سرویس: اقتصادی
کد خبر: 53424
|
09:27 - 1400/06/30
نسخه چاپی

شیفت رنو به خودروهای برقی

شیفت رنو به خودروهای برقی
در دوران گذار از خودروهای بنزینی به برقی ۲هزار نفر شغل خود را در بخش‌های مهندسی و پشتیبانی در رنو از دست می‌دهند و در عوض ۲۵۰۰ شغل جدید در بخش آی‌تی و شیمی ایجاد می‌شود.

به گزارشايلام بيدار، این خودروساز برای بقا دست و پا می‌زند و باید به عملیات خود شکل جدیدی بدهد و خود را برای شیفت به خودروهای برقی آماده کند. کاهش مشاغل در فرانسه کار آسانی نیست، برای همین هم گفت‌وگوها با اتحادیه‌های کارگری از همین حالا شروع شده و به احتمال زیاد بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ اتفاق می‌افتد.

بر اساس بیانیه خبری رنو ۱۶۰۰ نفر از کسانی که شغل خود را از دست می‌دهند از بخش مهندسی و ۴۰۰ نفر از بخش پشتیبانی هستند. البته در ازای از دست رفتن این ۲هزار شغل، ۲۵۰۰ شغل جدید در بخش‌های علوم داده و شیمی باتری ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه دولت فرانسه بیشترین سهم را در کمپانی رنو در اختیار دارد، لوکا دو مئو، مدیرعامل این شرکت، مثل یک طناب باز باید با دقت قدم بردارد تا این مرحله گذار را به سلامت بگذراند.

این خودروساز فرانسوی سال گذشته اعلام کرده بود که ۱۴هزار و ۶۰۰ نفر در کل جهان در گروه خودروسازی رنو شغل خود را از دست می‌دهند. این موضوع شامل ۱۰ درصد از کل نیروهای انسانی فرانسوی در صنعت خودرو یعنی حدود ۴۶۰۰ نفر می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که ظرفیت تولید این کمپانی فرانسوی به اندازه ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.

کاهش ظرفیت و کاهش نیروی انسانی باید درست زمانی انجام شود که این کمپانی قرار است ۹ مدل جدید تا سال ۲۰۲۵ معرفی کند که اکثر آنها هم قرار است قوای محرکه درون‌سوز بنزینی را کنار گذاشته و باتری و قوای محرکه برقی را جایگزین کنند و بیشتر این اتفاق‌ها در کانون [hub] رنو در شمال فرانسه اتفاق می‌افتد.

این ماجرا شامل مگان جدید، رنو۵، کانگو و یک مدل شاسی‌بلند می‌شود که رنو جزئیات بیشتری درباره آن منتشر نکرده است. اجرای همه این برنامه‌ها مستلزم آن است که رنو با اتحادیه‌های کارگری به توافق برسد. به طور طبیعی این اتحادیه‌ها برای حفظ مشاغل در وطن می‌جنگند و حداکثر فشار را به رنو وارد می‌کنند. رنو هم در پاسخ به این فشارها گفته است که فرانسه از نظر این شرکت «مرکز صنعتی و راهبردی رنو» است.

در پاسخ به درخواست کاهش نیروی رنو، اتحادیه کارگری CFDT فرانسه گفته است فقط در صورتی با رنو به توافق می‌رسد که تضمین کند ۷۵۰ هزار دستگاه از تولیدات سالانه این شرکت حتما در فرانسه اتفاق بیفتد و در ضمن هیچ سایت یا کارخانه‌ای در فرانسه تعطیل نشود.

با وجود این خبر ارزش سهام رنو نه تنها کاهش نیافت بلکه بالاتر هم رفت. البته در سال ۲۰۲۱ به‌طور کلی ارزش سهام رنو ۱۹ درصد کاهش یافته است. سال ۲۰۲۰ رنو تاریخی‌ترین زیان خود را ثبت کرده بود که در سال ۲۰۲۱ روند بهبود پیدا کرد، کمبود نیمه هادی‌ها و وقفه‌های شدید در کارخانه‌های رنو بارها باعث توقف خط تولید شده است. در مقایسه با رقبایی مثل گروه خودروسازی فولکس واگن و استلانتیس، بازگشت به حالت عادی رنو با سرعت کمتری رخ داده است چون تکیه اصلی رنو به بازارهای اروپایی است در حالی که رقبای رنو بازارهایی در چین و ایالات‌متحده هم دارند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب