سرویس: استان ایلام
کد خبر: 34711
|
08:45 - 1397/09/17
نسخه چاپی

وعده هایی که محقق نمی شود؛

معمای انتقال دفتر نفت و گاز غرب کشور به ایلام

معمای انتقال دفتر نفت و گاز غرب کشور به ایلام
اکنون جوانان غیور ایلامی بعد از گذشت سال ها هنوز چشم به راه استقرار دفتر نفت و گاز در استان و تحقق وعده ها برای رسیدن به حق واقعی خود از صنایع نفت و گاز ایلام هستند.

ایلام بیدار - جبار صفرببگی:: "با پیگیری های لازم، نظر مساعد در خصوص انتقال دفتر نفت و گاز غرب کشور به استان صورت گرفته است." این جمله را در سال های اخیر بارها و بارها از زبان نمایندگان مختلف ایلام در مجلس شورای اسلامی شنیده ایم؛ وعده ای دروغین که اگرچه در برهه های مختلف زمانی بار روانی مثبتی به همراه داشته، اما هیچ گاه به مرحله عملی شدن نرسید.

صحبت از استانی است که با ۱۱ درصد منابع نفت و گاز کل کشور و دارا بودن ثروتی بالقوه، معادل کشور ثروتمند نفتی قطر، حتی دفتری مستقل برای مدیریت منابع نفت و گاز خود ندارد و بیشتر شبیه استانی استعمار شده است! مگر نه اینکه فلسفه شکل گیری دفتر مدیریت نفت و گاز تماما باید در ارتباط با مناطق عملیاتی و چاه های نفت و گاز و بهره برداری از آنها باشد؟پس بر مبنای چه سیاستی این دفتر در استانی واقع شده که کمترین سهم منابع نفت و گاز را در غرب کشور دارد؟

درحال حاضر میادین استان ایلام شامل چشمه خوش با ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه، در ۵۰۰ کیلومتری، دهلران با حدود ۱۸۰ هزار بشکه، در ۴۰۰ کیلومتری،میدان آذر شهرستان مهران با ۱۵ هزار بشکه در ۳۰۰ کیلومتری و منطقه گازی تنگه بیجار و کمانکوه با ۷ میلیون مترمکعب گاز تولید روزانه، در فاصله ۲۵۰ کیلومتری کرمانشاه واقع شده اند و حتی نفت شهر که از توابع کرمانشاه می باشد نیز بیش از ۲۲۰ کیلومتر با این شهر فاصله دارد!

بر اساس این آمار، واضح است که این دفتر میبایست در نزدیکی مناطق نفت خیز مستقر گردد نه در فاصله ای ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتری آن ها! باید از آقای مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی پرسید که در منطقه غرب کشور با آنکه بیش از ۹۵ درصد تولید نفت و صد درصد تولید گاز متعلق به استان ایلام است، چگونه ممکن است ستاد شرکت نفت و گاز غرب هم چنان در شهر کرمانشاه فعالیت کند؟

آقای مدیر عامل! چگونه ممکن است که در تمام مناطق عملیاتی نفت و گاز ایلام حتی یک نفر از پرسنل ایلامی یک سمت مدیریتی یا ریاستی نداشته باشد؟ چرا باید تمام پرسنل ستاد اداری نفت و گاز غرب، کرمانشاهی باشند؟ چرا در مناطق عملیاتی حتی یک رئیس واحد ایلامی نیز نداریم؟ در حالی که مدیرعامل نفت وگاز غرب کرمانشاهی،روسای مناطق عملیاتی کرمانشاهی، روسای عملیات و بهره برداری و تعمیرات همگی کرمانشاهی، روسای واحدهای تعمیراتی مکانیک و ابزاردقیق و برق و تهویه همگی کرمانشاهی، روسای حراست و خدمات و ترابری و .... همه و همه کرمانشاهی! 

پس سهم استان ایلام، دیاری که مردمان شریف مرزنشین آن در دفاع مقدس حماسه ها آفریدند چه می شود؟ آیا بیکاری و مشکلات اقتصادی که رمقی برای ایلامیان باقی نگذاشته، دستمزد رشادت ها و حماسه آفرینی آنهاست؟  بی شک استقرار دفتر مدیریت مستقل نفت و گاز در استان ایلام ضرورتی اجتناب ناپذیر است که خواسته ی بحق مردم این استان از نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی است و انتظار می رود با رایزنی های لازم با مسئولان بالادستی بخصوص وزیر محترم نفت، تمامی تلاش خود را به فراهم سازی بسترهای لازم برای تحقق این مطالبه عمومی معطوف نمایند.

ایلامی که اکنون آمار فقر و بیکاری و خودکشی آن در صدر استان های کشور است، زمانی که مردمانش سخاوتمندانه جان و مال خود را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی نمودند، می دانستند در سایر نقاط کشور دولت مستقیما در صنایع بالادستی نفت و گاز سرمایه گذاری می کند؛با این وجود جانانه ایستادند تا روزی از عواید نعمات خدادادی دیار خود بهره مند شوند.

اکنون جوانان غیور ایلامی بعد از گذشت سال ها هنوز چشم به راه استقرار دفتر نفت و گاز در استان و تحقق وعده ها برای رسیدن به حق واقعی خود از صنایع نفت و گاز ایلام هستند. قطعا با ایجاد و توسعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن ها در استان می توان علاوه بر معرفی ایلام در سطح ملی و جهانی به عنوان قطب نفت و گاز غرب کشور،زمینه اشتغال بیش از ۲۰۰۰ نفر از افراد جویای کار در استان را فراهم کرد و با استخدام گسترده نیروهای بومی استان و ارتقای توان علمی کارشناسان این حوزه، بستر مناسب برای جهش تاریخی ایلام به سمت توسعه را فراهم ساخت.

مسئولانی که مدام دم از احقاق حق و برقراری عدالت و رفع نابرابری ها میزنند بدانند، بی عدالتی آن است که ثروت خدادادی یک منطقه به جای آنکه برای آبادانی همان استان صرف شود،تاراج گونه به مناطق دیگر گسیل شود و مسئولان چشم و گوش خود را به روی این بی عدالتی ببندند. سخن آخر آنکه یک بار دیگر از نمایندگان خود در خانه ملت و نیز مسئولین وزارت نفت،عاجزانه تقاضا داریم با انتقال عملی، و نه تشریفاتی دفتر مرکزی نفت و گاز غرب از کرمانشاه به ایلام، حسن نیت خود را به مردم این استان نشان دهند و تاحدودی حقوق تضییع شده مردم این استان را جبران نمایند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد