سرویس: استان ایلام
کد خبر: 35326
|
01:30 - 1397/11/10
نسخه چاپی

قطار انقلاب در ایستگاه چهلم(10)؛

افزایش نرخ باسوادی ایلام به 95 درصد بعد از انقلاب/ تجهیزات مدارس 300 درصد افزایش یافت

افزایش نرخ باسوادی ایلام به 95 درصد بعد از انقلاب/ تجهیزات مدارس 300 درصد افزایش یافت
از مهمترین شاخصه های پیشرفت در استان ایلام بعد از انقلاب حوزه تعلیم وتربیت است، نرخ باسوادی به حدود 95 درصد رسیده در حالی که این میزان قبل از انقلاب 25 درصد بوده است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار:: در ادامه سلسله گزارشات پایگاه خبری ایلام بیدار در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی این بار می خواهیم یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان را مورد بررسی  قرار دهیم، انقلابی که به دست مردم آغاز شده، به پیروزی رسیده و استمرار پیدا کرده و امروزه اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست.

همانگونه که در گزارشات قبلی اشاره شد با فروپاشی رژیم طاغوت خون انقلاب اسلامی در رگ ها تقویت شد و از همان زمان تاکنون علی رغم فراز و نشیب ها انقلاب راه خود را محکم و استوار تر از گذشته طی کرده است.

خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در طی این مدت از عمر با برکت خود آن گونه است که بنا بر شواهد و آمار موجود قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست و در برخی کاراکترهای پیشرفت مقایسه میان بودن و نبودن است.

یکی از استان هایی که با شکل گیری انقلاب اسلامی از روند توسعه ای برخوردار بوده استان ایلام که در غربی ترین نقطه کشور قرار دارد؛ استانی که دستاوردهای آن در بعد از انقلاب هنوز که هنوز مورد توجه رسانه ها است.

یکی از دلایل جلب توجه به استان ایلام این است که این استان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی یکی از استان های درگیر با جنگ در طول هشت سال بود که به گفته برخی تحلیلگران در استان ایلام با در نظرگرفتن اینکه ایلام تا یک الی دو سال بعد از جنگ نیز درگیر حوادث پس از آن نیز بوده و با احتساب هشت سال جنگ 10 سال از توسعه بازمانده است.

به نوعی با همه هر آنچه از جنگ برای این استان به جا ماند بلافاصله ساز و کارهای لازم برای توسعه استان ایلام ترسیم و سال به سال این میزان با پیشرفت هایی در حوزه های مختلف به خصوص بعد از سفر مقام معظم رهبری به استان ایلام رو به رو شد.

به همین علت و علیرغم این وقفه 10 ساله اما باز امروز این استان در سطح کشور در بسیاری از پارامترها حرفی برای گفتن دارد؛ علیرغم همه مشکلات و جنگ هشت ساله و یا بعد از آن به موفقیت هایی نیز دست پیدا کرده است که از جمله ان ها می توان به توسعه تعلیم و تربیت در استان ایلام اشاره کرد.

 

مقایسه دستاوردهای تعلیم و تربیت در استان قبل و بعد از انقلاب

اگر بخواهیم عملکرد آموزش و پرورش را در سال های پس از انقلاب بررسی کنیم در واکاوی شاخص‌های کمّی چون میزان گسترش امکانات آموزشی در مناطق مختلف کشور یا ایجاد عدالت آموزشی، سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی، سطح تحصیلات آموزگاران، آمار دانش آموزان اعزامی به المپیادهای بین المللی، سطح باسوادی جامعه و آمار ترک تحصیل، مقایسه آنچه آمارها در دو دوره پیش و پس از انقلاب نشان می دهند؛ نشان دهنده آن است که جمهوری اسلامی توانسته است با وجود افزایش جمعیت دانش آموزان در تمام شاخص‌های کمی رشد محسوس و قابل توجهی داشته باشد.

این پیشرفت‌ها با در نظر گرفتن تحریم‌های ظالمانه و ویرانی ناشی از جنگ تحمیلی نشانگر عزم جهادی برای بالا بردن سطح علمی کشور است. 

افزایش نرخ باسودی ایلام به حدود 95 درصد بعد از انقلاب

"اسفندیار رستم زاد"، مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام در این خصوص به خبرنگار ایلام بیدار گفت: بعد از انقلاب اسلامی یکی از فلسفه ها در آموزش و پرورش تغییر رویکردها بر مبنای تعلیم و تربیت اسلامی بود، در همین راستا یکی از محورهای مهمی مهمی که بعد از انقلاب در آموزش و اهداف آموزش و پرورش دنبال شد بر روی دین محوری و خدامحوری با هدف بیشتر تربیت دانش آموزان بوده است.
ما در کشور و در قبل از انقلاب حدود ۳۰ درصد افراد باسواد داشتیم واین میزان در استان ما و در قبل از انقلاب حدود ۲۵ درصد بوده است اما امروز اگر ما آمار را با کمترین مقیاس هم در نظر بگیریم 94 و نیم درصد استان ایلام باسواد هستند.
این در حالی است که قبل از انقلاب ۷۵ درصد جمعیت ما در استان ایلام بی‌سواد بودند به گونه ای که از ۱۰۰ نفر ۷۵ نفر بی سواد محسوب می شدند اما اکنون از 100 نفر 5 و نیم درصد بی سواد است و این خود بهترین آمار برای خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
رشد 300 درصدی تجهیزات مدارس در ایلام به نسبت قبل از انقلاب
در حوزه فضا و تجهیزات در استان ایلام و در قبل از انقلاب حدود ۴۰۰ مدرسه به طور کلی وجود داشت که اکثر آنها ابتدایی بودند اما اکنون این میزان به بیش از 300 درصد و به تعداد ۱۲۷۰ فضای آموزشی رسیده است. معمولا در هر روستایی برای هر نفر دانش آموز یک کلاس یا چند کلاس ارائه شده است، حتی به میزان معلمان هم قابل مقایسه نیست قبل از انقلاب و در زمان طاغوت تعداد معلمین آنقدر کم بوده که برای چهار روستا هم قادر به تدریس معلمین نبود اما اکنون نسبت دانش آموز با معلم ۸ به ۱ است یعنی به ازای هر دانش آموز یک معلم تدریس می کند که آمار بسیار عالی است.
ما در زمان رژیم پهلوی در بسیاری از شهرستان ها از جمله شهرستان شیروان چرداول سابق هیچگونه مدارس متوسطه دوم نداشتیم و هر کس علاقه به تحصیل داشت باید به مرکز استان مراجعه می‌کرد. همچنین ما در رژیم طاغوت از هیچگونه مدارس عشایری برخوردار نبودیم و اصلا فعالیتی در این زمینه صورت نمی گرفت اما اکنون در همه مناطق عشایری برای دانش آموزان تدریس صورت می گیرد.
در مناطق کوچ نشین معلمین ما امروزه حضور داشته و گاه به صورت چادر و گاه به صورت کانکس کار تدریس دانش آموزان را انجام می دهند. آموزش و پرورش استان ایلام نیز وسایل کمک آموزشی را در اختیار معلمان قرار می دهد تا مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.
 
 
جمعیت حدود 100 هزارنفری دانش آموزان ایلامی
ما به طور کلی و در استان ایلام تعداد ۹۷ هزار و ۵۰۰ دانش آموز داریم یعنی حدود یک ششم جمعیت استان ایلام دانش آموز است چیزی در حدود ۵۲ هزار دانش آموز ابتدایی ۴۵ هزار دانش آموز مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم در حال تحصیل اند و رقمی در حدود ۲۲ هزار دانش آموز متوسطه اول و چیزی در حدود ۱۸ هزار نفر متوسطه دوم داریم مابقی این آمار مربوط به فنی و حرفه ای کاردانی است که چیزی در حدود چهار هزار دانش آموز است.
بنا داریم افرادی که از تحصیل بازمانده شدند را شناسایی و وادار به تحصیل کنیم که آن هم علل خود را دارد از جمله متأهل شدن که یک بخشی از آن است.
وجود 11 هزار معلم در استان ایلام
ما در حال حاضر ۱۱ هزار معلم در سطح استان ایلام داریم که در حوزه تحصیل معلمین مانند خود انقلاب یک انقلاب به پا شده است. قبل از انقلاب به ندرت افرادی پیدا می‌شد که مدرک لیسانس داشته باشند و در آموزش و پرورش خدمت کند اما با پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد تربیت معلم در مرحله اول معمولاً معلمان ما در کار تدریس ورزیده می‌شدند. علاوه بر این توانستند با ارائه مدرک بعد از دوره اول دانشگاه فرهنگیان ما می بینیم مدرک زیر کارشناسی به عنوان معلم پذیرفته نیست بنابراین وقتی ما آمار را می بینیم تعداد بسیار زیادی از معلمان در آموزش و پرورش دارای مدرک دکترا و یا کارشناسی ارشد و کارشناسی و به ندرت فوق دیپلم داریم. ما اکنون در برخی مقاطع دکترا داریم که در کلاس ابتدایی تدریس می کنند و این بهترین حالت برای تدریس به شمار می رود حتی ما از وجود معلمانی برخوردار هستیم که در دانشگاه ها نیز تدریس می کنند و از نیروهای کارآمد ما هستند.
بومی سازی فناوری نانو در مدارس ایلام
در برخی از روستاهای مدارس ابتدایی ساخته شده بود اما فضاها به اندازه کافی نبود اما اکنون و برای خدمت رسانی بیشتر به یک اداره جدا تبدیل شده به اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان ایلام که به صورت آپدیت نقشه ها را طراحی و تمامی سیستم تاسیسات ایمنی را در مدارس انجام می دهند. حتی در سنگ معماری ها دقت زیادی می شود که از زیبایی خاصی برخوردار باشد، ما امروز مدارسی داریم که در سطح شهر بسیار زیبا و به روز ساخته شدند، در حوزه تجهیزات اکنون بخش نانوی دانش آموزی راه اندازی شده که حتی دانشجویان دانشگاه ایلام در مقطع دکترا از این تجهیزات آموزشگاه استفاده می کنند یعنی این آزمایشگاه به مرحله ای رسیده که خود دانشگاه ایلام از آن استفاده می کند.
در بخش نانو در سال ۹۲ این جرقه زده شده و در دولت و نهاد ریاست جمهوری کاری که شد با توجه به اینکه در جهاد علمی آینده جزو یکی از علوم مطرح در آینده باشد لذا ما بر همین اساس این علم را در استان ایلام بومی سازی کردیم و آن را به مدارس باز کردیم.
 

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد