سرویس: خواندنی ها
کد خبر: 45230
|
07:43 - 1399/03/25
نسخه چاپی

جای خالی عروسک های محبوب در تلویزیون/ تولید «شبکه کوچک» برای بچه‌ها

جای خالی عروسک های محبوب در تلویزیون/ تولید «شبکه کوچک» برای بچه‌ها
«شبکه کوچک» به تهیه کنندگی مسعود صفوی این روزها مرحله ساخت دکور و عروسک را می‌گذراند.

به گزارشايلام بيدار، در گذشته وقتی یک کودک پای تلویزیون و برنامه هایش می نشست، آنقدر برنامه های متنوع و رنگارنگ در قاب جادویی خودنمایی می کرد که دیگر نیازی به سرگرمی های متفرقه نبود. کودک همانجا و مقابل تلویزیون آنقدر سرگرم می شد که حتی غذا و رختخوابش هم جلوی این قاب جذاب پهن می کرد و از لحظه لحظه های این برنامه های مختلف لذت می برد. اما امروزه اینطور نیست و تنها سرگرمی کودکان خلاصه شده در تبلت هایی که در دست دارند. 

این روزها و بعد از مدت بسیاری رکود در سینما و تلویزیون در حوزه برنامه سازی برای کودکان، مرکز صبا به همراه شبکه دو به تولید مجموعه ای مشغول شدند.

مسعود صفوی تهیه کنندگی و امیرسلطان احمدی کارگردانی این مجموعه را به عهده دارند.

 

** تفاوت دو نسل با یکدیگر

نسلی که با برنامه های تلویزیون اعم از آموزشی و سرگرم کننده بزرگ شده بود حالا و در قرن بیست جای خود را به نسلی داده که از تلویزیون تنها چند برنامه محدود می بینند و تمام لحظه های در کنار تلویزیون بودنش خلاصه شده در تماشای سی دی ها و کارتن های غیر ایرانی!

** آسیب هایی که آسیب شناسی نمی شوند

شاید این یک نوع آسیب پذیری اجتماعی برای نسل دهه ۹۰ باشد که این روزها از تماشای برنامه های استاندارد دور هستند و مدام سرشان با تبلت و گوشی های تلفن همراه گرم است. اما تا به حال همین موضوع نیز به تنهایی آسیب شناسی نشده است تا شاید بتواند جلوی اشتباهات تربیتی والدین را بگیرد.

** برنامه هایی که موفق نبودند

بعد از انتقال برنامه های گروه سنی کودک و نوجوان از شبکه دو به شبکه نهال و پویا، برنامه سازانی که در شبکه دو آثار قابل توجهی را ساخته بودند، یا شانس خود را در شبکه پویا و نهال امتحان نکردند و یا اینکه امتحان کرده و موفق نبودند.

 

** تدارک «شبکه کوچک» تلویزیون برای کودکان

اما به تازگی قرار است شبکه دو سیما با مشارکت مرکز صبا مجموعه ای تلویزیونی را تولید کنند. این مجموعه «شبکه کوچک» نام دارد و در اصل یک شبکه تلویزیونی است که تعدادی بازیگر دارد و در کنار آنها عروسک های نمایشی به همراه کاراکترهای انیمیشن بسیاری به ایفای نقش می پردازند. به گفته تهیه کننده بنا است تا در این کار نوع جدیدی از کارتن «وروجک ‌ و آقای نجار» به نمایش درآید. تلفیق انیمیشن و بازیگران بزرگسال یا انیمیشن با عروسک های نمایشی.

** صفوی: مجموعه ‌ای متشکل از انیمیشن، عروسک و بازیگر

«سید مسعود صفوی» تهیه کننده انیمیشن های «شکرستان» که تهیه کنندگی مجموعه تلویزیونی «شبکه کوچک» را به عهده دارد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، در همین زمینه گفت: این کار از جمله همکاری های بین مرکز صبا و شبکه دو است. در شبکه کوچک، کاراکترهای انیمیشن، کاراکترهای عروسکی و زنده (بازیگران) در کنار هم قرار گرفتند و به همراه یکدیگر شبکه ای به نام شبکه کوچک را راه اندازی کردند  و این شبکه را اداره می کنند.

** خانواده؛ اولویت اصلی ما است

این تهیه کننده همچنین افزود: فعالیت های این شبکه شبیه به سایر شبکه ها است و از برنامه های مختلفی تشکیل شده است. از جمله کار عروسکی، اخبار، سریال، سریال عروسکی، انیمیشن و ... که در ۶۰ دقیقه است. کلیت این شبکه با محوریت کودک و نوجوان، روی محوریت خانواده است.

 

وی ادامه داد: پیش تولید به طور کامل انجام شده است و این روزها در اوج نگارش هستیم و یک ماه دیگر تولید را در بخش عروسکی و زنده شروع می کنیم.

این تهیه کننده همچنین بیان داشت: عروسک ها به طور کامل طراحی شده اند، کاراکترهای انیمیشنی نیز طراحی شده و در مرحله ساخت قرار دارند، از طرفی طراحی دکورها نیز به پایان رسیده است و حدود ۱۵ روز دیگر ساخت دکورهایمان در شهرک سینمایی غزالی آغاز می شود.

 

** جذب مخاطبان کم سن و سال تر

وی با اشاره به هدف گذاری این مجموعه نیز گفت: ما می خواستیم با یک تیر چند نشان بزنیم. مخاطب کم سن و سال تر به دلیل شدت درگیری اش با ویدئوهای مختلف در فضای مجازی، ویدئوهایی با کیفیت های متفاوت  می بیند و بنابر این تنها برنامه ای می تواند او را جذب کند که ویژه و متفاوت باشد. او منتظر تماشای چنین برنامه ای است و از لحاظ فرم، انتظارش بالا رفته است و ما در این مجموعه درصدد هستیم تا انتظار مخاطبمان را از لحاظ فرم به درستی پاسخ دهیم.

این تهیه کننده همچنین ادامه داد: این برنامه فقط جنبه سرگرمی ندارد بلکه جنبه آموزشی هم دارد و حتی خانواده ها را درگیر می کند و به آنها آموزش می دهد که چطور بتوانند یک محصول خوب برای فرزندانشان تهیه کنند، از کتاب گرفته تا فیلم و ... و از این طریق سرگرم شان می کند و به طور ناخودآگاه آموزش هایی به آنها ارائه می دهد.

در این برنامه از تکنیک های ای آر و وی آر استفاده شده است و بر همین اساس کاری کردیم که فقط یک گروه سنی را درگیر نکند بلکه اغلب گروه ها درگیرش می شوند.

** برنامه ای که با گروه های سنی مختلف تعامل دارد

وی ادامه داد: مهم ترین بخش این برنامه، ذات تعاملی بودنش است. خانواده و به خصوص کودک و نوجوان با برنامه و با کاراکترها در قالب های مختلف تعامل دارند و درگیر برنامه می شوند.

 

صفوی درباره تولید و ساخت عروسک های برنامه نیز گفت: عروسک ها کاملا جدید هستند و اگر بخواهیم از یک کاراکتر عروسکی قدیمی استفاده کنیم از حضور او به عنوان مهمان بهره می بریم.

وی در پایان نیز گفت: این روزها مشغول تست و انتخاب بازیگر هستیم و هنوز صداپیشه و عروسک گردان هایش انتخاب نشده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد