به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، یوسف کریمیان فعال رسانهای در یادداشتی نوشت: زیرساخت حمل و نقل بهعنوان شریان حیاتی هر استان شناخته میشود. راهها نهتنها مسیرهای فیزیکی هستند، بلکه پلهایی برای توسعه، اشتغال، رفاه و ارتباطات مردمی به شمار میروند.
بدون شک، هیچ سرمایهگذاری حاضر نیست بدون اطمینان از دسترسی سریع و امن به یک منطقه، در آنجا سرمایهگذاری کند. راهها لازمه توسعه گردشگری، صادرات، و توزیع کالا و خدمات به شمار میآیند.
استان ایلام طی سالهای اخیر در حوزه ارتباطات جادهای و توسعه راهها با چالشهای جدی مواجه بوده است. با وجود ظرفیتهای خدادادی نفت و گاز و استعداد بالا در بخشهای گردشگری و کشاورزی، نبود شبکه راهی ایدهآل یکی از مهمترین موانع پیشروی توسعه همهجانبه این استان است.
موقعیت مرز مهران بهعنوان پرترددترین گذرگاه زائران اربعین حسینی نیز بر اهمیت ویژه ارتقاء سطح راههای ارتباطی استان میافزاید.
طرح اتصال استان ایلام به شبکه راهآهن کشور نخستینبار در سال ۱۴۰۱ با حضور معاون وقت وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان محلی کلنگزنی شد. اما چرایی عدم اجرای این طرح باید توسط مسئولان پاسخ داده شود. آیا اگر چنین رفتاری از مسئولان استان دیگری رخ میداد، به راحتی گذشت میکردند؟ قطعاً خیر.
اگر از ضرورت وجود آزادراهها و خطوط چند بانده استاندارد بگذریم، وجود خطوط راهآهن و شنیدن صدای سوت قطار بیش از پیش احساس میشود؛ طرحی که حدود ۱۵ سال است در حد حرف باقی مانده است.
طرح به خواب رفته خطوط راهآهن و متصل شدن ایلام به شبکه ریلی میتواند مهمترین پروژه زیرساختی در توسعه استان ایلام باشد. با به اجرا درآمدن این طرح، وضعیت حمل و نقل و تسهیل ارتباطات بینکشوری و حتی خارج از مرزهای کشور (تسهیل حملونقل و تردد به کشور عراق) بهبود خواهد یافت. همچنین، این طرح میتواند هزینههای حملونقل برای استان را کاهش داده، اشتغالزایی برای جوانان را افزایش دهد و از مهاجرت این قشر به استانهای برخوردار جلوگیری کند. در نتیجه، مزیتهای اقتصادی چشمگیری برای کل استان به دنبال خواهد داشت.
کاهش تصادفات و جلوگیری از تلفات جادهای نیز مزیت مهم دیگری است که بر لزوم تأکید مجدد بر اولویت قرار گرفتن پروژه احداث خطوط راهآهن تأکید میکند. در همین کنگره اربعین حسینی، در محورهای دهلران و مهران شاهد تصادفات دلخراشی بودیم که نقطه سیاهی را برای راههای استان به جا گذاشت.
از انتقاد و گلهگذاری میگذریم، زیرا پاسخ ندادن مسئولان به مطالبات به حق هماستانیها و پیگیریهای منجر به نتیجه مطلوب به یک رویه جاری تبدیل شده است.
حال با توجه به وعده اخیر فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، در مرز مهران مبنی بر چند خطه کردن مسیرهای پرتردد استان و همچنین در دستور کار قرار دادن توسعه ریلی استان، لازم است که استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس بهصورت جدی پیگیر این وعده وزیر باشند تا شاید این بار از مرحله حرف به مرحله اجرایی برسیم. انشاءالله.
با نگاهی به نقشه توسعه کشور، مشخص میشود که هر استان برخوردار از زیرساختهای حملونقل مناسب، توانسته گامهای بزرگی در مسیر رشد اقتصادی و اجتماعی بردارد. تجربه استانهای همجوار همچون کرمانشاه و لرستان نشان میدهد که احداث خطوط ریلی و آزادراهی چگونه در جذب سرمایه، افزایش تبادلات بازرگانی و رونق گردشگری تأثیرگذار بوده است. ایلام اما همچنان از این فرصت بیبهره مانده و شاهد آن است که ظرفیتهای عظیمش در حوزههای انرژی، کشاورزی و گردشگری بهدلیل نبود بسترهای ارتباطی مناسب مغفول ماندهاند.
نباید فراموش کرد که استان ایلام دروازه ورود میلیونها زائر به عتبات عالیات است و نقش مهمی در تبادلات فرهنگی، مذهبی و حتی اقتصادی ایران و عراق ایفا میکند. اگر این استان به شبکه ریلی متصل شود، علاوه بر کاهش فشار بر جادههای مواصلاتی و افزایش ایمنی، میتواند به یکی از مسیرهای راهبردی تجارت بینالمللی نیز بدل شود. موقعیت مرز مهران بهخوبی نشان میدهد که ایلام میتواند حلقهای حیاتی در کریدور ترانزیتی منطقه باشد.
از سوی دیگر، سرمایهگذاری در پروژههای حملونقل تنها به معنای احداث راهآهن یا جادههای چندبانده نیست؛ بلکه ایجاد زیرساختهای جانبی همچون پایانههای مرزی، ایستگاههای لجستیک، مراکز بارانداز و امکانات رفاهی نیز بخش مهمی از این پازل توسعه به شمار میرود. این اقدامات نهتنها فرصتهای شغلی فراوانی برای جوانان استان فراهم میآورد، بلکه روند مهاجرت معکوس را نیز تقویت خواهد کرد.
اکنون نگاهها به مسئولان دوخته شده است؛ اینکه آیا وعدهها همچون گذشته در حد شعار باقی خواهد ماند یا این بار با جدیت و پیگیری منسجم، شاهد تحقق رویای دیرینه مردم ایلام خواهیم بود؟ قطعاً توسعه زیرساختهای حملونقل، کلید رهایی استان از بنبست تاریخی و گامی بلند در مسیر عدالت منطقهای خواهد بود.
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد