سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 38078
|
08:20 - 1398/06/31
نسخه چاپی

دفاع مقدس؛ نمونه كامل اتحاد ملی

دفاع مقدس؛ نمونه كامل اتحاد ملی
اکثر کارشناسان نظامی بر این باوراند که ایستادگی ملت ایران در برابر ارتش عراق با آن همه تجهیزات تسلیهاتی و حامیان نظامی و اقتصادی خود به خصوص آمریکا، بی نظیر بوده و به عنوان یک حادثه و رویدادی بی سابقه در تاریخ ثبت شده است.

ایلام بیدار::هفته دفاع مقدس یادآور بزرگ ترین آزمون انقلاب و یک مدال افتخار بر سینه مردمانی از جنس غیرت و آزادگی است. دفاع مقدس، دفاع حق در برابر ظلم و برگ زرینی از حماسه ها و رشادت های مردمی بود که عاشقانه به ندای ولی امر، خود پا در عرصه پیکار نهادند و دشمنان اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی را تحقیر و تمام نقشه های شیطانی آنان را خنثی کردند.

انقلاب اسلامی پس از پیروزی و تشکیل آن باید خود را آماده پیکارهای عظیم دربرابر استکبار جهانی می کرد. بزرگ ترین اقدام نظام استکبار و قدرت های شرق و غرب، در جنگ تحمیلی نمایان شد. آنجایی که غرب نه تنها دستش از یک منبع سرشار قطع شده بود بلکه به شدت از صدور روحیه مقاومت و استقلال طلبی انقلاب هراسان بود و از کوچکترین فرصت برای نابود انقلاب نوپای ایران استفاده می کرد. ایجاد اختلافات قومی و قبیله ای، ترور شخصیت های انقلابی، سازماندهی گروهک های منافقین، کودتا های نظامی و در نهایت تحریک عراق برای حمله نظامی گسترده، آخرین تلاش های دشمنان اسلام تا قبل از دفاع مقدس بود.

هرچند صدام قبل از صدور فرمان حمله به ايران، موضوع اختلافات مرزي را دليل وقوع جنگ عنوان مي كرد، اما آن سوی قضایا اهداف پلید استکبار جهانی قرار داشت که جزیره ثبات و ستون های قدرت آنها در خاورمیانه توسط انقلاب اسلامی تخریب شده بود و صدام حسین به عنوان یک ابزار برای رسیدن به مقاصد و منافع نظام استکبار، علیه جمهوری اسلامی تجهیز شد.  

ارتش تا دندان مسلح عراق در این جنگ تحمیلی علاوه بر حمایت های غرب و هم پیمانان منطقه ای خود، دارای اشراف کامل اطلاعاتی و نظامی بود و از زبده ترین مشاوران نظامی جهان برای نفوذ و پیشروی به مرز های ایران اسلامی بهره می برد. تاریخ گواهی می دهد که رژیم بعث در مقایسه با انقلاب نوپای ایران، با آن همه حمایت های قدرت های بزرگ، چگونه­در مقابل عزم ملت ایران به زانو درآمد و نتوانست حتی یک وجب از خاک کشور  را تصرف کند.

اکثر کارشناسان نظامی بر این باوراند که ایستادگی ملت ایران در برابر ارتش عراق با آن همه تجهیزات تسلیهاتی و حامیان نظامی و اقتصادی خود به خصوص آمریکا، بی نظیر بوده و به عنوان یک حادثه و رویدادی بی سابقه در تاریخ ثبت شده است. هم سویی و اتحاد بلوک شرق و غرب در جنگ ایران و عراق یکی از عجیب ترین اتفاقات قرن اخیر بود. آمریکا و شوروی بعد از جنگ جهانی دوم اختلافات سیاسی عمیقی داشتند اما با این وجود هردو در صف حامیان صدام و رژیم بعث عراق قرار گرفتند و از هیچ کمکی دریغ نکردند تا آنجایی که کمک های نظامی، مالی، مستشاری و... در دستور کار خود قرار دادند.

مهمترین وجه تمایز بین ارتش مجهز و قدرتمند عراق و رزمندگان ما، وجود روحیه جهادی و عزم راسخ برای غلبه بر دشمن بود. روحیه رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی که برگرفته از مکتب حسینی و عاشورایی بود، که باعث پیروزی حق بر باطل شد. تنها این روحیه می تواند از آرمان های بزرگ انقلاب و تمامیت ارضی کشور در مقابل هجمه های سنگین دشمن ایستادگی کند و قطعا چنین تفکر و روحیه ای در بین رزمندگان اسلام بود که بزرگترین و سهمگین ترین طوفان های براندازی، توطئه، تجاوز و تهاجم را به پیروزی رساند و  ارادت قلبی مردم به راه سید الشهدا، اعتقاد راسخ آنان به پیروزی خون بر شمشیر و روحیه شهادت طلبی باعث شد که جهانیان انگشت حیرت بر دهان گیرند  و لرزه بر پیکره ارکان به ظاهر پولادین نظام سلطه گر جهانی افکنند.

ارزش های دفاع مقدس دارای فرهنگ غنی و سرشار از روحیات معنوی و ملی است. آنچه در طول هشت سال دفاع مقدس باعث شکل گیری ارزش­­­­­­­های فرهنگی شده است، باید در اختیار نسل های بعدی قرار گیرد و جوانان امروز کشور که در آینده بسیاری از مقدرات نظام را تعیین خواهد کرد، باید ضمن آشنایی با ارزشهای دفاع مقدس باید ابعاد مختلف فرهنگی، عقدتی و سیاسی دوران دفاع مقدس مطالعه و به نسل های بعدی خود منتقل نمایند.

 

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد