سرویس: سیاسی
کد خبر: 63475
|
00:09 - 1403/02/03
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می‌دهد؛

ضرورت ساماندهی مسئله سگ‌های ولگرد در ایلام

ضرورت ساماندهی مسئله سگ‌های ولگرد در ایلام
در ایلام نیز همچنان مسئله سگ‌های ولگرد حل نشده و نیاز است تا مسئولان با تدوین برنامه و یا احداث مرکز نگهداری باعث شوند تا از مخاطرات این مقوله کاسته شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، امروز توجه به‌سلامت امری مهم و ضروری است و همه کشورها سعی دارند تا محیط اطراف خود را پاکیزه بهداشتی و تمیز نگه دارند تا بلکه از آمارهای مرگ‌ومیر کاسته شود.

باید توجه داشت که در دنیای امروز موارد بهداشتی و بیماری‌ها به‌قدری گسترده است که افراد مختلف را درگیر کرده و بدین‌وسیله باعث وقوع بسیاری از مرگ‌ها می‌شود درصورتی‌که می‌شود از آن پیشگیری کرد.

مسئله سگ‌های ولگرد یک موضوع بسیار مهم و پرکشش است که در ایران و جهان به روی می‌آورد. داشتن تعداد زیادی سگ ولگرد بدون مراقبت و نظارت مناسب، از جمله مسائلی است که می‌تواند بر روی جامعه و محیط‌زیست تأثیر فراوانی بگذارد.

در ایلام نیز همچنان مسئله سگ‌های ولگرد حل نشده و نیاز است تا مسئولان با تدوین برنامه و یا احداث مرکز نگهداری باعث شوند تا از مخاطرات این مقوله کاسته شود.

وجود سگ‌های ولگرد باعث نگرانی والدین شده است.

 علی سلامتیان از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: سگ‌های ولگرد موجب ترس و نگرانی اهالی منطقه شده و شب‌ها از وجود چنین سگ‌هایی آرامش و استراحت نداریم.

 وی اظهار کرد: علاوه بر شب‌ها حتی در روزها بچه‌ها از وجود این سگ‌های ولگرد در امان نیستند طوری که بچه‌ها از ترس این سگ‌ها به مدرسه نرفته و باستی همراه والدین به مدرسه بروند.

 وی افزود: این سگ‌های ولگرد آسایش و زندگی روزمره ما را به هم زده‌اند و شهرداری باید به این موضوع رسیدگی کند.

 سروصدای سگ‌های ولگرد آزاردهنده است

 رضا مرادی یکی دیگر از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار ابراز نگرانی کرد و گفت: حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهر به دلیل مسائل بهداشتی سبب نگرانی شهروندان شده است. رعب و وحشت حاصل از حضور این سگ‌ها، تردد را برای برخی شهروندان مختل نموده و آرامش شهر را برهم زده است.

مسئله سگ‌های ولگرد قابل‌مدیریت شدن است

میلاد محمدی کارشناس مسائل شهری در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: برای درک بهتر وضعیت سگ‌های ولگرد در ایلام و چگونگی مدیریت این مسئله، می‌توانیم به چند نکته کلیدی توجه کنیم:

1. سلامت سگ‌ها: این مسئله بسیار مهم است. سگ‌های ولگرد به دلایل مختلف ممکن است آسیب‌های جسمانی و روانی داشته باشند. مراقبت از سلامت این حیوانات می‌تواند نقطه شروعی برای حل مسئله باشد.

2. اهمیت آموزش و آگاهی عمومی: آگاهی عمومی درباره نگرانی‌ها و خطرات مرتبط با سگ‌های ولگرد مهم است. برنامه‌های آموزشی، کمپین‌های اطلاع‌رسانی، و ایجاد فرهنگ مناسب نسبت به مدیریت حیوانات ولگرد می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

3. اقدامات مدیریتی: این شامل برنامه‌های تنظیم جمعیت، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای مراقبت از حیوانات ولگرد، و همچنین ایجاد شرایط بهبود زیستگاه برای حیوانات ولگرد می‌شود. 

مفید است بدانیم که مسائل بیابان سازگاری و محیط زیستی نیز از جمله این مسائل است که در مواجهه با مسئله سگ‌های ولگرد در ایلام و نحوه مدیریت آن یک نقش بسیار حائز اهمیت دارد.

برای بررسی بیشتر و راه‌حل‌های مؤثر، فراتر از یک گفتگوی ساده، مطالعه مقالات علمی و گزارش‌های مرتبط با این حوزه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. اینکه مردم، مسئولان محلی و فعالان اجتماعی در ایلام با همکاری یکدیگر به دنبال راه‌حل‌هایی برای این مشکل مشترک بگردند، می‌تواند منجر به گام‌های مؤثری برای کنترل و مدیریت بهتر مسئله سگ‌های ولگرد شود.

ایلام تنها استان فاقد مرکز نگهداری حیوانات بلاصاحب کشور است

حسن زینی وند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: یکی از معضلات چندین ساله در استان ایلام و به‌خصوص  دره شهر جولان سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر و روستاهای این شهرستان است که طبق تصاویر ارسالی همشهریان این حیوانات به‌صورت گروهی در شهر و سطح روستاها می‌چرخند و باعث رعب و وحشت مردم بخصوص کودکان شده‌اند.

کارشناس مسائل اجتماعی گفت: متأسفانه بسیاری از گله‌داران پس از فروش گله اقدام به رهاسازی سگ‌های خودکرده که این حیوانات نیز برای رفع گرسنگی در سطح شهر جولان می‌دهند و بعضاً زاد و ولدشان نیز به‌شدت افزایش می‌یابد.

وی بیان داشت: یکی دیگر از معضلات رها بودن این سگ‌ها علاوه بر احتمال وجود بیماری خطرناک و کشنده هاری، جفت‌گیری آنها با گرگ است که حاصل آن حیوان خطرناکی بنام گرگاس خواهد بود.

زینی وند گفت: طبق پیگیری‌های انجام‌گرفته خوشبختانه از مدت‌ها پیش معدوم‌سازی این حیوانات بی‌گناه ممنوع شده، اما عقیم‌سازی آنها نیز به دلیل هزینه بالا و  تأثیر کوتاه‌مدت قابل‌اجرا نیست.

کارشناس مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: طی چند روز گذشته باتوجه‌به حساسیت به وجود آمده با درخواست‌های مردمی و دستور دادستان کمیته‌ای متشکل از شهرداری، دامپزشکی و شبکه بهداشت برای رسیدگی به این معضل تشکیل و با تأمین اعتبار از طریق شورای شهر، شهرداری موظف به زنده‌گیری سگ‌ها شده است و این حیوانات پس از زنده‌گیری و جداسازی سگ‌های بیمار واکسیناسیون شده و به یکی از مراکز نگهداری خارج استان منتقل می‌شوند تا وضعیت شهر دراین‌خصوص نرمال شود.

وی گفت: اما موضوعی که شاید طی سال‌های گذشته به‌عنوان یک نقیصه در استان به چشم می‌خورد نبود یک مرکز نگهداری از حیوانات بلاصاحب است که عملاً جمع‌آوری سگ‌ها را به کاری بیهوده تبدیل کرده است که با راه‌اندازی این مرکز می‌توان ضمن نگهداری مناسب و جلوگیری از رعب وحشت مردم از انتقال احتمالی بیماری‌های خطرناک نیز جلوگیری کرد.

زینی وند تصریح کرد: موضوع مهم‌تر اینکه برای جلوگیری از تکرار این معضل دامداران موظف به شناسنامه‌دار کردن سگ‌هایشان شوند تا اگر مجدداً اقدام به رهاسازی آنها کردند با جریمه سنگین مواجه شوند.

کارشناس مسائل اجتماعی یادآور شد: درهرصورت باتوجه‌به افزایش گله‌ای سگ‌ها، تا دیر نشده و کسی خصوصاً کودکان بر اثر حمله آنها آسیب‌ندیده‌اند جمع‌آوری آنها سریعاً انجام گیرد.

 

 

 

انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب