محلی کشور گفت: خوشحالم که در جمع نمایندگان مطبوعات محلی استانها قرار دارم، امیدوارم که این اتحادیه بتواند در راستای ایفای رسالت صنفی خود گام‌های اثرگذار و ماندگار بردارد.

وی افزود: بی‌گمان اغلب مردم به لحاظ وجه بومی و محتوای محلی، رغبت بیشتری به مطالعه مطبوعات محلی دارند و بنده از طرفداران همیشگی نشریات استان‌ها هستم.

نوبخت در ادامه افزود: ضمن تأکید و پیگیری مطالبات صنفی مطبوعات استان‌ها باید بگویم که دولت هر ساله ردیف بودجه‌ای خاص به روش قانونمند و تعریف‌شده در اختیار وزارتخانه‌ها از جمله وزارت ارشاد اسلامی قرار می‌دهد و به صورت موردی و خارج از برنامه، نمی‌تواند اعتبار بودجه‌ای به صنوف اختصاص دهد، اما این آمادگی را داریم که با ارائه طرح و پیشنهاد جدید، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سال آینده در راستای افزایش بودجه مطبوعات کشور همکاری لازم را داشته باشیم.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب