سرویس: سیاسی
کد خبر: 44709
|
18:18 - 1399/02/29
نسخه چاپی

تاکید بر ضرورت تلاش برای تقویت همه جانبه همکاری‌های تهران-بغداد

تاکید بر ضرورت تلاش برای تقویت همه جانبه همکاری‌های تهران-بغداد
رؤسای جمهور ایران و عراق روابط دو کشور را برادرانه، تاریخی و فرهنگی دانستند و بر ضرورت تلاش برای توسعه، تقویت همه جانبه مناسبات تهران- بغداد تاکید کردند.

به گزارشايلام بيدار، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «برهم صالح» رئیس جمهور عراق، ضمن تبریک پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر و ابراز خرسندی از اینکه امروز روند سیاسی در عراق به نتیجه مثبتی رسیده و همه گروهها و طوایف عراقی در کنار هم قرار گرفتند و کابینه جدید در این کشور تشکیل و از پارلمان رای مثبت گرفته است، تاکید کرد: ثبات سیاسی در عراق برای منطقه حائز اهمیت است و مطمئنا این روند پیش زمینه بازیابی نقش برجسته عراق در منطقه خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز کشورهای منطقه با مشکلات فراوانی همچون کاهش قیمت نفت، همه گیری ویروس کرونا، معضلات امنیتی و مهمتر از همه مداخلات آمریکا در امور داخلی کشورها مواجه هستند، اظهار داشت: توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌ها میان دولت ها و ملت های دوست میتواند برای عبور از مشکلات راهگشا باشد.

روحانی با بیان اینکه سیاست اصولی ایران تقویت مناسبات و همکاری های همه جانبه با عراق است، گفت: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته در کنار دولت و ملت عراق خواهد بود و خواهان حفظ حاکمیت عراق و عدم مداخلات قدرت های خارجی در سرنوشت ملت و دولت این کشور است.

رئیس جمهور توسعه روابط و همکاری های اقتصادی ایران و عراق را حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا مبادلات تجاری دو کشور با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی در تمامی مرزهای مشترک به روال قبلی بازگردد؛ ضمن اینکه با برنامه ریزی های دو کشور امیدوارم در آینده سطح روابط اقتصادی دو کشور بیش از پیش افزایش یابد.

برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز در این گفتگو با تبریک متقابل فرا رسیدن عید سعید فطر در روزهای آتی و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، روابط دو کشور را در سطح مطلوبی ارزیابی کرد و بر ضرورت تلاش همه جانبه مسئولان دو کشور در راستای توسعه بیش از پیش مناسبات و همکاری های فی مابین تاکید کرد.

رئیس جمهور عراق با اشاره به اهمیت روابط سیاسی دو کشور، تاکید کرد: ثبات و امنیت عراق نیازمند همکاری کشورهای دوست و همسایه بویژه جمهوری اسلامی ایران است.

برهم صالح با تشریح تلاش ها و فعالیت های سیاسی انجام شده در جهت همگرایی گروهها، احزاب و طوایف مختلف عراقی برای تعیین نخست وزیر در این کشور، گفت: تحقق حاکمیت و سیادت عراق یک ضرورت انکار ناپذیر است که می بایست برای تصمیم گیری آینده این کشور به رسمیت شناخته شده و قدرتهای خارجی نباید در تعیین سرنوشت این کشور دخالتی داشته باشند.

رئیس جمهور عراق با اشاره به مداخلات مخرب قدرتهای خارجی در منطقه، اظهار داشت: منطقه خاورمیانه تاب و تحمل بحران های جدید را ندارد و از این نظر دخالت بیگانگان در منطقه باید به سرعت پایان یابد.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب