سرویس: اقتصادی
کد خبر: 44583
|
07:59 - 1399/02/23
نسخه چاپی

اقدام غیرمعمول برای گرفتن وکالت از سهامداران بورسی

اقدام غیرمعمول برای گرفتن وکالت از سهامداران بورسی
مدیر حقوقی فرابورس از جدیدترین چالش حقوقی بازار سرمایه در اقدام غیر معمول افراد در شبکه‌های مجازی برای گرفتن وکالت محضری از سهامداران شرکت‌های بورسی پرده برداشت.

به گزارشايلام بيدار، به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، علیرضا خلیلی در این باره عنوان کرد که برخی اشخاص و گروه‌ها که اقدامات و تحرکاتشان در رصد ناظر بازار قرار دارد، با پیگیری اهداف منفعت‌طلبانه خود در تلاش هستند، از طریق گروه‌ها، صفحات، کانال‌های پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، سرمایه‌گذاران و سهامداران را تحریک به اعطای وکالت حضور و حق رای در مجامع عمومی سالانه برخی شرکت‌ها و بورس‌های چهارگانه کنند.

به گفته خلیلی محدودیت‌هایی که برخی شرکت‌ها برای اعطای وکالت دارند، می‌تواند مانعی برای تحرکات سودجویانی شود که با تصاحب حقوق مالکانه سهامداران، در پی رسیدن به اهداف خود هستند.

مدیر حقوقی فرابورس ایران با بیان اینکه اخذ این‌گونه وکالتنامه‌ها از طریق فضای مجازی به تازگی به جریان افتاده است، هشدار داد: دامنه تبعات این موضوع می‌تواند بسیار گسترده باشد و منافع آتی سرمایه‌گذاران را به خطر بیاندازد.

وی با تاکید بر این موضوع که سرمایه‌گذاران در اعطای وکالت حق رای و حضور خود در مجامع باید با دقت و هوشیاری عمل کنند، یادآور شد: بر این اساس سهامداران جز در موارد ضروری نباید این حق را از خود سلب و ساقط کنند، ضمن اینکه متصدیان پذیرش مجامع عمومی شرکت‌ها نیز در صورت مغایرت درصد و تعداد وکالت‌نامه‌ها با اساسنامه شرکت‌ها، برای این اشخاص برگه رای صادر نخواهند کرد.

به گفته خلیلی برخی اشخاص با مقاصد غیرشفاف، با هدف قرار دادن سهامداران برخی شرکت‌های بورسی از جمله بورس تهران، فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی درصدد هستند حق حضور و رای‌دهی سهامداران را تصاحب کنند.

وی از همین رو به سهامداران و سرمایه‌گذاران هشدار داد که با توجه به ملاحظات حقوقی، برخی مفاد این وکالت‌نامه‌ها که به صورت محضری تنظیم شده و سند رسمی محسوب می‌شود، ممکن است مسئولیت‌هایی را برای سهامداران محترم ایجاد کند و یا منافع‌شان را به مخاطره انداخته و یا برخی حقوق آنها را سلب و ساقط کند، از این رو به سهامداران محترم اکیدا توصیه می‌کنیم پیش از تنظیم هر گونه قراردادی از نظرات مشاوران خبره حقوقی استفاده کنند.

خلیلی با اعلام این خبر که در شرایط ویژه‌ کنونی و با توجه به تدابیر دولت و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، سازمان بورس و اوراق بهادار درصدد ارائه مجوز برگزاری مجامع ناشران و از جمله بورس‌ها به صورت مجازی و از طریق الکترونیکی است، اعلام کرد: بسیار امیدواریم امکان حضور و رای‌دهی مستقیم و بی‌واسطه برای تمام سهامداران از طریق فضای مجازی در اقصی نقاط کشور ایجاد شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب