سرویس: استان ایلام
کد خبر: 33757
|
07:55 - 1397/06/15
نسخه چاپی

قصه تکراری وضعیت نامناسب جاده‌ های ایلام؛

جان مردم ایلام قربانی بی تدبیری مسئولان

جان مردم ایلام قربانی بی تدبیری مسئولان
در استان ایلام روزی سپری نمی شود مگر اینکه خبر چند مورد حادثه رانندگی در جاده های مواصلاتی استان در خبرگزاری ها منتشر شود.

گروه اجتماعی ايلام بيدار :: در استان ایلام روزی سپری نمی شود مگر اینکه خبر چند مورد حوادث رانندگی در جاده های مواصلاتی استان که گاه منجر به فوت هم استانی هایمان می شوند، در خبرگزاری ها منتشر شود.

ایلام سالهاست با مشکلات بیکاری، بی آبی، خودکشی و... روبروست که متاسفانه در کنار این مشکلات، عدم توجه و نظارت سازمان های مربوطه زیر ساخت و توسعه راه های روستایی و بین شهری، جاده های این استان را به قتلگاه مردم منطقه تبدیل کرده است. گویا این جاده‌های پرخطر، که اکثرا فاقد استانداردهای لازم هستند، تبدیل به قاتلانی شده‌اند که هر لحظه در کمین راننده‌ای بی احتیاط نشسته و برای گرفتن جان سرنشینان لحظه شماری می‌کنند.

اگرچه از میزان تلفات جاده ای استان از ابتدای امسال تاکنون آمار دقیقی در دسترس نیست،اما متأسفانه به دلایلی ازجمله، کم عرض بودن و غیر استاندارد بودن جاده های ایلام و رعایت نکردن قوانین رانندگی، هر هفته شاهد تصادفات جاده ای و کشته و زخمی شدن عده ای هستیم که تنها برای نمونه، می توان به کشته شدن ۱۰ نفر طی یک ماه در محور ایلام به ملکشاهی اشاره کرد.

متاسفانه حوادث رانندگی بخصوص در مسیر سرابله، دره شهر و ملکشاهی جان  بسیاری از مردم ایلام را در سایه بی تدبیری مسئولان می گیرد و تاکنون تنها مسئولان فقط در ایام انتخابات و مناسبت ها، با شعارهای رنگارنگ انتخاباتی به دنبال رفع این مشکل بودند اما در عمل هیچ اقدامی انجام نشده است.

سوء مدیریت مسئولان امر باعث شده تا روزانه بسیاری، قربانی بازار گیج بودجه های دولتی باشند و با رفتن به دل مرگ، به دلیل وضعیت نامناسب راه های مواصلاتی و بی توجهی مسئولان، آمال و آرزوهای خود را به فنا بسپارند .

استان ایلام، با داشتن بیشترین گردنه های خطرناک در غرب کشور و محورهای پرخطری مانند سرابله-ایلام، ایلام- ملکشاهی، ایلام به بدره و ... ،دارای ضریب بالایی به لحاظ تصادفات رانندگی است.

بنا به آمار اداره پزشکی قانونی استان ایلام در سال گذشته، ۱۵۳ مورد فوتی و بیش از ۳۵۰۰ مصدومیت ناشی از تصادفات رانندگی به پزشکی قانونی ارجاع داده شده که برای استان کوچکی همچون ایلام، آماری نگران کننده است.

 

افزایش 14 درصدی حوادث جاده ای امسال نسبت به سال قبل

سرهنگ همتی زاده، رییس پلیس راه ایلام چندی پیش اعلام کرد: امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد افزایش ۱۴ درصدی حوادث جاده ای در سطح استان بوده ایم که عمدتا به دلیل سرعت غیر مجاز و انحراف به چپ رانندگان در جاده های نا ایمن سراسر استان بوده است.

شاید میزان کشته و زخمی شدن هموطنان در ماه های اخیر، تنها آماری باشد که از حوادث مختلف در دفتر متولیان جاده به ثبت می رسد، اما هرگز از توسعه و دوبانده و عریض کردن این محورها، سخن و عمل جدی به میان نمی آید و این جاده ها، در سکوت و بی تدبیری مسئولان هر روز جان می گیرد و گویا شکار جان انسان ها در محورهای غیراستاندارد نیز، چشم مسئولان را برای دیدن این حوادث انسانی سنگین تر کرده و آن ها را به خواب زمستانی فرو برده است و این جاده های مرگ، همین فرداست که دوباره جانی را بگیرند و خانواده ای را داغدار کند.

مسئولین راه و شهرسازی استان و سایرادارات و نهادهای مسئول در این زمینه باید پاسخ گو باشند تا مشخص شود دلیل این همه بی توجهی به جاده ها و مردم این استان چیست؟ دیگر چه اتفاقی باید بیفتد تا متولیان امر به فکر مردم ایلام بیفتند؟ چند خانواده دیگر باید بخاطر تصادفات جاده ای داغدار سوگ عزیزانشان شوند ؟

با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی و تاکید رهبر معطم انقلاب بر خدمت رسانی و آبادانی مناطق دورافتاده کشور، بسیاری از جاده های استان، هنوزمربوط به چند دهه گذشته هستند و اگرچه کارکنان اداره راه و شهرسازی در محورهای مختلف استان مشغول انجام فعالیت هستند، اما این اقدامات به حدی کند صورت می گیرد که بعید است تا ده سال آینده هم شاهد نوسازی مسیرهای استان باشیم نوسازی، ترمیم، افزایش علائم راهنمایی و رانندگی در محدوده های پرخطر و عمرانی و پوشش مضاعف محدوده های 30 کیلومتری منتهی به شهر توسط دستگاه های خدماتی و امدادی نیز، از راهکارهای کاهش جانباختگان و تصادفات است.

هم چنین احداث توقفگاه و استراحتگاه های کم هزینه در طول مسیر و جاده برای رانندگان، از دیگر عوامل اصلی در کاهش تصادفات است.

درپایان لازم ذکر است که با توجه به نزدیکی ایام اربعین و تردد میلیونی زائران عتبات عالیات در راه های مواصلاتی استان، مردم دیار خادمان حسینی، از مسئولان انتظار دارند که موضوع با جدیت از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی پیگیری شود.

 
عیلام خبر
انتهای پیام/الف

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد