سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 47113
|
00:00 - 1399/06/15
نسخه چاپی

سال تحصیلی جدید و متفاوت آغاز شد؛

بازگشایی مدارس در ایلام با چاشنی کرونا

بازگشایی مدارس در ایلام با چاشنی کرونا
ماهها از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و بیم ابتلا به بیماری کووید ۱۹ لحظه‌ای از سرخانواده‌ها کم نمی‌شود در کنار نگرانی از ابتلا به بیماری، یکی از دغدغه‌های جامعه وضعیت تحصیل فرزندان و نحوه فعالیت مدارس و حضور دانش‌آموزان در محیط درس است.

به گزارشايلام بيدار،تعطیلی حدود ۷ ماهه مدارس بالاخره به سرآمد و از فردا دانش آموزان بعد از حرف و حدیث‌های بسیار باید سال تحصیلی جدید و متفاوت آن هم با شرایط کرونا را تجربه کنند البته تجربه‌ای که برای تعدادی از دانش آموزان پیشتر هم در جریان بازگشایی محدود به منظور رفع اشکال و برگزاری امتحانات نهایی امتحان شده بود.

شروع سال تحصیلی متفاوت و کرونایی امسال دیگر با آمدن مهرماه و مترادف با بازگشایی عادی مدارس نیست، آنطور که آموزش و پرورشی‌ها تاکید دارند و ستاد ملی کرونا هم بر آن صحه گذاشته است دو هفته مانده به پایان تابستان دانش آموزان بنا بر وضعیت شهرهایشان و تراکم کلاس‌ها سال تحصیلی را آغاز می‌کنند؛ آغازی که تعیین تکلیفش آنقدر با سیاست‌های یک بام و دوهوا از سوی مسئولان مختلف همراه بود که همچنان خانواده‌ها، دانش آموزان و معلمان کم و بیش سردرگم هستند.

سناریو‌های شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس!

۲-۳ ماهی می‌شود که مسئولان بخش‌های مختلف آموزش‌و پرورش شروع سال تحصیلی جدید و آموزش‌ها را منوط به سه سناریو با توجه به وضعیت سفید، زرد و قرمز شیوع کرونا می‌دانند؛ موضوعی که قرار بود آموزش‌ها را به ترتیب حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری ترتیب دهد و شبکه شاد و آموزش تلویزیونی و بسته های خودخوان و ... هم بر اساس همین تقسیم بندی در جریان آموزش مورد توجه قرار گرفت.

اما آنطور که از اظهارات اخیر مسئولان و در راس آن محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش بر می‌آید اصل آموزش مبتنی برآموزش حضوریاست و هیچ روشی نمی‌تواند جایگزین کارکرد‌های مدرسه بشود؛ پس تا زمانی که ستاد ملی کرونا اعلام ممنوعیت و تعطیلی فعالیت مدارس را نداشته باشد، مدرسه‌ها دایر و آموزش‌ها حضوری خواهد بود البته که حضور دانش‌آموزان با ۲ قید رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد.

حاجی‌میرزایی در این باره تاکید دارد که دانش‌آموزان ازروز ۱۵ شهریوردر سراسر کشور با رعایت حداکثر دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس حضور پیدا می‌کنند و اگر تراکم مدرسه زیاد باشد این حضور در چند شیفت و با مدت زمان آموزشی ۳۵ دقیقه طی خواهد شد.

همین اعلام صریح بازگشایی مدارس پس از مدتی ابهام باز هم برای خانواده‌ها سوال برانگیز شد که بالاخره روز شنبه ۱۵ شهریور با وجود شیوع کرونا، فرزندشان چطور در مدرسه حضور پیدا کند.

ضرورت تامین زیرساختهای مورد نیاز مدارس برای روزهای کرونایی

در این شرایط که مسوولان با توجه به تغییر جهت شیوع کرونا در جامعه، کمتر به دنبال متوقف نمودن، لغو یا اصلاح فعالیت‌ها هستند، به نظر می‌رسد والدین و دانش‌آموزان  به دنبال راهی برای حفظ سلامت خود می‌باشند. خانواده‌ها، سلامتی را بر هر امر آموزشی در این شرایط ترجیح می‌دهند حتی برخی حاضرند فرزندان خود را با معلم خصوصی در منزل آموزش دهند اما وزیر آموزش و پرورش درباره تصمیم برخی خانواده‌ها مبنی بر ماندن فرزندان در خانه و تحصیل با معلم خصوصی به جای رفتن به مدرسه گفت: ما مراقب سلامت بچه‌ها هستیم و خانواده هایی که نگران سلامت فرزندان دانش‌آموز خود هستند بدانند ما تابع محض تصمیم‌گیران سلامت کشور هستیم و  اگر امکان حضور نباشد غیرحضوری این کار را انجام می‌دهیم و تضمین می‌کنیم کار آموزش با کیفیت خوبی انجام شود.

مدرسه مجازی آسیب‌زاست

علی مصطفی وندی کارشناس روانشاسی در این باره  نیز گفت: در بین تمامی گروه‎‌های دانش‌آموزی که از کرونا متضرر می‌شوند سه گروه بیشتر از همه آسیب می‌بینند، گروه اول دانش‌آموزان مناطق محروم و غیر برخوردارند که دسترسی به سیستم ارتباطی ندارند،  گروه دوم دانش‌آموزان هنرستانی هستند که بیشتر باید به صورت عملی آموزش‌ها را فرابگیرند و گروه سوم دانش‌آموزان مقطع دبستان هستند.

وی بیان کرد:افزود: ارائه آموزش به صورت مجازی برای خانواده‌ها بسیار سخت است و آسیب آن را در سال‌های بعد خواهیم دید.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش، برگزاری دوره‌های مجازی برای معلمان به صورت ضمن‌خدمت است و برای خانواده‌ها نیز باید تولید محتوا و پروتکل‌های والدگری تهیه ‌شود تا نسبت به افزایش تاب‌آوری خانواده در مسیری که کودک برای نشستن مقاومت می‌کند برنامه‌ریزی شود.

این مشاور گفت: در شرایط فعلی والدین نمی‌دانند چگونه شرایط را مدیریت کنند به همین جهت والدین با فرزندان خود سیکلی معیوب  را دامن می‌زنند و این فضا در خانواده به سیستم آموزشی کمک نمی‌کند.

آغاز سال تحصیلی با حضور 10هزار دانش آموز ایوانی

علی رضا پناهی مدیر آموزش وپرورش شهرستان  درگفتگوی اختصاصی باخبرنگار  ایلام بیداردرایوان  گفت  آغاز  سال تحصیلی  جدید درایوان  باتوجه به دستور العمل ستاد مدیریت کرونا (وضعیت قزمز،شهرستان ) درهفته اول به صورت مجازی خواهد  بود .

وی باتسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین  وتبریک آغاز سال تحصیلی جدید  گفت سال تحصیلی جدید  باحضو ر۱۰۰۰۰هزار  دانش آموز  وبیش از ۱۰۰۰کادر آموزشی  رسما از۱۵ شهریور ماه آغاز خواهد شد.

پناهی  افزود:ازدوماه پیش همکاران  مادر اداره آموزش و پرورش شهرستان به صورت شبانه‌روزی  مقدمات آماده سازی  مدارس  رابرای شروع سال تحصیلی جدید انجام داده وهم اکنون تمام مدارس  باکادر آموزشی  آماده  ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان عزیز هستند.

مدیر اداره آموزش وپرورش شهرستان ایوان  بیان کرد: درروز ۱۵شهریور  زنگ نمادین شروع  سال تحصیلی جدید  دریکی از مدارس شهرستان  باحضور مسولین شهرستان نواخته خواهد شد،وکلیه  کادر آموزشی مدارس  هم درمحل کار حضور دارند.

پناهی مدیر آموزش وپرورش شهرستان درادامه تصریح کرد:درصورت تصمیمات  ستاد مدیریت کرونا ودستورالعمل های ابلاعی  درمورد بازگشایی مدارس  به صورت حضوری،  ازطریق رسانه  ها به مردم  خوب وفهیم شهرستان اطلاع رسانی  خواهد شد.

در پایان نگارنده بیان دارد:کرونا از آن قسم بیماری‌هایی است که مختص به یک زمان و مکان نمی‌شود، حال که با پاندمی این بیماری مواجه هستیم، بهره گیری از تجارب دیگر کشور‌ها هم می‌تواند تا حدی مسیر راه را به ما نشان دهد، در مورد همین بازگشایی مدارس، تجارب مشابه کشور‌های دیگر نشان می‌دهد بازگشایی بر تعطیل ماندن این بخش ارجحیت پیدا کرده است و قریب به اتفاق کشور‌های درگیر نظیر آمریکا، فرانسه، انگلیس، بلژیک و... بازگشایی را با در نظر گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی دنبال می‌کنند، با وجود این شرایط وضع قوانین سخت‌گیرانه بهداشتی و نظارت بر حسن اجرای کار در بسیاری از مناطقی که ستاد کرونا بر برقراری فعالیت‌ها متمرکز بوده و آن منطقه را تعطیل اعلام نکرده است، ضرورت پیدا می‌کند.

انتهای پیام/لف

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب