سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 47274
|
07:36 - 1399/06/22
نسخه چاپی

دستاورد 11 سپتامبر به روایت القاعده/ «کاملاً سری» در آستانه چاپ دوم

دستاورد 11 سپتامبر به روایت القاعده/ «کاملاً سری» در آستانه چاپ دوم
چاپ دوم «کاملاً سری» روایت القاعده از ماجرای عملیات انتحاری ۱۱ سپتامبر، توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر می‌شود.

به گزارشايلام بيدار، چاپ دوم «کاملاً سری» روایت القاعده از ماجرای عملیات انتحاری ۱۱ سپتامبر، توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر می‌شود.


اگر بخواهیم ۱۰ واقعه در صد سال اخیر را نام ببریم که نقشی تعیین‌کننده در صحنه جهانی باقی گذاشتند و نقطه عطفی در مسیر تاریخ شدند، ماجرای ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ قطعاً یکی از آنهاست. این مسئله و تأثیرگذاری آن بر اوضاع سیاسی، اقتصادی (و حتی اجتماعی و فرهنگی) جهان به حدی بوده که اگر بخواهیم دربارۀ آن به شکل مستوفی بحث کنیم، دست‌کم به چند جلد کتاب مفصل نیازمند خواهیم بود.

اثرات مستقیم این واقعه، تنها در عرصه سیاسی، عبارت بودند از اشغال دو کشور اسلامی، تغییر توازن قوا در منطقه غرب آسیا، کشته شدن نزدیک به یک میلیون نفر از مردم منطقه در جنگ و حوادث پس از آن، تغییر رویکرد به اسلام در سطح جهان، شکل‌گیری مقاومتی ضد آمریکایی در کشورهای اشغال شده و ضربات سنگین اقتصادی-سیاسی به هیمنه آمریکا (که از زمان فروپاشی شوروی تا آن روز، با قدرت تمام، در جهان به صورت تک‌قطبی حرکت می‌کرد و اندیشمندانش از «پایان تاریخ» سخن می‌گفتند)، تولد نسل جدیدی از نیروهای «سلفی جهادی» با دیدگاه‌های تندتر «تکفیری» و عرصۀ «باز و میدانی» برای آموزش و تمرین جنگ مسلحانه و ... .

اگر دقت کنیم که اوج قدرت‌گیری نسل جدید تکفیری‌های جهان در سال ۲۰۰۶ و در عراقِ اشغال‌شده پس از ۱۱ سپتامبر بود، و حوادث سوریه تنها ۵ سال پس از آن آغاز شد، به خوبی خواهیم فهمید که تولد و قدرت‌یابی داعش (که از همان نسل جدید تکفیری‌های آموزش‌دیده در عراق تغذیه می‌شد) تا چه حد به ماجراهای عراقِ اشغالی مرتبط بوده (که آن نیز خود به ۱۱ سپتامبر ارتباط دارد).

با این ترتیب، باید گفت داعش (با تمامی اثرگذاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی‌ که در سطح جهانی داشت و همچنان پیامدهای منفی این ولادت شوم ادامه دارد) خود، با یک واسطه، به ماجرای ۱۱ سپتامبر می‌رسد. پس گزافه نیست اگر بگوییم در صورتی که در روز یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ آن حوادث تروریستی خونبار رخ نمی‌داد، جهانِ امروز ما به یقین شکل دیگری داشت، و این نشان می‌دهد که این واقعه چه اهمیت خاصی در تاریخ معاصر جهانی داراست.

برشی از کتاب:
سطام السقامی و وائل الشهری و برادر او ولید الشهری هم به فرودگاه بوستن لوگان رسیدند تا به همراه عبدالعزیز العمری و فرمانده‌شان محمد عطا سوار پرواز شماره ۱۱ امریکن ایرلاینز شوند که در ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه به سمت لس آنجلس پرواز می‌کرد. اما خبری از محمد عطا و عبدالعزیز العمری نبود. آنها تا ساعت ۵ و ۴۵ دقیقه هنوز در فرودگاه پورتلند بودند. درحالیکه نگرانی سرتاپای همراهانش را گرفته بود، هواپیمای عطا [بالاخره] با تأخیر به فرودگاه بوستن لوگان رسید. الشحی که رهبری تیم دیگر را در سالن مجاور بر عهده داشت در ساعت ۶ و ۵۳ دقیقه با او تماس گرفت: «رسیدی؟» «رسیدم.» عطا با عجله حرکت کرد و خود را به هواپیمایش رساند ولی کارکنان فرودگاه نتوانستند به این سرعت عمل کنند. چمدانش در بوستن باقی ماند و یک نسخه از اذکار [و توصیه‌های] عبدالعزیز العمری [که خطاب به هر ۱۹ نفر نوشته بود] داخل آن پیدا شد.

کتاب «کاملاً سری» روایت القاعده از عملیات انتحاری‌های ۱۱ سپتامبر است که با نگاهی منصفانه به حواشی آن می‌پردازد.

این کتاب دومین کتاب از مجموعه کتاب‌های اطلاعاتی، امنیتی است که به روایت یسری فوده در قطع رقعی در ۲۷۰ صفحه به رشته تحریر در آمده و توسط وحید خضاب (مترجم کتاب‌های از افغانستان تا لندنستان، تاریخ درخشان آل سعود، من در رقه بودم و...) ترجمه شده و توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شده است.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد