سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 39177
|
08:43 - 1398/08/06
نسخه چاپی

ضرورت همگانی‌شدن تجربه‌نگاری اربعین

ضرورت همگانی‌شدن تجربه‌نگاری اربعین
یکی از منابع ارزشمند مطالعه در مورد راهپیمایی بزرگ اربعین خاطرات و تجارب فرد فرد افراد شرکت‌کننده در این حرکت بزرگ است.

به گزارشايلام بيدار، محمد مهدی عبدالله زاده نویسنده آثار دفاع مقدس از جمله زائرینی است که امسال توفیق حضور در مراسم راهپیمایی اربعین داشتند، در یادداشتی کوتاه درباره ضرورت گسترش تجربه نگاری زائران اربعین نوشت:

این سالها که در ایام اربعین حرکتی ریشه‌دار با شکل و شمایلی جدید، تجدید حیات کرده است و جمعیتی میلیونی در حرکتی خودجوش در سفر معنوی شرکت می‌کنند، سزاوار است که این حرکت از جنبه‎‌های مختلف موردبحث و بررسی قرار بگیرد تا از این فرصت طلایی استفادۀ بیشتری شود. مسلماً اربعین باحال و هوایی که هرساله در این ایام ایجاد می‌کند، دارای پتانسیل بسیار قوی در ابعاد مختلف است.

یکی از منابع ارزشمند مطالعه در مورد راهپیمایی بزرگ اربعین خاطرات و تجارب  فرد فرد افراد شرکت‌کننده در این حرکت بزرگ است. تجربه و خاطرات هر فرد منحصر به خود وی است درنتیجه به تعداد افراد شرکت‌کننده در این حرکت می‌تواند خاطرات و سفرنامه وجود داشته باشد. با ثبت و ضبط و نشر هر چه بیشتر خاطرات اربعین فرصت استفادۀ همگان از تجارب بی‌مانند افراد در این سفر فراهم می‌شود.

به نظر می‌رسد باید هرساله بعد از سفر اربعین فضایی در رسانه‌ها ایجاد گردد که افراد از خاطرات خود در این سفر بگویند و بنویسند. تا این تجارب به دست فراموشی سپرده نشود.

همان‌گونه که تهیه و تدارک این سفر کاملاً مردمی است و خود مردم در کشورهای مختلف و مخصوصاً عراق و ایران از جان‌ودل و تمام هستی خویش برای این سفر دوست‌داشتنی هزینه می‌کنند، شایسته است برای استفاده از تجارب همگان در این سفر نیز وارد عرصه شده و اقدام کنند. راهکارهای زیر می‌تواند در جهت ثبت و ضبط تجارب اربعین مفید واقع شود:

-  برگزاری کلاسهای سفرنامه‌نویسی قبل از اربعین هرسال و تهیه و تقسیم بروشورهایی در مورد اصول و مبانی و روش‌های سفرنامه‌نویسی با شروع اربعین در هرسال


-  برگزاری جلسات آموزش سفرنامه‌نویسی در هرسال قبل از اربعین در صدا و سیما


- برگزاری چند جلسۀ خاطره گویی اربعین در مراکز استانی و شهرستان‌ها در هر سال


-  معرفی و نشر خاطرات مکتوب، تصاویر و فیلم‌های تهیه‌شده در هرسال پس از اجرای مراسم


- مصاحبه‌های موضوع محور با تعدادی از شرکت‌کنندگان در این مراسم و نشر آن‌ها مثل خاطرات در مورد نماز در اربعین، مهمانی برادران عراقی، زیارت، برخوردهای انسانی، افرادی که مشکلات حسی و حرکاتی داشتند، ایثار، مشکلات سفر و ...


-  اجرای مسابقات خاطره‌نویسی اربعین از سوی نهادهای مرتبط


- برگزاری جلسات خاطره گویی اربعین پس از اربعین در هرسال در صداوسیما


- نمایش فیلم‌ها و مستندهای تهیه‌شده در اربعین در هرسال از برخی از کانال‌های تلویزیونی

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب