سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 45201
|
00:41 - 1399/03/24
نسخه چاپی

تحلیلگرسیاسی:

نشانه‌های فروپاشی هژمونی آمریکا کاملا مشهود است

نشانه‌های فروپاشی هژمونی آمریکا کاملا مشهود است
تحلیلگرسیاسی گفت:بحران های اخیر امریکا هویت واقعی آمریکا و دولت مردان این کشور و کسانی که دل در گرو آن بستند را به خوبی نشان داد.

"مجتبی پنجعلی زاده"، فعال سیاسی در گفتگوبا خبرنگار ایلام بیدار درسیروان گفت:انقلاب نوظهور  آمریکا  با حضور معترضین اجتماعی در حال مختل کردن نظم اجتماعی و اقتصادی کشور به همان سرعت انقلاب صنعتی است.

.ی اظهار کرد:ایدئولوژی‌ها و سیاست‌هایی اجباری وتحمیل شده که یک نسل قبل مناسب جامعه آمریکا بود، امروز به‌تدریج برای مشکلاتی که این جامعه با آن مواجه است غیرقابل کاربرد می‌شود.وبلکه این سیاست ها ی چندگانه دست  آویز نگرانی و اعتراض شهروندان را فراهم نموده، بیشتر رهبران سیاسی نظام فعلی امریکا نیز فاقد ایده‌هایی هستند که بتواند مشکلات این کشور را حل کند. وبه قول خودشان مدعیان مدرنیته بودن، ایالات آمریکا هم پاسخ واقعی برای این مشکلات ندارند.

این فعال سیاسی ادامه داد:با توجه به اینکه آمریکایی‌ها می‌کوشند تا مجموعه‌ای از تغییرات اقتصادی ناخوشایند و تحولات سیاسی نگران‌کننده را معنا وایجاد  کنند وسپس خود رامنجی نجات بدانند ،به علت فروپاشی های اخیر و ناتوانی در مدیریت ادعای پوشالی خود یک تصویر نگران‌کننده دیگر ظاهر می‌شود تصویری از سیاستمداران ناکارآمد، رسوایی‌های مکرر، اخبار رسانه‌ای در جهان  که نابسامانی اقتصادی امریکا  را به لرزه می‌اندازند.

وی بیان داشت:امروزه آمریکا با حوادث ناملایمات سختی مواجهه  شده  منجمله  نارضایتی شهروندانش، سوءظن روزافزون برجستگان علمی  ،صاحب نظران اقتصادی و کارشناسان، شروع  خشونت، از دست رفتن چشمگیر مشاغل، حملات تروریستی گسترده، سراسیمگی علیه مهاجران، افول تحرک اجتماعی، تسلط شرکت‌های بزرگ بر اقتصاد، آمریکا  را بر جای نهاده ، با اشاره به اینکه چگونه دموکراسی آمریکایی در مسیر ناکامی قرار دارد، و ظهور این تصویر نگران‌کننده در دل کاخ سفید نوعی خانه تکانی  اجباری را گوشزد می کند  تکراری از زندگی آمریکایی در ۳۵ سال پس از جنگ سرد. سال‌های حد فاصل میان ترور پرزیدنت آبراهام لینکلندر ۱۸۶۵ و ترور ویلیام مک کینلی در ۱۹۰۱ می باشد .

پنجعلی زاده ادامه داد:دورانی که زمامداران ایالات متحده آمریکا برای ثبات و ادامه سیاست های مختلف خود  دچار ترس درونی ورعب وحشت  شهروندان شده  و مجموعه‌ای از رکودها و ترس‌های ویرانگر در دنیای  اقتصاد  آمریکا را آشفته کرد،  زمامداران واشنگتن در کاخ سفید  متاسفانه نتوانست به حل چالش‌های آن زمان بپردازد و با آنها برای ادامه بقا سخت دست و پنجه نرم کرد. و نمایندگان ایالات متعدد در امریکا  می‌دانستند.وضعیت دیپلماتیکی وخارجی  آمریکا  به جهت عدم توازن داخلی  کشورش  تقریبا تمام کسانی که به شکلی در مرحله سقوط است ‌ نمی‌توانستند یک موفقیت دیگر دیپلماتیک در مانند خرید آلاسکا و ساخت کانال پاناما را به یاد آورند ویا تکرار کنند. سیاستمداران  استعمار طلب آمریکا در  ذهن‌ها ی خود به  خلق حماسه ای نو می اندیشیدن که  عمدتا به‌خاطر رسوایی‌هایشان در نداشتن همراهی مردم با شکست مواجهه شده  است


وی ادامه داد:با نگاه به عقبه، آن دوران، منزوی   که در آن ایالات‌متحده در مسیر خود به سوی موفقیت ناکام ماند امروز به تدریج برای مشکلاتی که این جامعه با آن مواجه است غیرقابل کاربرد  وتوانمندشده. احزاب سیاسی آمریکا و بیشتر رهبران سیاسی‌اش فاقد نگرش و ایده‌هایی هستند که بتواند فوری‌ترین ومهمترین   مشکلات این کشور را که همان خواست مردمی است را حل کند. نخبگان فکری و سیاسی ، تا حد زیادی  بی اثر در تحولات شده ویا که دیگر  ایده های آنها کار  نمی کند  دموکراسی آمریکایی مفهوم واقعی خود را گم کرده  است؛ مردم چیزی متفاوت از این معنی را می بینند،  ترسی که به نقطه‌ای از نابسامانی و ناتوانی و فرسایش رسیده که بهبودی از آن هرگز رخ نخواهد داد.
این فعال سیاسی در پایان گفت:تاثیرات تغییر سریع سیاسی اغلب مورد استقبال نیستند اما فرآیند تحول و دگرگونی باید در مسیر رشد و توسعه باشد نه افول و سقوط. در واقع، تزلزل در اداره حکومتی  ترامپ نارضایتی مردم و همراهی با تغییر همچنان یکی از بزرگ‌ترین منابع تهدید  در آمریکاست.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد