سرویس: اقتصادی
کد خبر: 44510
|
07:58 - 1399/02/20
نسخه چاپی

روایتی از مشکلات صنعت خودروسازی کشور؛

ناتوانی خودروسازان در تولید خودرو با کیفیت/ چرا در صنعت خودرو سازی پیشرفتی حاصل نمی شود؟

ناتوانی خودروسازان در تولید خودرو با کیفیت/ چرا در صنعت خودرو سازی پیشرفتی حاصل نمی شود؟
با وجود پیشرفت های چشمگیر در سایر عرصه ها، صنعت خودرو سازی هنوز در تولید خودرو مشکلات زیادی دارد.

به گزارشايلام بيدار، صنعت خودرو سازی یکی از بخش های مهم توسعه کشور است که می تواند به عنوان موتورمحرکه بخش اقتصادی دولت عمل کند ومنافع زیادی برای کشور داشته باشد.

اینکه تاکنون چقدر صنعت خودرو سازی توانسته به شکوفایی رسیده ومدل های بروز خودرو را تحویل مردم دهد پاسخ روشنی داشته که حکایت از ناتوانی این صنعت در رسیدن به اهداف مورد نظر دارد.

در کشورهایی که توان تولید داخلی دارند با تدوین برنامه ای سعی در داخلی کردن وتولید قطعات خودروها دارند تا با ایجاد فضای رقابتی در داخل کشور بتوانند بازار های جهانی را تسخیر کرده وبه اقتصاد خود رونق بخشند.

جمهوری اسلامی ایران دارای سرمایه هایی است که ثابت کرده اند توان هرکاری را دارند واز صنعت هسته ای گرفته تا تولید موشک وبروز ترین جنگنده های دنیا را توسط توان داخلی ودر شرایط سخت ترین تحریم های تولید کرده اند.

صنعت خودروسازی کشور همواره دستخوش سیاست های مختلف گردیده تا امروزه به یک تراژدی غمناک تبدیل شود که مردم برای خودروهایی که هیچ کیفتی ندارند صف بسته و آن را با قیمتی گزاف بخرند که هیچ توجیهی برای آن نیست.

حمایت از خودروسازان فقط به خاطر حفظ اشتغال کارگران این صنعت را غیر رقابتی کرده است

احمدی از کارشناسان اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار  گفت: اگر واقعا قیمت خودروهای صادراتی از خودروهای موجود در بازار داخلی کمتر باشد، در حق مردم و خریداران داخلی اجحاف صورت گرفته است.

وی افزود:حمایت از خودروسازان بایستی برنامه ریزی شده، هدفمند و با مدت زمان مشخص صورت گیرد.اگر حمایت‌ها تنها برای حفظ اشتغال کارگران در این حوزه باشد، موجب غیر رقابتی شدن و پایین آمدن کیفیت محصولات خودروسازان داخلی خواهد شد.

احمدی بیان داشت:از آنجایی که مدیران خودروسازی‌ از طرف دولت انتخاب می‌شوند و حتی گاهی انتخاب آنها ساز و کار سیاسی دارد، در نتیجه زمانی که می‌خواهیم به این مدیران فشاری وارد آوریم، جناح سیاسی آنها عکس‌العمل نشان می‌دهد.

مدل پیش فروش خودرو من درآوردی است

‌محسنی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار  گفت: به مردم فرصت کوتاهی در بازه زمانی کوتاه  وقت داده شده که پراید بخرند این روش‌ها را از کجا درمی‌آورند؟

وی افزود:یک خودروساز داخلی یا خارجی می‌خواهد 50 هزار خودرو بفروشد کسی که آن را بخرد با توجه به اختلاف قیمت بازار می‌تواند آن را بالاتر بفروشد، چنین مسیر قماربازی که در کشور بوجود آمده اسمش اقتصاد است!

محسنی  خاطرنشان کرد:اینجا باید مدل بدهیم یک مدل این است اگر برای کسی سود یا درآمد اتفاقی رخ داد اداره مالیاتی باید مالیاتش را بدهد، بنابراین به بیت‌المال باز می‌گردد. بالاخره اگر در خارج هم زندگی می‌کردیم و درآمد اتفاقی حاصل می‌شد باید مالیات آن را می‌دادیم.

استراژی خاصی برای بازار خودرو وجود ندارد/ مافیای صنعت خودرو مانع از تولید قطعات داخلی می شود

قدرت اله نیاصادق استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: درایران تنوع مدل های مختلف خودرو به چشم نمی خورد وبا وجود اینکه 50 سال است که صنعت خودرو سازی داریم از کشورهایی که مانند چین که حتی 30 سال بعد از ما شروع کرده اند بازهم عقب هستیم.

وی افزود:واقعیت این است که درایران استراتژی خاصی برای بازار خودرو وجود نداردوعلت آن این است که شرکت های خودروسازی منبع درآمدی برای دولتها هستند.

نیاصادق اضافه کرد:در صنعت خودرو سازی مافیای قطعه سازوخرید از خارج وجود دارد که در صورت توسعه وطراحی محصول از دانشگاه واستعدادهای داخلی با منافع آن ها در تضاد است.

وی عنوان کرد:خودروسازان تمایلی برای تکیه برتوان داخلی ندارد وتمرکز آن ها برواردات و خارج از کشوراست و بیشتر قطعه های خودرو های ساخت داخل از شرکت خارجی هستند.

ذکر این نکته ضروری است که چرا با تاکیدهای فراوان رهبر انقلاب مبنی برحمایت از تولید داخلی هنوز نتوانسته ایم در صنعت خودرو سازی حتی یک خودروی کاملا ایرانی تولید کنیم که شاید کلید حل آن حذف مافیای خودرو سازی ، خصوصی سازی واستفاده از توان استعداد های داخلی دراین صنعت است تا روزی شاهد تولید خودروهای ارزان وبا کیفیت در زیرپای مردم باشیم.

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد