سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 50069
|
08:50 - 1399/10/27
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

روی قرمز بازار سرمایه برای ماههای متوالی/ بورس نیازمند مدیریت صحیح و با ثبات است

روی قرمز بازار سرمایه برای ماههای متوالی/ بورس نیازمند مدیریت صحیح و با ثبات است
وضعیت نابه سامان بازار بورس در ماههای گذشته نشان می دهد که اتخاذ سیاست های غلط و ورود بدون اطلاعات به باعث ایجاد روند منفی در بازار سرمایه شده است که این امر نیازمند تدبیری از سوی دولتمردان است.

به گزارشايلام بيدار، بورس یا تالار شیشه ای رویایی بود که امسال عده ی زیادی سرمایه های خود را در آن قرار دادند تا شاید از این محل به سود خوبی دست پیدا کنندویا روش جدیدی از کسب وکار رواج یابد.

اما اوضاع به وفق مراد نبود بلکه از تابستان امسال بود که رنگ بورس دوباره قرمز شد واین سرمایه های مردم بود که در اثر سیاست های اشتباه پرید و مردم ضرر هنگفتی را متحمل شدند درحالی که این روند بورس منطقی نبوده و نشان از تصمیم گیری های غلط داشت.

اصلاح نظام بازار سرمايه از جمله رویکردهایی است که با پياده سازي بازار سرمايه اسلامي  می توان آن را به بازاری تبدیل کرد که به تولید کشور رونق بخشد.

بايد نسبت به لغو بازار ثانويه بورس از طريق مرجع قرار دادن منحصر توليد كننده در فروش و خريد مجدد سهام اقدام شود تا از اين طريق معاملات دلالي بورس از بين رفته و سود سهام بين توليد كننده(پذيره نويس در بورس و فروشنده اصلي و مرجع انتشار سهام سرمايه بنگاه) و خريدار اصلي سهام( سرمايه گذار بورسي(مصرف كننده))توزيع و دست واسطه ها قطع و حباب بورس براي هميشه از بين برود.

مداخلات قیمتی دولت در بورس عامل اصلی زیان سهامداران است

"رضا رستمی" کارشناس مسائل بورس در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: ورود مستقیم دولت به مداخلات قیمتی کاهش قیمت ها وارزانی به نفع مصرف کننده را به دنبال نداشته است بلکه در عرصه بورس هم این موضوع به ضرر مردم بوده است.

وی اظهار کرد: وقتی یک عرضه‌کننده کالایی در بورس ناگزیر می‌شود با قیمتی زیر قیمت تمام‌شده یا با قیمتی دستوری و بدون رقابت محصول خود را بفروشد، بازار به دلیل کششی که دارد، شروع به ایجاد فضایی برای خرید و فروش بدون نظارت و با قیمت‌های خارج از قاعده می‌کند.

رستمی بیان داشت: در جریان این تحول، عده‌ای که محصولات خود را در بورس عرضه کرده و با قیمت دستوری به فروش رسانده‌اند، دچار زیان می‌شوند و از محل این زیان وارده، سهامداران آن‌ها نیز متضرر خواهند شد.

کارشناس مسائل بورس تصریح کرد: از آنجاکه طی یک سال اخیر، فضای عمومی برای حضور در بورس بالا رفته و تعداد سهامداران حقیقی و خرد نیز در بورس افزایش ‌یافته، پس بخشی از این زیان دیدگان هم همان سهامداران خرد و مردمی هستند که اندک سرمایه خود را برای کسب سودی بهتر به بورس آورده‌اند.

رشد ۱۴۰۰ درصدی ثبت‌نام در سجام طی آذرماه با هجوم سهام عدالتی‌ها

براساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان بورس، در آذرماه بیش از ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار نفر در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند که این تعداد در مقایسه با ثبت‌نام نزدیک به ۲۱۸ هزار نفری آبان‌ماه رشد ۱۳۸۳ درصدی را نشان می‌دهد.

قابل ذکر است یکی از دلایل اصلی این موضوع، الزامی شدن دریافت کد سهامداری برای واریز سود از سوی شرکت‌های استانی سهام عدالت است. این موضوع حالا موجب شده همه کسانی که چه روش مستقیم یا غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، مجبور شوند در شرایط کرونایی برای اخذ کد سهامداری در صف‌های طولانی دفاتر پیشخوان بمانند.

دولت با دستوری عمل کردن و نگه داشتن قیمت به دنبال جبران کسری بودجه است

علی احمدی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: رشد نا متعارف بورس در ابتدای سال جاری باعث ایجاد تورم وحباب شد که کارشناسان هشدار داده بودند که بازار سرمایه نیاز برمدیریت تا هیجانات را کنترل کند ومردم ومتضرر نشوند.

وی افزود: همچنان آثار تورم در بورس باقی است که اگر به درستی مدیریت نشود بازهم بازار شاهد ریزش خواهد بود.

احمدی بیان داشت: دولت مدعی است برای جبران کسری بودجه از بانک مرکزی استقراض نمی کند. اما روش هایی که در حال حاضر انتخاب کرده است سبب خواهد شد سیاست گذار پولی دستش برای اعمال سیاست بسته باشد.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: دولت هم اکنون با فروش باقی مانده سهام خود در شرکت ها در بورس در قالب صندوق های ETF به دنبال جبران کسری بودجه خود است که این موضوع دست بانک مرکزی در تغییر نرخ بهره را بسته است. این شیوه که دولت در پیش گرفته که با بالا نگه داشتن قیمت برخی نمادها به دنبال جبران کسری بودجه خود است، می تواند تورم را در کشور افزایش دهد. یعنی دولت مستقیما از بانک مرکزی استقراض نمی کند؛ اما حمایت پولی از بازار سرمایه می تواند تورم را به شدت افزایش دهد.

وی تصریح کرد: دولت با ایجاد قیمت دستوری و بالا نگه داشتن برخی نمادها به دنبال جبران کسری بودجه است ومتاسفانه نتیجه به ضرر مردم شده و سرمایه های مردم برباد رفته است.

این در حالی است که علیرضا رزم حسینی وزیر صمت گفته بود من همان طور که پیش از این بارها اعلام کرده‌ام مخالف قیمت گذاری دستوری هستم و شیوه‌ نامه‌ای که امروز اجرای آن نهایی شده مربوط به سرپرست قبلی این وزارتخانه است. هرچند در همه جای دنیا برای ورود کالاها به بورس یک قیمت پایه تعیین می‌شود و این قیمت ارتباطی با قیمت گذاری دستوری ندارد، اما سهامداران خرد باید بدانند که این وزارتخانه با قدرت پیگیر منافع آنهاست.

هجوم مردم به بورس بدون اطلاعات قبلی ، عدم مدیریت درست و اتخاذ سیاست های اشتباه باعث شده تا بازار بورس همچنان رنگ قرمز به خود بگیرد با وجود اینکه در طول چند ماه گذشته این بازار، سرمایه های مردم را به سراب ببرد.

 

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب