سرویس: سیاسی
کد خبر: 52901
|
08:49 - 1400/05/10
نسخه چاپی

غدیر پشتوانه و چراغ راه دولت اسلامی!

غدیر پشتوانه و چراغ راه دولت اسلامی!
دولت سیزدهم پس از ناکامی ها و ناامیدی‌های دولت‌های پیشین به حق کار سخت و دشواری را در پیش دارد و البته اگر نتواند با تحقق وعده‌هایی که داده است، امید را به توده مردم به ویژه محرومان و قشرهای ضعیف جامعه برگرداند قطعاً خسارت‌های عارضه قابل جبران نخواهد بود.

"حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیزاده"،کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی به بررسی جایگاه عید سعید غدیر خم و همچنین آغاز به کار دولت سیزدهم پرداخت. متن یادداشت به شرح ذیل است: 

در حالی دولت سیزدهم به فضل الهی به ریاست سید جلیل القدر دکتر ابراهیم رئیسی در حال پا گرفتن است که بلحاظ زمامی از پشتوانه ی دو عید خجسته و میمون برخوردار می باشد.

عید قربان ، که عید بندگی نام گرفته است، بواقع تجلی اوج مجاهدات انبیا الهی ( نبوت و رسالت) یعنی عبودیت و بندگی خالصانه خدا تعریف گردیده است، حقیقتی که توسط ابراهیم خلیل، به شهادت کاردی که بر گلوی جوان رعنایش اسماعیل قرار گرفت و به تفسیر عینی تسلیم در برابر حکم و دستور خدای متعال منجر گردید؛ این درس و پیام را به بشریت منتقل کرد که باید عرشی و ملکوتی و آسمانی و الهی شد و سپس بر روی زمین ، شان خلیفه الهی را بنمایش گذارد.

به قول سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی، برای درک فیض شهادت اول باید شهید شد . و اما چه حکمتی است که پس از چند روزی از عید بندگی و تسلیم ، خورشید عید الله الاکبر ، طلوع می نماید و به قول امام خامنه‌ای ( مدظله) : " از روز عید قربان تا روز عید غدیر، در واقع یک مقطعی است متصل و مرتبط با مسئله ی امامت"  این یعنی  همان هجرت چهارگانه که تحت عنوان اسفار اربعه، مراحل رفت و برگشت از فرش به عرش و بالعکس را ترسیم مینماید. ( سیر من الخلق الی الحق و سیر مع الحق فی الحق - که این دو سفر ناظر بر روح عید قربان است- و سپس سیر من الحق الی الخلق و در نهایت سیر مع الحق فی الخلق) دو مرحله ی اول رسیدن به حریم قرب الی الله و حقیقت عید قربان را ناظر است که با رسیدن به آن تازه آغاز حرکت و تلاش برای نقش خلیفه الهی بر روی زمین است.

طبق سنت الهی باید پای سفره رزق خالق هستی درپست ترین نقطه به نام دنیا و عالم ماده و طبیعت ، زندگی فردی و اجتماعی انسان جریان یابد. زیرا فرق انسان و ملائک در همین است که ملائک عناصر ملکوتی و آسمانی اند و انسان با داشتن همین ظرفیت و جوهره ، به اعتبار بعد روحانی و ملکوتی و عقلانی خویش باید باز گردد در کف زمین و بر روی عالم فرش و ناسوت ، زندگی ارزشی و الهی و توحیدی خود را به نمایش گذارد و لذاست که خدای متعال در قرآن هر جا سفارش و تاکید بر اقامه نماز برای قرب به خودش دارد، بلافاصله سفارش به زکات و انفاق و انفال و رزق مادی و طبیعی و نان و آب و تامین نیازهای مادی زندگی بشر دارد. 

بواقع این همان فلسفه حکومت اسلامی و دولت اسلامی است که تحت الشعاع تامین نیازهای معنوی و ایمانی آحاد مردم ، نیازهای طبیعی و مادی آنها را نیز باید تدارک و تامین نماید. چه آنکه ماهیت زندگی انسان نیز طبق سنت الهی، اجتماعی و با جمع بودن است و لذا باید همه آحاد بشر به جمع و جامعه و دیگران و بویژه نظم دهندگان و کارگزاران حیات اجتماعی احترام قائل باشند ، که احترام به جمع و جامعه ؛ احترام به خویش است.

 این همان ماموریتی است که امامت و ولایت با پرچمداری انسان کامل امیرالمومنین علی (علیه السلام ) در جهت اولا تبیین آرمانهای الهی و تحقق  شریعت نبوی و ثانیا بهره مندی بندگان خدا از مواهب و رزق الهی دنبال میکند.  مأموریتی که سرآغاز ش از حماسه بزرگ غدیر خم که پیامبر اکرم (ص) در آن شکوهمندانه ، پرده برداری کرد از جلوه انسان کامل علی (علیه السلام)  و عاقبت‌بخیری بشر را در تبعیت و پیروی از او دانست ( اللهم وال من والاه و عاد من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله) و در مقام وصایت و جانشینی خود فرمود: " انا مدینه العلم و علی بابها " و یا فرمود: " مثل اهل بیتی که مثل سفینه نوح  من رکبها نجی و من تخلف عنها غرق" و فرمودند: " یا علی انت منی به منزله هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی"  اینگونه شد که فصل جدیدی فراسوی زندگی بشر، با حماسه غدیر خم مفتوح گردید و آن رنگ بندگی بخشیدن  به زندگی فرشی و زمینی و  طبیعی و خاکی انسان بود و این هنر امامت و ولایت است.

و در عصر و زمان ما که عصر غیبت و انتظار است نیز، هنر دولت و حکومت های اسلامی می باشد. زیرا علی (علیه السلام ) جریانی است که به پشتوانه تاریخ ، از آدم تاخاتم برای سعادت بشر تجلی یافته است . امام و پیشوایی که خود مفتخر به این است که قرآن ناطق است و مجسمه عینی شریعت نبوی و بلکه ثمره شجره طیبه نبوت و رسالت . اگر قرار بود آدمی در مسیر سیر و سلوک الی الله با رسیدن به حریم  قرب در همان حرم امن ملکوت و معراج بماند که می شد جزو ملائک و دیگر با عید بندگی قربان نیاز به تجلی غدیر خم نبود. در حالی که سنت الهی این گونه تعلق گرفته است که هنر خلیفه ی الهی و مسجود ملائک یعنی انسان باید این باشد که پس از رسیدن به حقیقت قرب و راه یافتن به آسمان و لایه های معراج، تازه باید با بازگشت به نقطه ای پست و دون به نام دنیا  از عالم فرش و چراگاه حیات بهیمی و خاک و ناسوت؛ ملکوت بسازد و یا به عبارتی به زندگی فرشی خود رنگ عرش را هدیه کند و این هنر خلیفه ی الهی بر روی زمین است که البته فلسفه امامت و ولایت نیز

همین مهم می‌باشد. زیرا امام شان اجرا دارد و امامت یعنی فراهم کننده زمینه اجرای احکام الهی در روی زمین یعنی اعطای حال خوش تسلیم و بندگی و عطر دل انگیز حیات ارزشی و ملکوتی و ایمانی و توحیدی به عرصه حیات مادی و دنیایی و لذا امام آمده است تا نان و آب  و نیازهای طبیعی و مادی بشر را در مداری پاک و امن و در مسیر سلامت و رشد بشر ، مهیا سازد. از این حیث است که خدای متعال نیز تامین  نان و آب و رفاه بشر را در کنار عبودیت و بندگی و ایمان به خودش مطرح ساخته است . جالب اینکه در قرآن هر جا سخن از اقامه نماز به میان آمده است  از ایتای زکات و انفاق نیز یاد گردیده است و خود فرموده است : " کلوا من الطیبات - کلوا واشربوا و لا تسرفوا" 

و اطمینان داده است ، به شرط توکل و ایمان " و ارزقه من حیث لا یحتسب" . پیامبر اکرم ( ص) نیز همواره دغدغه مستضعفین و فقرا را داشت و گاهی در خلوت خود با خدا عرضه می داشت: " اللهم بارک لنا الخبز و لا تفرق بیننا  و بینه ، فلو لا الخبز ، ما صلینا و لا صمنا و لا ادینا فرائض ربنا" " اللهم اعوذ بک من الکفر و الفقر و عذاب القبر" و یا می فرمودند: " کاد الفقر ان یکون کفرا"  انتظاری که از دولت سیزدهم می‌رود همین نکته هاست که امیدواریم در این مقطع از غیبت و انتظار، که به فضل الهی دوران مکنت و اقتدار جامعه اسلامی نیز می باشد، و به تبع  نظام مقدس اسلامی ، این جهان اسلام و ملت‌های مسلمان هستند که اکنون با پشتوانه ی بیداری و مقاومت اسلامی، چشم دوخته اند به کارآمدی نظام سیاسی مبتنی بر آموزه‌های دینی و مکتبی در ایران اسلامی و انقلابی ؛ با شکل‌گیری دولتی در طراز انقلاب اسلامی و با ظرفیت الگو شدن برای همه ملت های مظلوم جهان به ویژه امت اسلام ، با تحقق آرمان‌های الهی ، زمینه ساز نهضت جهانی مهدوی (عج) باشد. بدیهی است دولت اسلامی در امتداد رسالت و ماموریت امامت و ولایت، همچون دوران کوتاه خلافت و دولت علوی (علیه السلام)  اصلی ترین دغدغه آن تامین نیازهای زندگی آحاد مردم باشد. آنجا که فرمودند مهمترین افتخارم در این دوران، تامین نان و آب و مسکن و سرپناه برای مردم  بویژه محرومان بود. 

در دولت اسلامی آنچه مهم است رفع نیازهای ابتدایی زندگی آحاد مردم است . زیرا در سایه تامین آنها ، می‌توان انتظار داشت پایبندی و وفاداری به ارزشهای اخلاقی تربیتی و معنوی و انقلابی برخاسته از مکتب روحبخش اسلام و آموزه‌های کلام وحی و قرآن و آرمان های شهدا و امام راحل . چه آنکه با وجود فقر و شکاف های طبقاتی و تنگناهای معیشتی و فقدان حداقل‌های امکانات و توانمندی‌های زندگی یعنی نان و آب و مسکن نمی‌توان انتظار امنیت، آسایش و ایمان را از طرفی و رونق امر ازدواج و استحکام خانواده و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از قبیل سرقت، بد اخلاقی ، بدحجابی ، اعتیاد ، نابهنجاری های اجتماعی و تعدی و ظلم و  تکدی گری و کارتن خوابی، روسپیگری و بی حیایی و ده‌ها و صدها پلشتی مزمن را از طرف دیگر داشت.

دولت سیزدهم پس از ناکامی ها و ناامیدی های دولتهای پیشین به حق کار سخت و دشواری را در پیش دارد و البته اگر نتواند با تحقق وعده هایی که داده است، امید را به توده  مردم به ویژه محرومان و قشرهای ضعیف جامعه برگرداند؛ قطعاً خسارتهای عارضه قابل جبران نخواهد بود. آنچه قابل تأمل است ضرورت یک تغییر و تحول اساسی است در بدنه مدیریت همه قوا ، بویژه قوه مجریه . مدیریتی، جریان یابد که مبتنی بر نهاد سازی به سبک دهه اول انقلاب باشد یعنی متناسب با خاستگاه جامعه اسلامی و آموزه های تمدن ساز مکتبی و انقلابی و  غدیری ، و در راستای رسالت های دولت کریمه توحیدی  مجموعه های خدمت رسان که شکل‌دهنده دولت اسلامی می باشند، به‌گونه‌ای شکل بگیرند که تنها به خدمت صادقانه به آحاد مردم فکر کنند. براستی در قالب های وارداتی سیاست غربی که تداعی کننده نوعی لیبرالیسم و سکولاریسم است چگونه می توان انتظار تحقق آرمان‌های توحیدی را داشت؟

حکومت اسلامی که از پیشینه  تمدنی عظیم برخوردار است قطعاً می‌تواند از نو نهادسازی کرده و تحت الشعاع ولایت فقیه و در چارچوب قانون اساسی، ضمن تامین نیازهای معنوی و تحکیم و گسترش عدالت اسلامی و احکام و دستورات دینی، بعنوان الگویی موثر و کارآمد در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی و رفاهی و امدادی و مقابله با فقر و محرومیت های مزمن؛  گامهای اساسی و مهمی را بردارد. زیرا در کشور و سرزمینی که علاوه بر سرمایه های  سرشار نیروی انسانی و ثروت‌های خدادادی فراوان، امکان آن وجود دارد که با ایجاد انقلابی در سیستم های مدیریتی و تزریق روحیه جهادی و انقلابی در بدنه مدیران و کارگزاران ؛ ضمن جبران عقب‌ماندگی  و آسیب های گذشته ، به فضل الهی جهشی در مسیر خدمت صادقانه و بی منت به مردم ایجاد نمود.

امیدواریم با شکل‌گیری دولتی مکتبی و انقلابی و با پشتوانه پیام های حماسه بزرگ غدیر و سیره علوی، امیدهای توده مردم به  فرداهای عاری از فساد و فسق و فجور و بی عدالتی ؛ شاهد برکات و آثار جاودانه حکومت اسلامی در عرصه‌های مختلف حیات اجتماعی باشیم. و مردم شریف و وفادار ما نیز نفس راحتی کشیده و قامت های خم شده در زیر دشواری های عوارض از تورم و کاهش ارزش پول ملی و بی ثباتی و بی برنامه گی در تولید و توزیع و مصرف کالاهای ضرور و حیاتی ، راست گردیده   و به راحتی بتوانند حداقل های یک زندگی ساده را بدست آورده و بیش از گذشته به ایرانی بودن خود و به داشتن مدیران پاکدست که خود را در این چهار ساله های زودگذر، تنها و تنها وقف خدمت بی منت به مردم نموده باشند؛ افتخار نمایند. انشا الله.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد