سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 47449
|
08:13 - 1399/06/27
نسخه چاپی

عده‌ای با اغراض سیاسی رشادت‌ها را زیر سوال می‌برند؛

۳۰۰ سردار پای میز مصاحبه می‌روند

۳۰۰ سردار پای میز مصاحبه می‌روند
مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به برنامه جمع‌آوری و تدوین تاریخ شفاهی ۳۰۰ فرمانده شاخص سپاه در دفاع مقدس گفت:تاکنون تاریخ شفاهی ۱۱۵ نفر ازاین تعداد تدوین شده است.

به گزارشايلام بيدار، سردار دکتر علی‌محمد نائینی  که امروز در یک نشست خبری سخن می‌گفت،افزود: در این راستا و در دومین برنامه تجلیل،۴۰ نفر از فرماندهانی که تاریخ شفاهی آنها تدوین شده است در هفته تجلیل خواهند شد.

وی همچنین اعلام کرد: در هفته دفاع مقدس امسال ۱۷۰ را رونمایی خواهیم کرد که ۱۳۰ عنوان از این تعداد آثار اسنادی هستند. این آثار طی یک سال اخیر جمع‌آوری شده‌اند.

سردار نائینی با گرامیداشت یاد و خاطره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت:ایشان با من تماس گرفتند و نوار مکالمات بی‌سیمی عملیات «کربلای ۵ » را از خواستند که تحویلشان‌ دادیم. دوستانش بعد از شهادتش گفتند حاج قاسم یکی دو ماه قبل از شهادتش به این مکالمات گوش می‌داد و از گوش دادن به صدای یارانش لذت می‌برد.

سردار نائینی در ادامه سخنانش گفت: طی سه چهار سال اخیری که بنده مسئولیت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را بر عهده گرفته‌ام آثار منتشر شده به ۱۰ برابر رسیده است. ما حاضریم این اسناد و پژوهش‌های انجام شده را برای تولید اثر در اختیار محققان قرار بدهیم.

وی همچنین گفت:تاریخ شفاهی ۱۰۰ نفر از فرماندهان «گردان» را که سه تا چهار سال فرماندهی گردان بر عهده آنها بوده جمع‌آوری می‌شود و تاکنون فرماندهان گردان‌های «لشکرهای ۴۱ ثارالله»،«۲۵ کربلا» و« ۸ نجف اشرف» جمع‌آوری شده است. از سوی دیگر ما ۴۰ مجلد روزشمار جنگ را بر اساس اسناد تولید کرده‌ایم.درهای این مرکز به روی محققان باز است و می‌توانند از اسناد موجود بهره‌داری کنند. ما اسناد بسیار محدودی داریم که حالت طبقه‌بندی داشته باشند.

سردار نائینی در ادامه، اعلام کرد: جلد دوم تاریخ شفاهی شرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی رونمایی خواهد شد. در این مراسم که ۵ مهرماه برگزار خواهد شد از خانواده‌های شهیدان فکوری،نامجو،فلاحی،کلاهدوز و جهان‌ آرا نیز تجلیل خواهد شد.

به گفته وی به جای جمع‌آوری تاریخ شفاهی ۷۰ فرمانده شاخص شهید تا رده فرماندهی تیپ،یک اثر تحقیقی مبتنی  بر اسناد به جای مانده از این شهیدان تولید خواهد شد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در ادامه این نشست خبری اظهار کرد:کار ما تولید روایت تاریخی از دفاع مقدس براساس اسناد است و با توجه به برخورداری این مرکز از یک گنجینه بزرگ،ما نقش مرزبانی از روایت‌های جنگ را بر عهده داریم.

سردار ئائینی با گرامیداشت سالروز صدور فرمان تشکیل نیروهای سه گانه سپاه در سال ۱۳۶۴ گفت:حضرت امام با یک نگاه آینده نگر و راهبردی این دستور را صادرکردند چون رخدادها و تهدیدات زیادی را درآینده پیش‌بینی می‌کردند. این حکم استمرار حرکت سپاه به عنوان قدرت بازندارندگی کشور در مقابل دشمنان است که کنار ارتش جمهوری اسلامی ایران این مهم محقق شده است و حالا بعد از گذشت ۳۵ سال حقانیت اهداف راهبری امام راحل را در عرصه‌های مختلف به عینه مشاهده می‌کنیم.

وی یادآور شد:اگر پایگاه تروریست‌های آمریکایی در عراق مورد حملات موشکی سپاه قرار می‌گیرد یا پهباد آنها سرنگون می‌شود و تفنگداران دریایی‌اش در نهایت ذلت اسیر می‌شوند ناشی از تدبیر الهی حضرت امام راحل است. در هر دو دوره رهبری امام راحل و همچنین رهبری مقام معظم رهبری به اهداف بزرگی دست یافته‌ایم که نتیجه دوراندیشی حضرت امام و مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به در پیش بودن هفته دفاع مقدس گفت:صدام کسی نبود که بتواند چنین جنگی را بر کشور ما تحمیل کند بنابراین استکبار جهانی با هدف از بین بردن انقلاب اسلامی و تجهیز عراق به سلاح‌های پیشرفته و همچنین پشتیبانی‌های سیاسی و اطلاعاتی به صدام این انگیزه را داد که به کشورمان حمله کند بنابراین باید همواره یادمان باشد که ما نه با یک کشور، که با چندین کشور جنگیدیم و در نهایت پیروز مطلق این جنگ نابرابر هم ما بودیم و سازمان ملل هم حقانیت ایران را در این باره اعلام کرد. هنر حضرت امام هم این بود که جنگ تحمیلی را جنگ حق و باطل معرفی کرد. امام راحل بین جنگ و انقلاب پیوستگی ایجاد کرد و مردم برای دفاع از آرمان‌های‌شان عازم جبهه‌ها شدند.

سردار نائینی در عین حال گفت: اگر شروع جنگ تنها به وسیله صدام صورت گرفت چرا کشورهای مدعی حقوق بشر جلوی آن را نگرفتند اما وقتی صدام به کویت حمله کرد همه دنیا برای بیرون راندنش از کویت بسیج شدند؟ بنابراین نگاه ما به جنگ باید راهبردی باشد زیرا عده‌ای سعی دارند با انتشار برخی روایت‌های مخدودش اذهان مردم به ویژه کسانی که دوره جنگ تحمیلی را درک نکرده‌اند منحرف کنند. هدف اصلی آنها مخدوش کردن تاریخ انقلاب است. انقلابی که عامل قدرت و اقتدار و وحدت است و ملت‌ها به آن افتخار می‌کنند.

وی یادآور شد: عده‌ای در داخل کشور با اغراض سیاسی و روایت‌های متفاوت و مخدوش،عملکرد فرماندهان را در مورد برخی عملیات‌ها زیرسوال می‌برند. برای انجام هر عملیاتی ماه‌ها زحمت کشیده می‌شد و در حال حاضر ۴۰ هزار ساعت صوت و تصویر اسنادی از جلسات فرماندهان موجود است که ۸۰ درصد آن  مربوط به جلسات فرماندهان برای طرح ریزی عملیات‌ها است و افرادی که فهم درستی از مسائل ندارند سعی می‌کنند رشادت‌های دفاع مقدس را با این کارها زیر سوال ببرند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب