سرویس: استان ایلام
کد خبر: 50912
|
07:24 - 1399/12/02
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

دست درازی به سبک وزیر نفت/ وقتی زنگنه میراث ایلام را به تاراج می برد

دست درازی به سبک وزیر نفت/ وقتی زنگنه میراث ایلام را به تاراج می برد
منطقه گاز خیز باباگیر شهرستان ایوان در مجاورت پالایشگاه گاز ایلام، به عنوان منابع عظیم گازی در شهرستان گیلانغرب استان کرمانشاه معرفی شده است و این موضوع موجی از اعتراض به حق مردم ایلام را در پی داشته است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::(قسمت دوم): چندی پیش خبری مبنی بر احداث پالایشگاه گاز در شهرستان گیلانغرب در کانالهای خبری استان کرمانشاه منتشر شد. پالایشگاهی که از قرار معلوم خوراک پتروشیمی در دست احداث اسلام آباد غرب را تامین خواهد کرد.

دلایل توجیهی احداث یک پالایشگاه گاز دوم در مجاورت پالایشگاه گاز ایلام، وجود منابع عظیم گازی در شهرستان گیلانغرب عنوان شده است، منابعی که البته اسم و مختصات دقیق جغرافیایی آنها عنوان نشده است اما در این میان نام میدان گازی باباگیر به صراحت به عنوان تامین کننده گاز پالایشگاه احتمالی گیلانغرب مطرح شده است و اما میدان باباگیر در موقعیت جغرافیایی شمال استان ایلام و در منطقه ای با همان نام باباگیر قرار دارد و البته به مرزهای شهرستان گیلانغرب هم نزدیک است.

لازم به ذکر است که طرح توسعه میدان باباگیر قبلا با عنوان مخزن پشتیبان تنگ بیجار به منظور تامین گاز پالایشگاه ایلام، تعریف و طراحی شده بود.

با انتشار این خبر واکنش هایی متضادی از طرف نمایندگان ایلام و معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه نشان داده شد و حتی کمپین مردمی برای جلوگیری از انتقال گاز باباگیر به گیلانغرب، در ایلام شکل گرفت.

از دل تمامی واکنش ها نکات بسیار قابل تاملی را می‌توان نتیجه گیری کرد که فعالین رسانه ای و حتی معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه ایلام را به انحصار طلبی و جلوگیری از اجرای طرحهای ملی و کارشناسی شده متهم کردند. اما نگفتند چه دیدگاه کارشناسی می‌پسندد که در مجاورت یک پالایشگاه گاز با ظرفیت بالا، یک پالایشگاه گاز دیگر ایجاد شود؟ و یا باز هم نگفتند که چرا وقتی ایلام برای منافع خود تلاش می‌کند مصداق انحصار طلبی پیدا می‌کند اما وقتی پای استان ایشان به میان می آید کارها همه کارشناسی شده و ملی است.

تعدادی دیگر از فعالین رسانه ای استان کرمانشاه و تنی چند از مسئولین این استان بدون ذکر هیچ منبع مستندی ادعا کرده اند که 80 درصد میدان گازی باباگیر در خاک استان کرمانشاه و فقط 20 درصد آن در خاک استان ایلام است و لذا از دیدگاه ایشان منطقی و عادلانه ست که گاز باباگیر به جای انتقال به پالایشگاه ایلام به پالایشگاهی در گیلانغرب منتقل شود.

در پاسخ به این ادعا باید گفت: اولا، هیچ سند و مدرکی در این باره وجود ندارد و اگر 80 درصد میدان در خاک کرمانشاه بود قطعا اسم این میدان باباگیر نمیشد! مثلا میدان گاز گیلانغرب میشد!

یک و دو هوای مسئولان کرمانشاه در منابع نفتی و گازی ایلام

ثانیا، موضوع بسیار جالب شد، فرض کنیم واقعا 80 درصد مخزن باباگیر در خاک استان شما قرار دارد، حال با توجه به این قضیه شما نه از روی کار کارشناسی شده و صرفا از دیدگاه انحصارطلبانه خواهان آن هستید که با توجه به سهم بالای کرمانشاه از این میدان، گاز آن به ایلام انتقال داده نشود و اشتغالزایی و تولید و رونق اقتصادی حاصل از آن، نصیب استان خودتان شود،ما هم با همین استدلال سالهاست خواهان استقلال منابع نفت و گاز استان خودمان هستیم.

چگونه است که سهم 80 درصدی شما از میدان گازی باباگیر ( بر فرض صحیح بودن این ادعا) به شما این حق را می‌دهد که منافع آنرا برای خودتان بخواهید اما وقتی ما می‌گوییم 95 درصد منابع نفت و گاز غرب کشور از آن استان ماست و باید شرکت بهره برداری مستقل داشته باشیم، ما را سرزنش میکنید؟ ما را به مقابله با کار کارشناسی شده متهم میکنید؟ نفت و گاز را ملی دانسته و درخواست برحق ما را از سر خودخواهی عنوان می کنید؟

انتقال گاز باباگیر به گیلانغرب کارشناسی شده است ولی تاسیس شرکت نفت و گاز ایلام کارشناسی شده نیست؟

باباگیر فقط یکی از 6 میدان گازی ایلام است، 5 میدان گازی و 13 میدان نفتی اثبات شده دیگر در استان ایلام وجود دارد. شما از سهم 80 درصدی از باباگیر ( آنهم فقط به زعم خودتان) کوتاه نمی آید ما از سهم 95 درصدی نفت و گازمان کوتاه بیاییم؟

یک لحظه در ذهن خود جای ما و خودتان را عوض کنید، آیا اگر تنگ بیجار، دلاوران، آذر، کولاک، چنگوله، دهلران، چشمه خوش، دالپری، دانان، آبان، کبیرکوه، هلیلان، بانکول، سمند، شاخه، مهر و... در استان شما بود و نفت شهر با تولید 2 هزار بشکه در روز سهم ما از نفت و گاز بود، آنگاه شما می‌پذیرفتید که شرکت بهره بردار این منابع در استان ما فعالیت کند و تمام مزایای منابع شما نصیب ما شود؟

آیا اگر شما 200 هزار بشکه در روز تولید نفت داشتید اجازه می‌دادید ما با تولید 2 هزار بشکه مدیریت منابع نفت و گاز غرب را برا خودمان بخواهیم؟

آیا اون موقع تمام وقت در بوق و کرنا نمی‌کردید که ایلام حق ما را خورده و برخلاف کارهای کارشناسی ستاد این شرکت در ایلام قرار گرفته است؟

چیزی که حقتان نیست با جار و جنجال و هیاهو به شما تعلق نخواهد گرفت.

اگر آنگونه که ادعا میکنید منابع نفت و گازی در استان شما وجود دارد لطفا دست از سر استان ما بردارید و منابع خودتان را مدیریت کنید.

 

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد