سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 13339
|
08:36 - 1394/01/06
نسخه چاپی

پناهگاه منسوب به صدام حسین در مهران+تصاویر

پناهگاه منسوب به صدام حسین در مهران+تصاویر
یکی از مکان هایی که در سفرهای نوروزی یادآور دوران دفاع مقدس است سنگر صدام حسین، رئیس جمهور جنگ طلب عراق است که گفته می شود وی از این سنگر بازدید داشته و اکنون با عنوان پاسگاه گرمیشه شناخته می شود.

به گزارشایلام بیداربه نقل از  آوای مهران؛ همه ساله خیل عظیمی از خانواده معظم شهدا،جانبازان،ایثارگران وهمرزمان شهدا به صورت انفرادی و گروهی جهت تجدید خاطرات در دفاع مقدس و دیدن آثار جبهه و جنگ و فداکاری های شهدای عزیز و فرزندان این سرزمین به سرزمین حماسه و ایثار مهران در85کیلومتری جنوب مرکزی استان ایلام سفر می کنند.

پاسگاه گرمیشه (دیدگاه صدام)

این پاسگاه درجنوب شهرمهران درصفرمرزی ایران وعراق قراردارد،عراق پس ازهجوم سراسری،ارتفاعات مشرف ومسلط به شهرمهران راتصرف کرد و در داخل شیارهاوتپه های قلاویزان استحکامات وپناهگاههای بسیاری ساخت. همچنین سنگری بتونی ومستحکم برای دیده بانی احداث کرد که صدام هنگام بازدید ازخطوط پدافندی وارد آن شد. ازآن پس این سنگربه دیدگاه صدام معروف شد که هم اکنون یکی ازنقاط مورد بازدید مردم دراین منطقه است.

این سنگرکه بخش عمده آن درزیرزمین استتارشده است دارای امکانات متعددی ازجمله دیوارهای ضد ضربه و ضد صوت و همچنین یک تونل به شهر زرباطیه عراق و یک سیستم برق از طریق یک کابل از شهر زرباطیه عراق است. وتمامی بخشهای مربوط به یک مقر ازجمله دفترهای مدیریتی وحتی آشپزخانه درآن تعبیه شده است.

اتاق آشبزخانه

اتاق عملیات

اتاق اطلاعات

اتاق فرماندهی

اتاق فرماندهی پس از برخورد خمپاره توسط نیروهای خودی

مقر فرمانداهان وسربازان بعث عراق درسنگرمحکم گرمیشه بقدری محکم بوده است که خمپاره نیروهای خودی کمی ازسقفش راپایین آورده است اما فرونریخته،این سنگریست که توسط ایادی استکبار با استفاده از روشهای نوین آن زمان ساخته شده است.

 

اتاق مخابرات

قسمت مخابرات سقفهای اتاق به وسیله نایلون و چوب پوشیده شده است که امکان شنود وجود نداشته باشد.

به گفته یکی از رزمندگان بسیجی و فرماندهان سپاه در زمان هشت سال دفاع مقدس : این اثر ابتدا در سال 1361یعنی 2 سال بعد از تهاجم سراسری عراق به سرحدات و سرزمین کشورمان توسط ارتش تا به دندان مسلح عراق در ارتفاعات استراتژیک قلاویزان واقع در جنوب شهر مرزی مهران ساخته شده و از آن بعنوان دیدگاه فرماندهان نظامی و مقر لشگر 17زرهی عراق ،استراحتگاه،اتاق فرماندهان لشگر و فرماندهان تیپ ها استفاده می شد.

در این سنگر بزرگ،اتاق های فرماندهی،مخابرات،اطلاعات و عملیات،سالن جلسات،آشپزخانه،اتاق های اداری و اتاق فرماندهان لشگر و فرماندهان تیپ های پیش بینی و تعبیه شده که در همه اجزاء آن از بتن و مصالح بسیار قوی بکار رفته است .

 

تونل اضطراری

این مقر دارای تونل خروجی اضطراری بطول 250متر است که این تونل به جاده عقبه نیروهای دشمن منتهی می شود.

دیدگاه قلاویزان که به سنگر صدام معروف است از نظر سوق الجیش در منطقه ای مرتفع،مهم،بسیار حساس و اشراف و تسلط کامل بر منطقه عمومی مهران و ارتفاعات کله قندی،و تپه های غلامی،رضاآباد و343 دارد که همه مناطق را زیر پوشش و کنترل خود داشته که از جمله می توان به جاده های مواصلاتی مهران به دهلران،مهران به ایلام،جاده های مرزی و جنوب و غرب و شرق منطقه مهران اشاره کرد.

 

 

درقسمت دیده بانی این پاسگاه به راحتی میتوان دو جاده اصلی مهران – مرز بهرام آباد و مهران– دهلران را زیرنظرداشت.

گفته می شود کارشناسان نظامی غرب در ساخت و آماده سازی این سنگر دفاعی نظارت مستمر داشته اند و صدام معدوم در اوایل جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یک بار از دیدگاه قلاویزان بازدید کرده است.

این مکان در زمان باز پس گیری شهر مهران در عملیاتهای والفجر 3 و کربلای یک که منجر به آزادسازی شهر مهران شد به دست رزمندگان کشورمان می افتد و هم اکنون یکی از پربازدید ترین مکانهای دفاع مقدس برای کاروانهای راهیان نور شده است.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد