سرویس: استان ایلام
کد خبر: 53334
|
08:04 - 1400/06/22
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

پارک ملت، تفرجگاه امن معتادان

پارک ملت، تفرجگاه امن معتادان
پارک ملت به یک مکان امن برای جولان فروشندگان مواد مخدر و معتادان تبدیل شده و به همین علت شهروندان عزیز ایلامی نه تنها رغبتی برای استفاده از آن ندارند که حتی جراتی برای رفت و آمد گذرا به این پارک را در خود نمی‌بینند.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::پارک ملت از جمله مکانهای قدیمی و زیبای شهر ایلام است که می‌تواند محلی بسیار جذاب و دلنشین برای گذراندن اوقات فراغت خانواده‌ها و عموم افراد جامعه در همه‌ی رده‌های سنی باشد که متاسفانه در برهه‌ی کنونی به یک مکان امن برای جولان فروشندگان مواد مخدر و معتادان تبدیل شده و به همین علت شهروندان عزیز ایلامی نه تنها رغبتی برای استفاده از آن ندارند که حتی جراتی برای رفت و آمد گذرا به این پارک را در خود نمی‌بینند، چرا که به خوبی می‌دانند استعمال مواد مخدر در داخل پارک بدون هیچ مزاحمتی و در مقابل دیدگان مردم به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان اثرات جبران ناپذیری بر روند تربیتی فرزندان آنان خواهد گذاشت.

حقیقت تلخی که باید باور کنیم  این است که  معتادانی که امروز در پای بساط نشسته و مواد مخدر مصرف می کنند همان جوانان و نوجوانان پاک گذشته هستند که با سهل انگاری‌های خانواده و جامعه در ورطه تباهی و اعتیاد گرفتار شده و این وضعیت اسف بار و زننده را رقم زده‌اند و این رویه در حال حاضر هم با کمال تاسف شدت بیشتری پیدا کرده و چنانچه اوضاع به همین منوال پیش رود و با توجه به وفور و تنوع انواع  مواد مخدر صنعتی و سنتی، قطعا در آینده نه چندان دور نابودی جوانان بیشتری را نظاره گر خواهیم بود.

مسئولان اگر در پاکسازی این پارک ناتوانند تخریبش کنند

با وجود پیگیری‌ها و گزارش‌های متعدد رسانه های مختلف و شکایات مکرر مردم درباره  وضعیت نابهنجار پارک ملت، متاسفانه هنوز اقدام عملی موثری از سوی مسئولین مربوطه صورت نگرفته و همچنان این معضل بزرگ و خانمان سوز در فضای پارک پابرجاست و آنگونه که پیداست انگار قرار نیست برای این معضل تدبیری اتخاذ شود.

آیا به واقع مسئولین مربوطه در عمل توان و ترفندی برای جمع کردن معتادان و بر هم زدن این رفتار زشت اجتماعی را ندارند؟  همین مسئولانی که  همواره در نشست های خبری به جمع آوری معتادین در سطح شهر و پارک ها اشاره کرده و از اقدامات انجام شده در این خصوص صحبت می‌کنند، اکنون می‌توانند پاسخ دهند که چرا این مشکل و معضل همچنان با قوت هر چه تمام‌تر پابرجاست؟ و یا اینکه چرا اقدامات انجام شده در عمل برای مدت کوتاهی اثر گذارند و در دراز مدت کارایی لازم را ندارند و نتیجه این می‌شود که  بعد از گذشت فقط چند روز مجدداً شاهد فعالیت و جولان این قشر بیمار هستیم.

آیا هنوز وقت آن نرسیده که مسئولین یک بار برای همیشه این موضوع را ریشه ای حل نموده و تا پایان دادن به جولان معتادها و اراذل و اوباش در این پارک زیبا ولی مخوف، کنترل‌های لازم و مقتدرانه را اعمال کنند و این مکان زیبا را برای خانواده ها و ساکنین محله به محیطی امن و آرام مبدل سازند؟

اگر مسئولین مربوطه قادر به پاکسازی این مکان تفریحی نیستند، چرا نسبت به محو این پارک اقدام نمی‌کنند؟ پارکی که نه تنها هیچ اثر مثبتی برای شهروندان به همراه ندارد و استفاده‌ی بهینه‌ای از آن نمی‌شود بلکه به کابوسی برای خانواده‌های ساکن در این محل تبدیل شده، آیا نبودنش از بودنش بهتر نیست؟ اصولاً یک مکان آلوده و متاسفانه با امنیت برای خلافکاران، چرا باید در یکی از مناطق قدیمی و اصلی شهر فعال باشد؟ مسئولان اگر در پاکسازی این پارک ناتوانند باید نسبت به تخریب آن اقدام کنند. این اقدام هر چند از نظر مبلمان شهری و فضاسازی مذموم و ناپسند است ولی حداقل در این صورت می‌توان گفت عمل مفیدتری برای سلامت شهروندان صورت گرفته است.

البته باید اذعان داشت که این موضوع بیشتر یک معضل اجتماعی است و قبل از هر گونه برخورد فیزیکی و قضایی باید متخصصان و روانشناسان این حوزه ورود جدی به ماجرا داشته باشند و ابعاد و جهات مختلف وضعیت جوانان و نوجوانان گرفتار در دام مواد افیونی را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و مسئله را ریشه‌ای ارزیابی و رفع و رجوع نمایند و راهکارهای ارائه شده برای حل این آسیب اجتماعی فقط برای رفع تکلیف و فریب رسانه ها نباشد و به مرحله‌ی اجرای دقیق و اثر گذار نیز برسد.

استعمال مواد مخدر به صورت دورهمی و در مقابل چشم خانواده ها

یکی از شهروندان ساکن در این محله در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت:" بنده از بدو تولد در این محل زندگی کرده ام و تمام مشکلات این پار‌ک را به عینه دیده ام. بعضی اوقات به ویژه عصر ها که می خواهیم به همراه خانواده  یه سر به پارک بزنیم چون شاهد استعمال مواد مخدر توسط یه عده جوان آن هم به صورت دورهمی و در ملاء عام و در مقابل چشم خانواده ها هستیم از رفتن به پارک احساس پشیمانی می‌کنیم.

این شهروند ایلامی افزود: البته الان به خاطر این رفتارهای نامناسب این افراد پارک به فضای ناسالمی تبدیل شده و دیگر خانواده‌ها  کمتر به سمت این پارک روانه می شوند، در واقع جرات ندارند که برای گذراندن چند ساعت از اوقات فراغت خود به این محل مراجعه کنند.

وی در پایان اضافه کرد: نمی دانم چرا مسئولین  این معتادان را جمع آوری نمی‌کنند چون واقعا چهره خیلی زشتی به این محل داده اند و علاوه بر این امنیت و آرامش محله را نیز بر هم زده‌اند.

اعتبار ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برای شناسایی و ساماندهی معتادان متجاهر

در همین رابطه "الیاس فتاحی"، معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر استان در خصوص اقدامات انجام شده جهت رسیدگی به وضعیت معتادان متجاهر ایلام گفت:به منظور کاهش آسیب های اجتماعی ۲۴۳ معتاد متجاهر از ابتدای سال‌جاری تاکنون در این استان با اعتبار ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال شناسایی و ساماندهی شدند.

وی اظهار کرد: سال ۹۹ نیز تعداد ۱۸۶ نفر در قالب تبصره ۲ ذیل ماده ۱۶ با اعتباری افزون بر ۹۷۰ میلیون ریال ساماندهی شدند.

فتاحی افزود: ایجاد مرکز نگهداری معتادان متجاهر یک ضرورت برای استان محسوب می شود لذا همه دستگاه های مرتبط نظیر بهزیستی، نیروی انتظامی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شهرداری بمنظور کاهش میزان آسیب های اجتماعی در راستای آماده سازی این مرکز اهتمام جدی داشته باشند.

معاون استاندار ایلام از دستگاه های مرتبط خواست ظرف حداکثر ۱۰ روز آینده ساختمان مرکز جامع نگهداری معتادان متجاهر را در استان با رعایت ضوابط اعلامی از سوی مراجع بالادستی شناسایی و مشخص کنند.

فتاحی تاکید کرد: پس از مشخص شدن مرکز جامع نگهداری معتادان در مدت زمان تعیین شده شرح وظایف هر دستگاه طبق قانون و دستورالعمل های ابلاغی تعیین می‌ شود.

وی اضافه کرد: پس از راه اندازی مرکز جامع نگهداری معتادان باید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و سایر دستگاه ها استفاده شود.

معاون استاندار ایلام ادامه داد: همکاری و تعامل همه دستگاه های اجرایی و اقدامات کارشناسی در بحث مقابله با قاچاق مواد مخدر در سطح خرد و کلان باید در دستور کار قرار گرفت و تمامی دستگاه‌های مرتبط باید با جدیت در راستا تلاش کنند.

کاهش ورود مواد مخدر به استان ایلام

"محمد کریمی"، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ایلام نیز در این نشست گفت: با اقدامات انجام شده توسط نیروهای انتظامی در محورهای مواصلاتی، برخورد با خرده فروشان، ورود مواد مخدر به استان کاهش یافته و ایلام در حال حاضر جزو استان های پاک کشور از اعتیاد به مواد مخدر به شمار می رود.

کریمی اظهار کرد: کمک های معیشتی به خانواده کم بضاعت و صیانت از خانواده بهبود یافته با همکاری تمامی دستگاه‌های خدمت رسان استان در دست اقدام است. 

وی افزود: با تلاش های دستگاه های نظامی، امنیتی و تلاش و اهتمام این نیروها و اقدامات فرهنگی دستگاه های ذی ربط برای پیشگیری و مقابله با اعتیاد، طبق آمار جزو استان های پاک کشور هستیم که لازم است همچنین این روند ادامه داشته باشد.

در پایان باید گفت امید آن می‌رود که تلاشهای مسئولین در این باره صرفاً به صورت ارائه‌ی آمار و ارقام و راهکارهای مناسب نباشد و در مقام عمل هم تلاشها و پیگیری‌های لازم صورت گیرد تا جایی که هیچ جای این شهر پاک، برای معتادان و عرضه کنندگان مواد مخدر امن نباشد.

 

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد