به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ایلام بیدار، هوره یکی از اصیلترین آوازهای سنتی ایران است که در میان کردهای استانهای ایلام، کردستان و کرمانشاه رواج دارد. این آواز بیشتر بدون ساز و تنها با صدای انسانی اجرا میشود و ریشه در فرهنگ و زندگی ایلات و عشایر دارد.
مضامین هوره از تاریخ، اسطوره، طبیعت و زندگی روزمره مردم الهام میگیرد. اجرای آن معمولاً در کنار آتش، در مراسم آیینی، جشنها و محافل خانوادگی صورت میگیرد.
پیشینه هوره به دوران باستان بازمیگردد و برخی آن را برگرفته از آوازهای مذهبی زرتشتیان میدانند. هوره نقش مهمی در حفظ هویت فرهنگی کردها دارد و با طبیعت و زندگی کوهستانی پیوندی عمیق دارد.
در یک جمله، هوره گنجینهای ارزشمند از فرهنگ، تاریخ و احساسات مردم غرب ایران است که باید حفظ و پاسداری شود.
هوره؛ صدایی از ژرفای تاریخ و هویت ایلام
تاجالدین صالحیان، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» با تأکید بر اهمیت حفظ ارزشهای فرهنگی محلی، گفت: هوره بخشی از میراث کهن و غنی فرهنگ ایرانزمین و ایلام است؛ آوازی که از دل تاریخ و زندگی مردمان کوهستان برخاسته و نسل به نسل منتقل شده است.

وی افزود: صدای گرم و پرشور هوره، نهتنها بخشی از هویت موسیقایی مردم کردزبان است، بلکه نمادی از احساس، عاطفه، رنج، شادی و زیستفرهنگی آنان در بستر طبیعت و تاریخ این سرزمین است.
صالحیان با اشاره به تحولات سریع ارتباطی در دنیای امروز و گسترش فرهنگ جهانی، هشدار داد: در شرایطی که فرهنگهای مسلط جهانی میکوشند هژمونی فرهنگی خود را بر جوامع دیگر تحمیل کنند، فرهنگهای محلی مانند فرهنگ ایلامی، برای بقا و هویتیابی، نیازمند تقویت و حمایت هستند.
وی ادامه داد: جامعهای که بتواند با اتکا به عناصر فرهنگی و تاریخی خود مانند هوره، انسجام و همبستگی درونی ایجاد کند، در برابر تهاجم فرهنگی و یکسانسازی هویتها مقاومت خواهد کرد. البته این به معنای نادیدهگرفتن جنبههای مثبت فرهنگ جهانی نیست، بلکه تأکید بر حفظ اصالت و تفاوتهای فرهنگی در برابر یکنواختسازی بیریشه است.
معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام، هوره را یکی از بارزترین مظاهر هویت فرهنگی مردم منطقه دانست و گفت: هوره از لحظات آغازین زندگی، حتی پیش از تولد، تا مناسک مرگ و سوگ، با زندگی مردم عجین بوده و بهعنوان یک نغمه عمیق انسانی، مفاهیمی از عشق، دلدادگی، باور و ریشهداری را به تصویر میکشد. چنین هنری، میراثی بیبدیل و کمنظیر است که باید نسل به نسل حفظ و گرامی داشته شود.
صیانت از فرهنگ بومی را یکی از مأموریتهای مهم حوزه فرهنگ است
علی هلشی، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، با اشاره به سطح علمی و هنری برنامه گفت: باتوجهبه حضور اساتید برجسته و پژوهشگران حوزه موسیقی، پرداختن به جایگاه هوره در این جمع، بیش از آنکه سخنرانی باشد، نیازمند گوش سپردن و یادگرفتن است.
وی استقبال گسترده هنرمندان را نشانهای از جایگاه ریشهدار این آواز کهن دانست و افزود: دبیرخانه جشنواره بیش از ۲۰۰ اثر را دریافت کرد که این میزان مشارکت خود گواهی بر ظرفیت بالای موسیقی نواحی در منطقه زاگرس است.
هلشی خاطرنشان کرد: وجه تمایز این جشنواره، نگاه علمی آن بود؛ ما صرفاً به اجرا بسنده نکردیم، بلکه با همکاری شورای سیاستگذاری، بررسی میدانی و پژوهشی این سبک آوازی را نیز در دستور کار قرار دادیم تا شناخت عمیقتری از هوره فراهم شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام صیانت از فرهنگ بومی را یکی از مأموریتهای مهم حوزه فرهنگ دانست و گفت: حفظ خردهفرهنگها و گنجینههای موسیقی محلی، بخشی جدانشدنی از مسئولیت ماست. تلاش داریم با مشارکت مردم، این نوع موسیقی را بهعنوان یکی از شاخصترین میراثفرهنگی غرب کشور تثبیت کنیم.
هوره، میراثفرهنگی ایلام و نماد انسجام ملی
سارا فلاحی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار «ایلام بیدار» با تأکید بر اهمیت ویژه هنر هوره در هویت فرهنگی مردم غرب کشور گفت: هوره فراتر از یک موسیقی محلی است؛ این هنر، بازتاب عمیق احساسات، باورهای عرفانی و تجارب زندگی مردمان این دیار است. موسیقیای بینیاز از ساز که ریشه در فرهنگ و تاریخ کهن دارد.

وی افزود: هوره با قدمتی بیش از هفت هزار سال، تنها به استان ایلام محدود نمیشود، بلکه بخش جداییناپذیری از فرهنگ پهناور منطقه زاگرس به شمار میرود و نمادی است از غرور و هویت مردم این سرزمین. این موسیقی، زبان خاموش اما گویا و پرمعنای فرهنگ ماست.
نماینده مردم ایلام در ادامه تصریح کرد: برای حفظ و گسترش این میراث معنوی، ایجاد زیرساختهایی همچون دبیرخانه دائمی هوره ضروری است. این اقدام میتواند زمینهساز ارتقا و توسعه فرهنگ و موسیقی اصیل استان و فراتر از آن شود.
انتهای خبر/م
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد