به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، در تاریخ ملتها، لحظاتی وجود دارد که وحدت، مقاومت و فداکاری مردمان یک سرزمین، سرنوشت آینده آن ملت را رقم میزند. قیام عاشورا، نماد بارز چنین لحظهای در تاریخ اسلام است که امام حسین(ع) با فریاد «هیهات منا الذله» در برابر ظلم و فساد ایستاد و الگویی جاودان برای آزادگان تاریخ پدید آورد.
در دوران معاصر نیز دفاع مقدس ۱۲ روزه جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم صهیونیستی، نقطه عطفی در تثبیت نظریه مقاومت و انسجام ملی بود. این مقاومت قهرمانانه با الهام از همان راهبرد عاشورایی، موجی از اتحاد، غیرت دینی و دفاع از وطن را در میان اقشار مختلف مردم ایران به وجود آورد.
این نوشتار تلاشی است برای بررسی پیوند معنایی، فرهنگی و اعتقادی بین قیام عاشورا و دفاع مقدس اخیر، و تحلیل اینکه چگونه فرهنگ حسینی و مقاومت اسلامی، محور انسجام و وحدت ملی در ایران شده است. این گفتوگوها با شخصیتهایی از حوزه علمیه و دانشگاه، بازتابی است از فهم عمیق اجتماعی و اعتقادی ایرانیان نسبت به مفاهیم عاشورا، وطندوستی و مقاومت.
عاشورا؛ منشأ الهام مقاومت در دفاع مقدس اخیر
حجتالاسلام احمد امرایی امام جمعه درهشهر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: قیام عاشورا را باید یک انقلاب دائمی دانست که هر زمان جامعه اسلامی با تهدید، انحراف یا ظلم روبهرو میشود، این قیام بهعنوان الگوی رفتاری و فکری برای ملتها عمل میکند. در دفاع مقدس ۱۲ روزه اخیر، ما شاهد تبلور همان روحیه حسینی بودیم. آنچه باعث شد مردم و نیروهای مسلح ما با این قدرت در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی بایستند، ایمان به راه حسین(ع) بود.

وی افزود: انسجام ملیای که در این ایام در کشور ایجاد شد، نشان داد که ملت ایران هنوز هم با همان شور حسینی زندگی میکند. این انسجام بینظیر نهتنها در صحنه نظامی بلکه در صحنههای اجتماعی و رسانهای نیز مشاهده شد. رسانههای داخلی و خارجی، همگی از وحدت کمنظیر مردم ایران گفتند.
امام جمعه درهشهر در ادامه گفت: دشمن به دنبال دوگانهسازی امت و ملت است. میخواهد مردم را از آرمانهای اسلامی جدا کند و بر طبل ملیگرایی سکولار بکوبد. اما هنگامی که رهبر انقلاب در شب عاشورا نوحه «ای ایران ایران» را با لحن حسینی و حماسی میطلبد، این دقیقاً یعنی امت و ملت در هم تنیدهاند. یعنی وطندوستی واقعی در امتسازی و ولایتمداری تعریف میشود.
نظریه مقاومت؛ پیوند عاشورا و اجماع ملی
مهدی ویسه، عضو هیأت علمی دانشگاه ایلام در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: قیام عاشورا و دفاع مقدس ۱۲ روزه را میتوان در چارچوب نظریه مقاومت تحلیل کرد. نظریهای که مبنای آن «نه گفتن به سلطه و استبداد» است. این نظریه، در ایرانِ پس از انقلاب، بر پایه مبانی دینی و فکری امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب شکل گرفته و توانسته در بزنگاههای حساس، وحدتآفرین باشد.
وی افزود: نکته مهم در دفاع مقدس اخیر، اجماع بیسابقه مردم، رسانهها، احزاب و جریانها بر محور دفاع از کشور بود. این پدیده، تحلیلپذیر نیست مگر با ارجاع به فرهنگ عاشورا. همانگونه که عاشورا، عنصر وحدت شیعه و سنی و حتی ادیان دیگر شده، مقاومت جمهوری اسلامی نیز فراتر از مرزهای مذهبی و قومی، بدل به الگوی اتحاد شده است.
ویسه با اشاره به نقش رهبری در ایجاد این وحدت گفت: رهبری با بهرهگیری از واژگان عاطفی، عقلانی و دینی، ادبیاتی تولید کردهاند که در بزنگاهها، احساس تعلق به وطن را با باورهای دینی مردم گره میزند. این نوع از ادبیات، در عینحال که حماسی است، مبتنی بر عشق، غیرت و عقلانیت است.
وطندوستی دینی؛ از قلههای ایمان تا میدانهای نبرد
حجتالاسلام مهدی اکبرنژاد، عضو هیأت علمی دانشگاه ایلام در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: در طول تاریخ ایران، کسانی وطندوست واقعی بودهاند که بر مبنای باورهای دینی به فداکاری رسیدهاند. چه در انقلاب اسلامی، چه در دفاع مقدس هشتساله و چه در مقاومت ۱۲ روزه، سرداران، شهدا و علما، از میان دینداران برخاستهاند.

وی ادامه داد: نکته جالب توجه این است که در دوران جمهوری اسلامی، محبوبترین چهرهها همواره کسانی بودهاند که بیشترین پیوند را با مفاهیم دینی داشتهاند. از شهید حاج قاسم سلیمانی گرفته تا سرداران اخیر مقاومت، همگی نمونههایی از وطندوستی آمیخته با دیانت هستند.
اکبرنژاد افزود: دشمن تلاش میکند با دوگانهسازی بین فرهنگ ایرانی و اسلامی، شکاف ایجاد کند. اما فرهنگ حسینی، پلی است که این دو را به هم پیوند میزند. عاشورا، یک واقعه ایرانیاسلامی شده است؛ چراکه ایرانیان آن را با جان و دل درک کردهاند و بهعنوان الگوی فکری خود پذیرفتهاند.
رهبر مقاومت؛ پیونددهنده امت و ملت در بستر فرهنگ ایرانیـاسلامی
حجتالاسلام الهنور کریمیتبار، امام جمعه ایلام در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: مقام معظم رهبری در سالهای اخیر تأکید فراوانی بر ایران، فرهنگ ایرانی، زبان فارسی و تمدن نوین اسلامی داشتهاند. این نگاه، پاسخی دقیق به تلاش دشمن برای جدا کردن مردم از هویت ملیـاسلامیشان است.
وی افزود: نگاه حسینی به وطندوستی، نگاهی فراگیر است. امام حسین(ع) در عاشورا نهفقط برای دین، بلکه برای کرامت انسانی، برای شرافت و عزت مردم قیام کرد. این همان چیزی است که در دفاع مقدس ۱۲ روزه دیده شد. کسانی که جان خود را فدا کردند، با باور حسینی، از وطن دفاع کردند.

امام جمعه ایلام تصریح کرد: امروز نیز محبوبترین چهرهها در میان مردم، همانهایی هستند که در خط انقلاب، در مسیر مقاومت و با ادبیات دینی سخن میگویند. این یک پیام بزرگ برای نخبگان و رسانههاست که بدانند مردم با چه ادبیاتی ارتباط برقرار میکنند.
از عاشورا تا دفاع مقدس ۱۲ روزه، خط ممتدی از مقاومت، عزت و وحدت ملی وجود دارد که بر پایه آموزههای دینی و الهام از فریاد «هیهات منا الذله» بنا شده است. قیام عاشورا، الهامبخش همه حرکتهای آزادیخواهانه جهان بوده و جمهوری اسلامی ایران توانسته این الهام را در قالب نظریه مقاومت عملی کند.
انسجام ملی شکلگرفته در این روزها، نهتنها بهعنوان یک واکنش سیاسی یا نظامی، بلکه بهمثابه یک پدیده فرهنگیـاجتماعی قابل تحلیل است. فرهنگ مقاومت، فرهنگ دیانت و فرهنگ وطندوستی، سهگانهای است که از عاشورا آغاز و به تمدن نوین اسلامی ختم میشود.
لازم است برای تثبیت این فرهنگ، بیش از پیش به بازنشر بیانات رهبری، تقویت زبان فارسی در بستر مفاهیم انقلابی، ترویج ادبیات مقاومت، و بازخوانی مکتب حسینی اقدام شود. امروز دشمن تلاش دارد با ابزار رسانهای، میان ملت و امت شکاف ایجاد کند؛ اما پاسخ به این پروژه، چیزی نیست جز پیوند دوباره با روح عاشورا و فریاد آزادیخواهی امام حسین(ع) در هر زمان و مکان.
اربعین و روایت استمرار مقاومت
اربعین بهعنوان امتداد طبیعی عاشورا، اکنون نهتنها یک آیین مذهبی، بلکه یک ابزار قدرتمند رسانهای و فرهنگی برای امتسازی و ملیسازی آرمان حسینی شده است. در سالهای اخیر، حرکت میلیونی زائران اربعین، تصویری واقعی از وحدت، همدلی و پیوند اقوام و ملتها را به نمایش گذاشته که از مرزهای جغرافیایی و مذهبی فراتر میرود.
اکنون وقت آن رسیده که مشابه همین ظرفیت را در روایت دفاع مقدس ۱۲ روزه نیز فعال کنیم. اگر اربعین بستر «روایت عاشورا»ست، رسانههای داخلی، نهادهای فرهنگی، و جریانهای مردمی باید با همان شور و باور، روایت ملی از این مقاومت اخیر را شکل دهند. شهدا و سردارانی که در این مقطع جانفشانی کردند، نیاز به روایت مستمر دارند؛ روایتی که به نسلهای بعدی منتقل شود و هویت مقاومتی ما را تثبیت کند.
همانگونه که نوحهخوانی و آیینهای حسینی در طول قرون، شعلهورکننده روحیه استقامت و آزادگی بوده، اکنون نیز بازخوانی حماسه مقاومت ۱۲ روزه در مدارس، مساجد، دانشگاهها و رسانهها، ضرورتی اجتنابناپذیر است. در این مسیر، باید از زبان هنر، ادبیات، فیلم، و فضای مجازی بهره گرفت تا روایت مقاومت، صرفاً به خاطره تبدیل نشود، بلکه به عنصر هویتی بدل گردد.
در نهایت، فرهنگ حسینی همچنان ستون فقرات وحدت ملی ماست؛ ستون خیمهای که ملت ایران در پناه آن، در برابر طوفانها ایستاده و خواهد ایستاد.
انتهای خبر/ر
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد