سرویس: استان ایلام
کد خبر: 44473
|
08:00 - 1399/02/18
نسخه چاپی

گزارش؛

تحقق اقتصاد مقاومتی در سایه حمایت از صنایع دستی در ملکشاهی+تصاویر

تحقق اقتصاد مقاومتی در سایه حمایت از صنایع دستی در ملکشاهی+تصاویر
شهرستان ملكشاهي در حوزه صنايع دستي داراي استعدادها و قابليتهای ارزشمندی است كه مي توان با حمايت هر چه بيشتر از آنها، اقتصاد شهرستان را توسعه داد.

به گزارشايلام بيدار، شهرستان ملكشاهي در حوزه صنايع دستي داراي استعدادها و قابليتهای ارزشمندي است كه مي توان با حمايت هر چه بيشتر از آنها، اقتصاد شهرستان را مقاومتی نمود و توسعه داد.

 

اين صنايع دستي كه قدمتي طولاني دارند و بخشي از ميراث فرهنگي و مردم شناختي منطقه محسوب مي شوند، بسيار متنوع مي باشند.

 

استقبال هموطنان از صنایع دستی و خرید صنایع دستی نشان دهنده هنرمندی صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی این شهرستان و زیبایی و ظرافت تولیدات آنهاست.

 

نمد مالي از جمله اين صنايع دستي است، زير اندازي طبيعي از پشم گوسفندان كه توسط  دستان هنرمند افراد نمدمال يا اصطلاحا "حلاج" ساخته مي شود.اين صنعت نياز به به حمايت بيشتر به منظور جلوگيري از منسوخ شدن دارد.

 

 

چاقو سازي و آهنگري از قديم در اين شهرستان رواج داشته است و نيازهاي مردم به ابزارآلات  آهني و ... به صورت خودكفا  توسط هنرمندان و آهنگران بومي تامين مي شده است.

 

اين صنعت نيازمند راه اندازي  كارگاههاي فني براي اشتغالزايي بيشتر است.

 

هم اکنون صنعت چاقوسازی در شهرستان ملکشاهی رونق دارد و بسیاری از جوانان در کنار پیشکسوتان به این صنعت روی آورده اند و علاوه بر رونق بخشیدن به این صنعت از همین طریق امرار معاش می کنند .

 

صنعت چاقوسازی در شهرستان ملکشاهی ظرفیت تبدیل شده به یک قطب در غرب کشور دارد، اما این صنعت همچنان تشنه توجه مسئولین برای سرمایه گذاری و توسعه است .

 

فعالان صنعت چاقوسازی در ملکشاهی دارای مهارت و تخصص بالایی می باشند و اگر به این صنعت در شهرستان ملکشاهی توجه شود به قطب صنعتی غرب کشور تبدیل خواهد شد که هم براشتغال زایی این منطقه تاثیرخواهد داشت و هم باعث تولید و رونق فراوان این صنعت خواهد شد.

 

 

جاجيم و گليم بافي بخشي از صنايع دستي بافتني شهرستان مي باشد كه در حال حاضر متاسفانه به روسنتاها ي اطراف محدود شده است.

 

بافت قالي كردي محلي ، چيت بافي بافت عباي كردي مردانه، فرجي، بافي، و... از جمله بافتني هاي متعددي است كه از ديرباز مردمان اين شهرستان در توليد آنها خودكفا بوده اند.

 

نمونه كامل اين صنايع امروزه هنوز در زندگي عشاير رنگ اوليه خود را حفظ كرده، عشاير اين شهرستان سرپناه خود را (سياه چادر) از موي بز مي بافند و اغلب وسايل رايج در زنگي را با دستان خود و با هنرمندي خودشان توليد مي كنند وبه صنعت مدرن يا جايی ديگر وابستگي چندانی ندارند.

 

ساماندهي وحمايت از اين صنايع موجب حفظ وبقاي اين هنرهاي ارزشمند وتوسعه اقتصادی شهرستان وخانوارهاست.

 

 

انتهای پيام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد