سرویس: اقتصادی
کد خبر: 60397
|
00:23 - 1402/12/16
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می‌دهد؛

مشکلات بانک‌ها و خدمت‌رسانی نامناسب به مردم در ایلام

مشکلات بانک‌ها و خدمت‌رسانی نامناسب به مردم در ایلام
بانک‌ها به‌عنوان یک عامل تحول و حل مشکلات مردم باید باشند؛ اما همچنان درگیر سوداگری در بازار و کسب سود هستند که این روند به نفع مردم باید متوقف شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»،بانک‌ها در ایران از معمای پیچیده برخوردار هستند که این روزها کسی نمی‌داند در سر آن‌ها چه می‌گذرد و کی قرار به سمت مردم حرکت کنند.

در این راستا و به جهت اجرای مطلوب این مصوبه نظارت‌های گسترده‌ای از سوی بانک مرکزی از بانک‌های عامل صورت گرفت تا کسی از آن عدول نکند.

هرچند برخی بانک‌های خصوصی که با ترفند سود بالای سپرده توانسته بودند هزاران میلیارد پول مردم را در سیستم خود جذب و با آنها هر اقدامی جهت سودآوری انجام دهند؛ اما باز تن به این مصوبه داده و مجبور به اجرا شدند.

برخی کارشناسان این اقدام را گامی در جهت ایجاد بانکداری اسلامی عنوان داشته که گویا بانک ایرانی از تنها موضوعی تبعیت نکرده همین بانکداری اسلامی باشد.

در این مقوله قصد پرداختن به مضرات یا مزایای این کاهش سپرده نداشته و شاید هم تا حدودی موافق این موضوع نیز بوده؛ اما درصورتی‌که بانکداری اسلامی به طور کامل اجرا شود نه اینکه فقط بخش‌هایی که نفع بانک‌ها را به دنبال داشته باشد.

پس از این کاهش همه منتظر مصوبه‌ای دیگر از بانک مرکزی مبنی بر کاهش سود وام‌های بانکی که این روزها سر به فلک کشیده را داشتند؛ اما گویا همین‌که بانک‌ها بتوانند سود کمتری به مردم پرداخت کرده و کمتر هزینه کنند برای بانک مرکزی کفایت می‌کند.

اینکه دولت به دنبال اجرای بانکداری اسلامی باشد حرکتی مثبت و در خور توجه بوده؛ اما این اقدام باید در تمام جوانب بانکی همچون سایر کشورهای جهان اجرایی شود.

کشوری اسلامی ایران به‌عنوان پیشرو در ترویج اسلام در جهان و منطقه بایستی در خصوص بانکداری اسلامی و بدون ربا نیز پیشقدم باشد؛ اما با بررسی وضعیت بانک‌های جهان به چیزی غیر ازاین‌دست پیدا می‌کنیم.

در آمارهای اعلام شده دیده می‌شود که ایران به لحاظ نرخ سود بانکی و البته سپرده درصدی بالا داشته طور یکه که سرآمد عمده بانک‌های دنیا بوده و این با بانکداری بدون ربا کاملاً در تضاد بود و با آمیزه‌های دینی همخوانی ندارد.

در یک بررسی کوتاه از کشورهای منطقه اطراف ایران می‌بینیم ترکیه، هند و عربستان هرکدام با ۸، ۶ و ۲ درصد سود بانکی عملاً ایرانی با سود دورقمی و سرسام‌آور پشت سر گذاشته و در عمل بانکداری اسلامی و بدون ربا را اجرا می‌کنند.

این سود بانکی در کشورهای بلاد کفر همچون چین و کره هرکدام ۴ و یک درصد بوده و در کشورهای آمریکا، انگلیس و کانادا حتی به یک درصد هم نمی‌رسد.

بانکداری بدون ربا و اسلامی همیشه موردتوجه و تأکید مراجعه عظام تقلید بوده و بارها از وضعیت بانک‌ها گله‌مند بوده و خواستار تجدیدنظر دراین‌خصوص هستند.

سوداگری بانک‌ها در بازار باید متوقف شود

علی فریادی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: بررسی وضعیت پرداخت تسهیلات مسکن نشان می‌دهد که به جز بانک مسکن مابقی بانک‌ها در بخش مسکن عملکرد قابل‌قبولی نداشتند و تسهیلات کمتری به این بخش اختصاص دادند.

وی افزود: مسکن یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که دولت برای حمایت از اقشار مختلف مردم می‌تواند در نظر بگیرد که دراین‌خصوص بانک‌ها یکی از بخش‌های مهم هستند.

فریادی در ادامه گفت: همچنین برخی از آمارها حکایت از این مورد دارند که بانک‌ها بیشترین وام را به خود اختصاص داده‌اند که شاید مهم‌ترین دلیل آن عدم نظارت و نقض قوانین در خصوص بانک‌ها که مانع از سوداگری آن‌ها شود.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: با وجود تأکیدات رهبر انقلاب در خصوص بانک‌ها اما بانک‌ها هنوز هم به فعالیت‌های خود برای ایجاد تورم و ضربه‌زدن به بازار استفاده می‌کنند و از این طریق به سودهای کلان برسند؛ ولی در مسیر شکوفایی اقتصادی، حل مشکلات مردم و کمک به نهضت ملی مسکن نقشی ندارند و ازاین‌رو باید در خصوص بانک‌ها قوانین و نظارت‌هایی صورت گیرد.

فریادی تصریح کرد: بانک‌ها در مسیر توسعه نقش مهمی دارند؛ ولی متأسفانه در شرایط کنونی شاهد سوداگری بانک‌ها در بخش‌های مختلف و ایجاد تورم و عدم ثبات اقتصادی هستیم که ضرورت دارد تا برخی بانک‌های متخلف برخورد شود و بانک‌ها در مسیر شکوفایی اقتصادی و کمک به حل مشکلات مردم باشند.

نقش بانک‌ها در حل مشکلات مردم کم‌رنگ است

حسن زینی‌وند مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: برخی بانک‌ها فشار کمر شکنی بر ضامنین و دریافت‌کنندگان تسهیلات برای پرداخت اقساط  آورده‌اند.

زینی وند یادآور شد: البته که باید گفت در این شرایط وام‌گرفتن از بانک‌ها بسیار سخت شده چون وام بانک به سمت حل مشکلات مردم نمی‌رود.

وی افزود: این بانک‌ها برای فشار بر دریافت‌کنندگان تسهیلات از تمامی سیستم‌های ارتباطی مانند تلفن، پیامک، نامه و.... استفاده می‌کنند و با این روش باعث ایجاد اضطراب شدیدی  بین مردم شده‌اند.

زینی‌وند در ادامه گفت: حتی برخی وام‌گیرندگان و ضامنین بر سر این موضوع درگیری لفظی پیدا کرده و عملاً این موضوع به ایجاد کدورت و دشمنی منجر شده است.

مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: از این سمت نیز برخی وکلای بانک‌ها یقه مشتریان را گرفته و برای نقدکردن اقساط و البته دریافت حق‌الوکاله خود آتش‌بیارمعرکه شده‌اند.

وی در ادامه گفت: بیشتر ضامن‌ها نیز کارمندان ادارات بخصوص آموزش‌وپرورش هستند که ترس مسدودی حساب و برداشت حقوقشان آن‌هم در آخرین روزهای سال آن‌ها را به مرز افسردگی و بحران روحی کشانده است.

زینی‌وند تصریح کرد: مسلماً تسویه‌حساب تسهیلات قانونی است؛ اما اینکه برخی بانک‌ها باتوجه‌به مشکلات اقتصادی و وضعیت بد معیشتی آن‌هم در آستانه سال جدید این‌گونه ضامن‌ها و دریافت‌کنندگان وام را برای گرفتن تشویقی پایان سال آزار دهند جای بسی تأسف دارد.

مدرس دانشگاه گفت: در شرایط کنونی نقش بانک‌ها در حل مشکلات مردم و توسعه اقتصادی کم‌رنگ است که بانک‌ها دراین‌رابطه نیازمند تحول هستند.

قطعاً نه ضامن فرار می‌کند نه سود بالای بانک‌ها از بین می‌رود پس تا بعد عید صبرکردن کار سختی نیست.

مدرس دانشگاه گفت: در شرایط کنونی نقش بانک‌ها در حل مشکلات مردم و توسعه اقتصادی کم‌رنگ است که بانک‌ها دراین‌رابطه نیازمند تحول هستند.

 

 

مدرس دانشگاه گفت: در شرایط کنونی نقش بانک‌ها در حل مشکلات مردم و توسعه اقتصادی کم‌رنگ است که بانک‌ها دراین‌رابطه نیازمند تحول هستند.

بانک‌ها در تحقق شعار سال و حل مشکلات مردم نقش‌آفرینی کنند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین الله نور کریمی تبار نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: بانک‌ها در توسعه کشور و حل مشکلات مردم نقش مهمی دارند به شرطی که بتوانند انتظارات را محقق کنند.

 کریمی تبار بیان داشت: رعایت حق‌وحقوق ارباب‌رجوع در بانک‌ها جهاد اقتصادی است، به صورتی که در پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه از طرف بانک دقت شود که اولویت پرداخت با افراد نیازمند باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه هنگام پرداخت تسهیلات باید ارباب‌رجوع نسبت به شرایط اولیه و نحوه بازپرداخت و سود اختصاصی آن به‌صورت کامل توجیه شود، افزود: الزامی است سایر تسهیلات پرداختی غیر از قرض‌الحسنه به مشتری‌های بانک توجیه داشته باشد؛ مثلاً به‌منظور خرید کالا، مسکن و... باشد.

امام‌جمعه ایلام با اشاره به شرایط سخت اقتصادی و مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا در جامعه، افزود: در راستای تحقق بانکداری اسلامی بازپرداخت تسهیلات دریافتی از سوی مشتری‌های بانک، اصل مدارا موردتوجه قرار گیرد به‌خصوص در مورد کسانی که تسهیلات کارآفرینی و خوداشتغالی دریافت کرده‌اند.

کریمی تبار بر لزوم تکریم ارباب‌رجوع به‌صورت یکسان تأکید و خاطرنشان کرد: عملکرد کارمند اسلامی زمانی تبدیل به عبادت می شود که در برخورد با مراجعان رفتاری دوگانه نداشته باشد چرا که تصدی پست‌ها در ارگان‌های دولتی و خصوصی موقت و امانت است و اصلی‌ترین وظیفه پاسخگویی مطلوب به مردم است.

وی با اشاره به بیان مقام معظم رهبری در این زمینه، خاطرنشان کرد: در برخورد با مردم طوری رفتار کنید که وجدانتان راضی باشد.

 

 

 

انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب