سرویس: استان ایلام
کد خبر: 42360
|
11:58 - 1398/11/19
نسخه چاپی

گزارش؛

از بی نام و نشانی زمان طاغوت تا قطب اقتصادی کشور بعد از انقلاب

از بی نام و نشانی زمان طاغوت تا قطب اقتصادی کشور بعد از انقلاب
شهرستانی مرزی که به عنوان شهری دورافتاده قبل از انقلاب از آن یاد می شد به شهری اقتصادی در کشور تبدیل شده است.

به گزارشايلام بيدار، مقایسه قبل و بعد از انقلاب، می‌تواند واقعیت‌های مهمی را برای نسل‌های پس از انقلاب آشکار کند.

فرا رسیدن دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت خوبی برای مرور، انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در حوزه‌های مختلف می‌باشد.
هر چه از پیروزی انقلاب اسلامی فاصله میگیریم، اهمیت بررسی موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی و اهمیت بیان دستاوردها و پیشرفت‌ها در حوزه علم و فن آوری بیش‌تر می‌شود.
شهرستان دهلران به دلیل برخورداری از ظرفیت ها و قابلیت های بسیار خوبی که در بخش کشاورزی، انرژی، نفت و گاز و... دارد می تواند به جایگاه رفیع خود در سطح کشور برسد و خوشبختانه بعد از انقلاب به این پتانسیل ها توجه زیادی شده است.
در حوزه نفت و گاز می توان به طرح NGL۳۱۰۰  اشاره کرد که علاوه بر جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارد.
 
 
از بی نام و نشانی زمان طاغوت تا قطب اقتصادی کشور بعد از انقلابدهلران، قطب کشاورزی استان
 
در بخش کشاورزی شهرستان دهلران  نیز با اجرای طرح های عظیم آب و خاک و کشاورزی به قطب مهم کشاورزی استان ایلام تبدیل شده است.
 
عباس احمدی مدیر جهاد کشاورزی دهلران در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: شهرستان دهلران داری  بیش از ۱۰۳ هزار هکتار اراضی قابل کشت کشاورزی است.
 
وی افزود: از این میزان حدود ۳۵۰ هزار تن از تولیدات محصولات کشاورزی استان را به اختصاص داده است.
 
از بی نام و نشانی زمان طاغوت تا قطب اقتصادی کشور بعد از انقلاب
 
تحول عظیم در شبکه آب شرب دهلران
"رضا رضایی" معاون بهره برداری آب و فاضلاب شهری استان ایلام در گفت و گو با نسیم دهلران عنوان کرد: پروژه ارتقاء کیفی آب شرب دهلران ۴۰ درصد پیشرفت دارد.
 
وی افزود: ر راستای ارتقاء پروژه آبرسانی کیفی آب شرب شهر دهلران و به منظور تکمیل طرح انتقال آب با کمیت و کیفیت مناسب (EC مناسب) چهار حلقه چاه جدید در دشت بره بیجه، دشت اکبر حفاری و در آینده نزدیک تجهیز و وارد مدار بهره برداری می شود.
 
معاون بهره برداری آب و فاضلاب شهری استان ایلام اعتبار لازم برای این پروژه را ۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد و یادآور شد: در صورت تخصیص به موقع تا پایان سال جاری وضعیت EC شبکه توزیع این شهر  از میزان ۱۵۰۰ به کمتر از ۴۰۰ خواهد رسید.
 
وی بیان نمود: با بهره بداری از این طرح تحول عطیمی در شبکه آب شرب شهر دهلران به وقوع می پیوندد.
 
رضایی گت: آب شرب دهلران قبل از انقلاب وضعیت بسیار نامناسبی داشت که خوشبختانه بعد از انقلاب این وضعیت بسیار تغییر کرده و مناسب شده است.
 
از بی نام و نشانی زمان طاغوت تا قطب اقتصادی کشور بعد از انقلاب
 
پتروشیمی دهلران؛ گامی بزرگ در انقلاب صنعتی دهلران
شاید بعد از انقلاب و در هه های اخیر آرزویمان بود در بیابان های دهلران بوته ای رشد کند تا کتر خاک در گلوهایمان جا خوش نماید اما فکر نمی کردیم که به برکت همین نظام بجای بوته، اقتصاد در بیایان دهلران کاشته شود و چرخه هایی برای دهلران و کشور در زمین مان به حرکت در بیایند.
 
یکی از این چرخه های که در حال رشد است و دارد از نهال به درخت تبدیل می شود وجود شرکت پتروشیمی دهلران است که تا کنون جوانان زیادی را مشغول فعالیت نموده و چشم انداز بزرگی برای بکارگیری نیروی زیاد در دل خود دارد.
 
مشکلات فراوانی در آغاز راه این پروژه وجود داشت و باعث شد که کلنگ زنی های فراوانی از سال 86 تا 96 برای این پروژه زده بشه اما در شهریورماه 96 آغاز عملیات آن رنگ و بوی دیگر داشت و انقلاب فعالیت در این پروژه نیز در همان زمان صورت گرفت.
سرمایه گزاری 650 میلیون یورویی در فاز اول
"مصطفی درگاه" مدیر سایت پتروشیمی دهلران در گفت و گو با خبرنگار نسیم دهلران اظهار کرد: تاکنون اقدامات لازم برای اخذ مجوزهای واگذاری و تملک زمین، حصارکشی، تأمین آب دوران بهره‌برداری، خوراک و مجوز زیست محیطی، مجوز و اجرای آبرسانی و برق‌رسانی دوران ساخت و ساز، نقشه‌برداری و توپوگرافی زمین، عملیات ژئوتکنیک و شناخت اولیه ساختار زمین نیز به انجام رسیده است.
 
وی افزود: یک میلیون متر مکعب عملیات خاکی در فاز اول به دست پیمانکارن بومی دهلرانی تسطیح و آماده سازی شده است.
 
مدیر سایت پتروشیمی دهلران با اشاره به انتخاب شرکت اویک(OIEC) بعنوان EPCC پروژه مجتمع پتروشیمی دهلران، تصریح کرد: براساس این قرارداد منعقد شده کلیه عمليات نصب و راه اندازي فاز اول این مجتمع تحت هدايت و مسئوليت شرکت OIEC با طول مدت پیمان 42 ماه و با حجم سرمایه گذاری 650 میلیون یورو که اعتبار آن از محل صندوق توسعه ملی تأمین می شود، خواهد بود.
 
وی از پیشرفت 60 درصدی فعالیت های مهندسی پایه پروژه خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر عملیات اجرایی انتقال آب مورد نیاز پروژه از سد مخزنی دوییرج به میزان 21 میلیون متر مکعب در سال، تأمین سوخت کوره‌های الفین و بویلرهای یوتیلیتی از خط  گاز  ۲۰ اینچی اندیمشک-دهلران، احداث 3 باب مخزن ذخیره آب به ظرفیت کلی 60 هزار متر مکعب، 2 باب مخزن ذخیره محصول در واحد مخازن و انجام عملیات اجرایی واحد اولفین و یو تیلیتی در دست اقدام می باشد.
 
اینها نمونه کوچکی از دست آوردهای نظام مقدس جمهوری پس از انقلاب  در شهرستان دهلران است و باعث شده تا شهرستانی مرزی که به عنوان شهری دورافتاده در قبل از انقلاب از آن یاد می شد به شهری اقتصادی در کشور تبدیل شود.
 
نسیم دهلران
 
انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد