سرویس: خواندنی ها
کد خبر: 52053
|
06:42 - 1400/05/03
نسخه چاپی

مسجد ذوقبلتین در کجا قرار دارد؟

 مسجد ذوقبلتین در کجا قرار دارد؟
مسجد ذوقبلتین که مسجد القبلاتین و یا مسجد القبلتین هم گفته می شود، این مسجد یکی از قدیمی ترین مساجد در اسلام است. اهمیت آن به این علت است که در بین نماز پیامبر (ص) دستور تغییر قبله یا جهت نماز از مسجد الاقصی به مسجدالحرام صادر شد. از آن پس به مسجد القبلاتین (مسجد دو قبله) معروف شد زیرا هر دو قبله در یک نماز واحد روبرو بودند.

به گزارشايلام بيدار،

مسجد ذوقبلتین کجاست؟

مسجد ذوقبلتین، مسجدی که در آن سمت نماز (قبله) مسلمانان از بیت المقدس به مکه تغییر پیدا کرد.

 

مسجد ذوقبلتین، از مساجد تاریخی اسلام در مدینه است.

 

جده: مدینه غنی از اماکن تاریخی اسلامی است که بازدیدکنندگان آن از شهر عربستان سعودی مرتباً به آنجا می روند.

 

این شهر تعالیم پیامبر و گسترش اسلام به تمام نقاط جهان را به آنها یادآوری می کند.

از جمله مکانهای دیدنی مدینه، مسجد ذوقبلتین یا مسجد دو قبله است. این یک مسجد مهم تاریخی است. این مسجد یکی از قدیمی ترین مساجد در اسلام است.

 

مسجد ذوقبلتین، توسط « سواد بن غانم بن کعب » در طول سال دوم هجری ساخته شده است، از نظر تاریخی برای مسلمانان مهم است زیرا در آنجا محل نزول قرآن برای حضرت محمد جهت تغییر جهت قبله است.

 

قبله یا مسیری که مسلمانان هنگام نماز رو به آن می ایستند، برای همیشه تغییر کرد، از بیت المقدس در اورشلیم به کعبه مقدس در مکه مکرمه.

 

این اتفاق در 15 شعبان رخ داد، هنگامی که حضرت محمد در بین نماز ظهر (بعد از ظهر) اصحاب خود را رهبری کرد، سپس توسط یک مکاشفه قرآنی دستور داده شد که به سمت کعبه بتابد و نماز بخواند.

 

بنابراین، کعبه قبله همه مسلمانان در سراسر جهان شد.

این مسجد به دلیل این واقعه، مسجد دو قبله نامگذاری شد، زیرا بخشی از نماز رو به بیت المقدس خوانده شد و بقیه به طرف مکه بود.

 

خداوند مسأله تغيير قبله را داخل آيات 142 - 150 سوره بقره، بيان کرده است. در يکی از اين آيات خطاب به رسول خدا آمده است:

 

" قَدْ نَرَي تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِي السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا کُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَمَا اللهُ بِغَافِل عَمَّا يَعْمَلُونَ " (بقره : آیه ی 144)

 

نگريستنت را به اطراف آسمان می بينيم. تو را به سوی قبله ای که می پسندی می گردانيم. پس روی به جانبمسجدالحرامکن. و هر جا که باشيد روی بدان جانب کنيد. اهل کتاب می دانند که اين دگرگونی به حق و از جانب پروردگارشان بوده است. و خدا از آنچه می کنند، غافل نيست.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب