سرویس: سیاسی
کد خبر: 33389
|
09:43 - 1397/05/23
نسخه چاپی

نتایج قابل تامل یک کمپین درباره شفاف سازی درباره آقازاده‌ها

​تکرار سناریوی «دختر مظلوم وزیر» در کمپین «فرزندت کجاست؟»/ مصیبتی که ژن‌ خوب به سر مردم آوار می‌کند

​تکرار سناریوی «دختر مظلوم وزیر» در کمپین «فرزندت کجاست؟»/ مصیبتی که ژن‌ خوب به سر مردم آوار می‌کند
کمپینی اخیرا در خصوص شفاف‌سازی درباره فعالیت آقازاده‌های مسئولان راه اندازی شده که نتایج قابل تاملی داشته است.

به گزارشايلام بيدار،پدیده آقازادگی محصول  رانتیر است. رانت و سوء استفاده از قدرت فصل ابتدایی فساد است که به موارد حادتر مانند ارتشاء و اختلاس کشیده می‌شود و با قدرت نمایی برابر قانون گسترش می‌یابد. آقازادگی البته موضوع چند وقت اخیر کشور نیست اما امروز نمود آن بیشتر از همیشه احساس می‌شود.

بعد از سخنان فرزند محمدرضا عارف درباره «ژن خوب» موضوع آقازادگی در کشورمان وار فاز جدیدی شد. تا پیش از این کمی قبح آقازادگی و استفاده از رانت پدر برای مردم و فرزندان مسئولان وجود داشت اما پس از صحبت‌های فرزند رئیس فراکسیون امید مجلس، مشخص شد فرزندان مسئولان نه تنها از این مسئله شرمسار نیستند بلکه آنرا با تفاخر حق ذاتی خود می دانند.

برادر زاده معاون وزیر خارجه 
اخیرا خبر بازداشت معاون سابق ارزی بانک مرکزی که به تازگی کنار گذاشته بود، رسانه‌ها و افکارعمومی را به خود جلب کرد. این فرد کسی نبود جز «سید احمد عراقچی»، برادرزاده سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان.

 حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با بیان اینکه در ادامه رسیدگی به پرونده اخلالگران در نظام پولی و بانکی کشور چند نفر دیگر تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شدند، گفت: «یکی از آن‌ها معاون ارزی بانک مرکزی است که البته شنیدم اخیرا کنار گذاشته شده بودند.»

با این حال بخشی از مصیبتی که امروز مردم در خصوص التهابات بازار و گرانی دلار و پایین آمدن ارزش پول ملی کشورمان تجربه می‌کنند، مرهون اقدامات یکی از آقازاده‌هاست. در این میان اما احمد عراقچی تنها ژن خوبی نیست که با رانت جایگاه بالا و حساسی را اشغال کرده و از همان جایگاه مشکلات عدیده‌ای برای مردم به وجود آورده است.

دختر مظلوم وزیر و حمایت تمام قد جهانگیری در مناظرات
در زمان انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری نیز موضوع ژن خوب وزیر آموزش و پرورش مطرح شد که در اثنای مناظرات تلویزیونی «اسحاق جهانگیری» وی را دختر مظلومی خواند که بیکار بوده و برای اینکه کاری برای خود دست و پا کند جنس وارد کرده است. این درحالی بود که در محافل خبری مطرح می شد که این اجناس قاچاق بوده و با همین روند بسیای از کارگران بیکار شده‌اند تا دختر مظلوم وزیر کار پیدا کند. در این اثنا خبرهای از برخی دیگر آقازادگان می رسد که کارخانه‌های مهم و صنعتی که سابقه طول درازی دارند را با رانت تساحب می‌کنند و با ورشکستگی این کارخانه‌ها کارگران آنان اخراج و بیکار و شرمنده زن و فرزند خود می‌شوند.
 

ماجرای دختر پزشکیان در پتروشیمی جم 
اخیرا نیز در ماجرای استیضاح وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی مسائلی در خصوص دختر یکی از نمایندگان اصلاح طلب مطرح شد. «محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در اثنای جلسه استیضاح «علی ربیعی» گفت: « آقای پزشکیان، زهرا پزشکیان مسوول فاینانس پتروشیمی جم چه نسبتی با شما دارد؟»

پزشکیان هم پاسخ داد: «دختر من در پتروشیمی جم کار می‌کند و مسئول هم نیست بلکه در پروژه‌ای کار می‌کند در فضای مجازی گفته بودند که او ۱۰ میلیون حقوق می‌گیرد اما دختر من ۴ میلیون حقوق دریافت می‌کند و آیا من رانت‌خوار هستم.»

در ادامه پورابراهیمی طی تذکری گفت: «ما برای آنکه یک بار باب قضیه بسته شود درباره ادعای آقای وزیر و یا صحبت‌های آقای پزشکیان به هیات نظارت شکایت می‌کنیم، البته متاسفانه خودشان هم رییس هیات هستند.»

البته چندی بعد شنیده شد که پورابراهیمی گفته است: «ای کاش من در مجلس نامی از فرزند کسی نمی بردم... من از آقای پزشکیان و خانواده ایشان عذرخواهی می کنم. البته انتقادات جدی به نوع عملکرد ایشان داشته و دارم.»

فعالیت پسران ربیعی و معاونش در دبی 
در حین استیضاح وزیر بود که نماینده مردم رباط کریم موضوع بحث برانگیزی را درباره فعالیت پسران ربیعی و معاونش در دبی مطرح کرد.

حسن نورزی در مجلس  گفت: «پسر شما با پسر تقی‌زاده معاون شما در دبی شرکت دارند که رابط آنها عبدالناصر موسوی جزایری است. باید در این رابطه توضیح دهید.»

سئوال حاشیه‌ای درباره بازداشت پسر نوبخت
در آخرین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه یکی از خبرنگاران از  حجت الاسلام محسنی اژه‌ای پرسید شنیده شده پسر آقای نوبخت با مقادیری سلاح بازداشت شده است که سخنگوی قوه قضاییه گفت: «اگر چنین چیزی باشد شما دیر یا زود متوجه می شوید.»

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در صفحه توییتر خود در واکنش به این سوال گفت: «برای اطمینان خاطر آن کسانی که سوال سفارش می دهند اعلام می نمایم هیچ یک از فرزندانم باز داشت نیستند و قبراق و سرحال کنار خانواده روزگار می گذرانند.»

ماجرای دختر صفدرحسینی در مجلس
بعد از افشای محتویات فیش حقوقی صفدرحسینی، رئیس مستعفی صندوق توسعه ملی که شامل تسهیلات عجیبی چون حق تفریح فرزند بود، دختر وی که به واسطه لیست امید وارد مجلس شد، درحالی که «محمود واعظی»، وزیر ارتباطات دولت یازدهم در مجلس حضور داشت و دستور جلسه بررسی موضوعات این وزارتخانه بود، بدون توجه به این مسئله پشت تریبون رفت و بیانیه‌ای در دفاع از خانواده خود خواند و وقت مجلس مصروف این مسئله شد.

پس از این ماجرا انتقادات به لیست امید افزون تر شد. در همین راستا، «الهه کولایی» یکی از زنان اصلاح‌طلب درباره رانتی بودن لیست امید، افشاگری کرد.

الهه کولایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب در این مورد اعلام کرد: "به‌هرحال افرادی که از امکان مالی و ارتباطات خوبی برخوردارند و چنین امکاناتی برای آن‌ها فراهم است، قطعاً نسبت به بقیه افراد شانس بیشتر و بهتری برای حضور در همه لیست‌های انتخاباتی دارند."

وی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: "همیشه پول و قدرت در حوزه سیاست تأثیرگذار هستند. برخی کاندیداها از طریق رانت وارد لیست امید شدند و من این مسئله را تکذیب نمی‌کنم."

پای آقازادگان دیگر چون حسین فریدون، برادر رئیس جمهور، مهدی جهانگیری، برادر معاون اول دولت، مهدی وکیلی فرزند محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح‌طلب مجلس و ... نیز در ماجراهای مختلف رانتخواری باز است.

ماجرا و حرف و حدیث‌ها حول آقازاده‌ها بسیار است و به قولی همیشه پای یک آقازاده در محافل خبری به میان است. از این رو کمپینی تشکیل شد و افکارعمومی از مسئولان دولتی خواستند که بگویند که فرزندانشان در کجا مشغول هستند.

حال مسئولان طی این کمپین اقدام به پاسخ کرده‌اند تا جایی که برخی از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر مطرح می‌کنند که این توضیحات بیشتر مظلوم نمایی و ادامه پروژه دختر مظلوم وزیر است و با این توضیحات بیشتر باید به آقازاده‌ها کمک شود.
 
 
با این اوصاف همانطور که پورابراهیمی در ماجرای دختر مسعود پزشکیان مطرح کرد این موضوعات باید به طور شفاف راستی‌آزمایی شود تا صداقت گفتار مسئولان در این موارد اثبات شود. سئوال این است با توضیحاتی که مسئولان درباره فرزندان خود عنوان می کنند و آنان را بیکار و یا کارمند ساده توصیف می‌کنند، پس اینهمه اخباری که درباره رانتخواری فرزندان مسئولان و اشغال پست‌های کلیدی منتشر می‌شود، چیست؟
 
انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب