سرویس: اقتصادی
کد خبر: 22717
|
15:14 - 1395/06/20
نسخه چاپی

معاون اقتصادی استانداری ایلام درنشست خبری درپاسخ به ایلام بیدار:

رونق بخشی 460 طرح اقتصادی در ایلام/ محور تمامی برنامه ها اقتصاد مقاومتی است

رونق بخشی 460 طرح اقتصادی در ایلام/ محور تمامی برنامه ها اقتصاد مقاومتی است
معاون استاندار ایلام از رونق بخشی 460 طرح اقتصادی در ایلام در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ايلام بيدار، دکتر "حشمت الله عسکری"، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام در نشست خبری با جمعی از اصحاب رسانه و مطبوعات در پاسخ به سوال خبرنگار ایلام بیدار مبنی بر اقدامات انجام گرفته شش ماهه اول سال در بحث شعار سال و آخرین وضعیت پیگیری نامه معاول اول رئیس جمهور در این خصوص گفت: در واقع دبیرخانه مربوط به این موضوع در سازمان مدیریت و برنامه ریزی است اما بر حسب علاقه ای که وجود دارد در معاونت اقتصادی این مبحث در حال پیگیری است.

وی اظهار کرد: در واقع تمامی جلسات برگزار شده در سطح استان با حول محوریت اقتصاد مقاومتی برگزار می شود و هر سه ماه یکبار پیشرفت کار جلسات و برنامه ها و جلسات بررسی می شود.

این مسئول افزود: وزیر دادگستری نیز بعنوان جانشین رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی در استان ایلام تعیین شده که به زودی جلسات مربوط به ااقتصاد مقاومتی با حضور ایشان برگزار می گردد.

عسکری ادامه داد: دولت در استان برنامه های مهمی را در حوزه اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته که بخشی از آنها اجرا و بخشی دیگر از انها در حال اقدام هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام بیان کرد: یکی از مهمترین این بخش ها در حوزه کشاورزی است که در فرآیندی 100 هزار هکتار از اراضی استان آبی خواهند شد و این خود حرکتی مفید در جهت اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

وی عنوان کرد: علاوه بر این در حوزه صنعت نیز تعداد 116 واحد تولیدی که ظرفیت احیا شدن را دارا هستند شناسایی شده و تاکنون تعداد 35 مورد از این واحدها توانسته اند دوباره وارد مدار تولید شوند.

این مسئول اضافه کرد: علاوه بر این 460 طرح در نقاط مختلف استان برای استفاده از تسهیلات این شناسایی و معرفی شده اند.

عسکری همچنین گفت: علاوه بر این موارد تعداد هشت طرح بزرگ صنعتی دیگر نیز در دستور کار قرار دارد که می تواند نوید بخش اقتصادی مقاومتی در سطح استان باشد.

گشایش 120 هزار میلیارد ریال به استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام در ادامه نشست خبری خود افزود: با راه اندازی صندوق توسعه ملی طی چهار سال اخیر حدود 120 هزار میلیارد ریال به استان گشایش اعتبار شده است که تاکنون 42 هزار و 700 میلیارد ریال آن استفاده شده و 85 هزار و 330 میلیارد ریال در حال انجام است.

وی اضافه کرد: 37 هزار و 650 میلیارد ریال از این مقدار اعتبار تخصیص یافته در بخش صنعت ، سه هزار و 60 میلیارد ریال در بخش کشاورزی و یک هزار و 990 میلیارد ریال نیز در سایر بخش ها هزینه شده است.
عسکری گفت: ارزش دلاری این مقدار اعتبار تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی به استان سه میلیارد و 650 میلیون دلار بوده است که طی سال های 91 و 92 تنها 300 میلیون دلار به استان تخصیص یافت که در سه سال اخیر با افزایش حدود 10 برابری به این مقدار افزایش یافته است.

صادرات از مرز مهران دو برابر شده است

معاون استاندار ایلام ادامه داد: مرز بین المللی مهران تا 2 سال گذشته تنها ویژگی صادراتی داشت ولی هم اکنون به یک مرکز برای ترانزیت کالا تبدیل شده و شاهد هستیم رویه هایی همچون حمل یکسره و ورود موقت نیز در این نقطه مرزی انجام می شود.
این مسئول اظهار کرد: مجموعه مدیریتی استان برنامه ریزی برای 2 برابر شدن میزان صادرات از مرز مهران را انجام داده اند، سال گذشته یک میلیارد و 400 میلیون دلار کالا از این نقطه صادر شد و بر اساس آخرین آمارها در پنج ماه نخست سال جاری 900 میلیون دلار کالا از این مرز به کشور عراق ارسال شد که افزایش 88 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد و پیش بینی می کنیم تا پایان امسال این مقدار به بالاتر از 2 میلیارد دلار برسد.

وی مشارکت نهادهای مالی قدرتمند برای فعالیت در استان را از اقدام های انجام شده طی سه سال گذشته عنوان کرد و گفت: گاوداری 700 راسی کمیته امداد ایوان با مشارکت بنیاد مستضعفان تا 2 ماه آینده راه اندازی می شود که ایجاد این واحد نقش تعیین کننده ای در فعالیت کارخانه های تولید لبنیات در استان خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام با بیان اینکه بانک سینا وابسته به بنیاد مستضعفان نیز وارد سرمایه گذاری در طرح های یارانه ای شده است، گفت: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز در استان حضور پیدا کرده و طرح های بزرگی را در دستور کار برای اجرا دارد که نمونه آن تسهیلات خرد خانگی، بیمه شدگان فرش استان و اعطای 300 فقره وام 50 میلیون ریالی است.
عسگری افزود: پارسال 900 طرح نیز در حوزه کارآفرینی اجرا شد که زمینه اشتغال یک هزار و 400 نفر را فراهم کرد و بر اساس برآرودها صندوق کارآفرینی و امید طی این مدت 620 میلیارد ریال به متقاضیان تسهیلات پرداخت کرده است.

عسکری عنوان کرد: طی سالیان گذشته تنها به منابع اختصاص یافته در بودجه های سنواتی اکتفا می شد و با توجه به محدود بودن منابع استانی که هر سال کمتر از پنج هزار میلیارد ریال بود، تحول چندانی در حوزه های مختلف بویژه از نظر زیرساختی و اقتصادی روی نمی داد.
وی افزود: مجموعه مدیریتی استان در دولت تدبیر و امید طی سه سال گذشته تمام توان خود را بکار گرفت تا با استفاده از منابع غیر بودجه ای و اتکا نکردن به مرکز بتواند منابع مالی بیشتری را برای اجرای طرح های اقتصادی و زیربنایی در استان جذب کند، استفاده از روش تامین مالی طرح ها به شکل (بی او تی) و مشارکت بخش خصوصی در اجرای برنامه های باعث شده است که تعدادی از طرح هایی که طی سالیان اخیر نیمه کاره رها شده و هزینه زیادی را به استان تحمیل کنند به بهره برداری برسند که از جمله آنها تصفیه خانه شهر ایوان است که تا سه ماه آینده افتتاح می شود.
معاون استاندار ایلام یادآور شد: اجرای 2 نیروگاه در شهرستان های مهران و دهلران نیز با استفاده از روش تامین مالی به شکل بی او تی با سرمایه گذاری 600 میلیون دلاری در دست اقدام است که با راه اندازی نیروگاه مهران 300 مگاوات به ظرفیت تولید برق در استان افزوده می شود.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد