سرویس: خواندنی ها
کد خبر: 54188
|
04:59 - 1400/10/20
نسخه چاپی

گردن درد ناگهانی، علت و درمان فوری

ستون مهره های ناحیه گردن به عنوان یک مکانیزم پیچیده، به موجب نگهداری وزن سر نقش پشتیبانی کننده ای در بدن دارند. درد ناگهانی گردن، عارضه ای وخیم و دردناک به شمار می رود که شکل گیری آن تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد.

به گزارش ایلام بیدار ،مکانیزم گردن 

یکی از ساختار های پیچیده در بدن انسان، ستون مهره های ناحیه گردن است. گردن موظف است از سر با وزن 6 کیلوگرم نگه داری کند و به عنوان یک پشتیبان از سر در جهت های مختلف محافظت نماید.

 

نواحی های مختلف ستون فقرات از یک دامنه حرکت محدودی برخوردار هستند. در این میان، گردن قادر به حرکت در جهت های مختلف است. این عضو از بدن به موجب برخورداری از پیچیدگی و حرکت در مفاصل در معرض تداخل آسیب قرار دارد.

 

گردن درد، عارضه ای ناگهانی و وخیم است که فرد را از انجام امور روزمره بازمی دارد. این بیماری با کاهش دامنه حرکتی همراه است.

به طور معمول درد گردن در محل مهره های گردن احساس می شود و به سمت شانه، بازو و دست انتشار پیدا میکند.

 

احتمال شکل گیری عارضه درد ناگهانی گردن در تمام گروه های سنی وجود دارد. با این حال اشخاصی که به صورت طولانی مدت در حال انجام فعالیت با سیستم کامپیوتر هستند، بیشتر در معرض ابتلا به گردن درد قرار دارند. 

بهتر است بدانید شکل گیری گردن درد در بانوان نسبت به آقایان به مراتب بیشتر است. 

 

عوامل دخیل در شکل گیری درد ناگهانی گردن 

فشار به ریشه های عصبی 

اصلی ترین عامل انتشار درد از ناحیه گردن به بخش های شانه، دست و بازو فشار عصبی است. فشار عصبی حاکی از تحریک ریشه های عصبی دارد که از طریق نخاع گردنی خارج می گردد. احتمال شکل گیری گردن درد عصبی در کهنسالی به وفور وجود دارد.

 

در طی افزایش سن، آب موجود در دیسک بین مهره ای از دست می رود و با خشک شدن دیسک از سایز آن کاسته می شود. با کم شدن ارتفاع دیسک، فاصله میان مهره های گردن کاهی پیدا می کند. در طی این روند دهانه ای که میان دو مهره مجاور وجود دارد، تنگ می گردد و با انسداد محل خروج ریشه های عصبی از نخاع به صورت مستقیم به اعصاب ناحیه گردن فشار وارد می کند. 

ریشه های عصبی موجود در ناحیه گردن تحت تأثیر عوامل مختلفی تحت فشار قرار می گیرند. فشار های این ناحیه به صورت اختلال حسی-حرکت و احساس درد بروز پیدا می کند.