سرویس: خواندنی ها
کد خبر: 46246
|
07:51 - 1399/05/08
نسخه چاپی

پشت پرده یک رویداد؛

علت تهدید هواپیمای ایران توسط جنگنده‌های آمریکا چه بود؟/ جنون یانکی‌ها؛ نتیجه بن‌بست راهبردی در غرب آسیا

علت تهدید هواپیمای ایران توسط جنگنده‌های آمریکا چه بود؟/ جنون یانکی‌ها؛ نتیجه بن‌بست راهبردی در غرب آسیا
آمریکایی‌ها مثل همیشه با دروغ‌پردازی‌های خود ادعا کردند، به قصد رصد هواپیمای ماهان نزدیک شده‌اند اما آنچه که رخ داد با توجه به فناوری‌ها و تکنولوژی‌های موجود، نیازی به حضور فیزیکی هواپیما‌های نظامی آمریکا برای رصد، کنترل و پایش نبوده است.

به گزارشايلام بيدار،به نقل ازصبح زاگرسآخرین ساعات هفته گذشته پرواز ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان مسیر تهران - بیروت پس از طی حدود ۲ ساعت پرواز بر فراز خاک سوریه مورد تهدید دو فروند هواپیمای جنگنده آمریکایی قرار گرفت، این اقدام سبب کاهش سریع ارتفاع و سرعت دور کردن هواپیما از خطر احتمالی توسط خلبان را در پی داشت که باعث زخمی‌شدن تعداد از مسافران و در نهایت فرود اضطراری هواپیما ایرانی شد.
 

دروغ پردازی های بی پایان دولت امریکا

این اقدام آمریکایی‌ها به‎هیچ وجه قابل توجیه حقوقی نیست البته آن ها مثل همیشه با دروغ پردازی‌های خود ادعا کردند، قصد رصد این هواپیما را داشته‌اند اما کاملا مشخص است با توجه به فناوری‌ها و تکنولوژی‌های موجود، نیازی به حضور فیزیکی هواپیما‌های نظامی آمریکا برای رصد، کنترل و پایش نبوده است و میتوان این کاررا یک اقدام تروریستی نامید که نهاد های بین المللی باید به آن رسیدگی کنند.
 
 
بر اساس گزارش ها حرکت جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه نظامی تنف در سوریه انجام شده اما وزیر امور خارجه و رییس جمهور سوریه بار‌ها در مجامع بین المللی اعلام کرده‌اند از آمریکایی‌ها برای حضور در سوریه دعوت نکرده اند لذا حضورشان در این کشور، متجاوزانه و غیرقانونی است.
 
 

 آمریکایی‌ها در سال های اخیر به بن‌بست راهبردی در منطقه غرب آسیا رسیده‌اند و جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین عامل این بن‌بست است و با توجه به این که با افزایش تحریم ها نتوانستند مسیر، رفتار و بیان جمهوری اسلامی را نسبت به آمریکا تغییر دهند، تلاش می‌کنند که به هر شکل ممکن شرایطی را فراهم کنند که یک اختلاف را در عموم ملت و نظام سیاسی کشور ایجاد کنند.

اهداف امریکا از تعرض به هواپیمای ایرانی

 در ادامه به بررسی برخی از اهداف امریکایی ها از تعرض به هواپیمای ایرانی می پردازیم:

به نظر می رسد یکی از اهداف اصلی آمریکایی‌ها این است که به مردم ایران القاء کنند جمهوری اسلامی ایران برای جان، مال و حیات مردم ارزش قائل نیست و همه موارد را به نقطه‌ای برسانند که جمهوری اسلامی حاضر شود با آمریکایی‌ها وارد مذاکره شود.

امریکایی ها همچنین قصد داشتند رعب و وحشت را در عموم مردم و در خطوط هوایی جمهوری اسلامی ایجاد کنند و دیگر اینکه پدافند هوایی سوریه را که به زعم آمریکایی‌ها جمهوری اسلامی در آن حوزه وارد شده، به گونه‌ای آزمایش کنند.

یکی دیگر از موضوعاتی که می تواند در زمره اهداف امریکایی ها قرار گیرد یکی از احتمالات هم این هست که آنها به دنبال این مسئله بودند که یک اتفاق ناگوار توسط پدافند سوریه برای هواپیمای جمهوری اسلامی بیافتد و پدافند هوایی سوریه که به زعم آمریکایی‌ها بخشی از آن در دست جمهوری اسلامی است، برای دفاع از فضای سوریه شلیک‌هایی را انجام دهد و در این راستا بتوانند سقوط هواپیمای مسافربری را توسط پدافند سوریه پیگیری کنند.

به نظر می‌رسد این اقدام آمریکایی‌ها چند وجهی بوده و آنها هم برای داخل ایران و هم ناامن‌سازی خطوط هوایی کشور برنامه داشتند. همچنین این احتمال وجود داشت که با هدف برهم زدن روابط بین جمهوری اسلامی ایران و ملت سوریه، هواپیمای مسافربری کشورمان در آن فضا توسط پدافند هوایی سوریه مورد اصابت قرار گیرد و لکه ای توسط آمریکایی‌ها ایجاد شود که بتوانند با گسترش آن، بین سوریه و ایران کینه و ناراحتی ایجاد کنند.

حضور غیرقانونی امریکا در سوریه

اقبال شاکری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو باصبح زاگرسبا تاکید بر اینکه حضور آمریکایی ها در سوریه غیرقانونی است گفت : پرواز و عملیات جنگنده های آمریکایی  بر خلاف قوانین بین الملل بوده و به عنوان نیروی اشغالگر در ان منطقه حضور دارند.

 

وی ابراز داشت: جای سوال است که چطور یک نیروی اشغالگر به هواپیمای کشور ثالث دیگری حمله  و تعرض می کند و این نکته مهم حتما باید بررسی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  در ادامه  با اشاره به اینکه پیگیری قدرتمند این تعرض می تواند مقدمه خروج اشغالگران از آن منطقه باشد گفت : حمله به منافع کشور ثالث توسط یک اشغالگر باید به صورت جدی دنبال شود و کمیسیون امنیت  ملی این موضوع را دنبال می کند.

وی تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران با اقدامات بین المللی این موضوع را دنبال می کند.

شکست از نیروهای مقاومت؛ دلیل اقدامات تروریستی

شاکری  شکست های آمریکا از نیروهای مقاومت را دلیل اقدامات تروریستی  و تلاشهای مذبوحانه ارزیابی کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مردم منطقه خواستار خروج این کشور تروریست و اشغالگر از منطقه هستند گفت : هواپیمای  مسافربری جمهوری اسلامی ایران   تحت قوانین و در کریدر بین الملی حرکت می کرده و حضور جنگنده های  اشغالگر بر خلاف قوانین بین المللی  و باعث به خطر افتادن جان مسافران شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مراجع ، دولت ، قوه قضائیه  و وزارت خارجه احقاق حقوق ملت ایران و مسافران  ، را دنبال کند .

 

وی این حرکت  آمریکایی ها را شکستی دیگر عنوان کرد و اظهار داشت :آمریکایی ها می خواستند با حرکتی خبیثانه و  شیطانی باعث گمراه کردن پدافند هوایی کشور سوریه شود و هواپیمایی جمهوری اسلامی  ایران را به خطر بیندازد که خلبان شجاع کشورمان در این خصوص هوشمندانه عمل کرده  و آمریکایی ها نتوانستند به هدف شومشان دست پیدا کنند.

شاکری در پایان گفت : امیدواریم با محکومیت بین المللی همانطور که این کشور را از مجامع جهانی خارج می کنند از این منطقه هم خارج شوند.

اقدام وحشیانه در تعرض به جان مسافران هواپیما

سامان پاکباز نیز در گفتگو با  پایگاه تحلیل و اطلاع رسانیصبح زاگرس در خصوص  اقدام آمریکایی ها مبنی بر تعرض به هواپیمای مسافربری ایرانی توسط جنگنده های آمریکایی گفت: اقدم جنگنده های آمریکایی در تحت شعاع قرار دادند امنیت هواپیمای ایرانی کاری وحشیانه بود که آن را محکوم می کنیم.

نائب قهرمان پرتاب نیزه پارالمپیک ریو گفت: بدون شک باید مراجع ذی ربط و نهاد های بین المللی این قبیل اقدامات را محکوم کرده تا شاهد بروز چنین اتقاقاتی که سبب به خطر افتادن حیات انسان ها و همچنین از بین رفتن امنیت روانی مسافران یک هواپیمای مسافربری می شود ، نباشیم هرچند در این ماجرا  تعدادی از مسافران دچار آسیب شدند.

 

 پاکباز گفت: باید پرسید چرا کشوری از هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای جغرافیایی خود پرواز کرده، و سبب به خطر افتادن سلامت و جان سرنشین های یک هواپیمای مسافربری  و غیر نظامی می شود، این موضوع تنها نشان از خوی وحشی گری و روحیه قلدرمابانه این کشور دارد که باید این اقدام محکوم شود

فرشید علیزاده،کاپیتان تیم فوتبال نفت و گاز گچساران در گفت و گو باصبح زاگرسدر خصوص ایجاد مزاحمت جنگنده آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایرانی ماهان گفت:جمعه شب گذشته پرواز ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان مسیر تهران - بیروت پس از طی حدود ۲ ساعت پرواز بر فراز خاک سوریه مورد تهدید دو فروند جنگنده آمریکایی قرار گرفت که این اقدام سبب کاهش سریع ارتفاع و سرعت دور کردن هواپیما از خطر احتمالی توسط خلبان را در پی داشت که باعث زخمی‌شدن تعداد از مسافران و در نهایت فرود اضطراری هواپیما ایرانی شد.

ادعای امریکایی ها خنده دار است

وی افزود:همه دنیا می دانند و در قانون هم این نوشته شده که امنیت پروازهای غیر نظامی باید از طرف همگان رعایت شودو همه هم می‌دانیم که آمریکا به طور غیر قانونی،غیر اخلاقی و غیر انسانی سرزمین یک کشور را اشغال می کند،سپس به یک هواپیمای غیرنظامی تعرض می کند،امنیت جانی مسافران را به خطر می اندازد و بعد ادعا می کند که می خواهد از نیروهای اشغالگر خود دفاع کند که واقعا خنده دار است و غیر قابل تحمل.

 

علیزاده در ادامه تصریح کرد:این مسئله یعنی یک کار غیر انسانی را با یک کار غیر انسانی و غیر اخلاقی دیگر تکمیل کردن که باید گفت شما دارید به بیراهه می روید،به قانون پایبند باشید و از کارهای غیر اخلاقی دست بردارید.

کاپیتان فوتبال نفت و گازگچساران افزود:اولین باری هم نیست که آمریکایی ها دست به چنین اقداماتی می زنند و ضرب المثل طرف "زورش به خربزه نمیرسه پای خیار رو میشکونه" درواقع مصداق کار آمریکایی هاست.

وی اظهارکرد:بنابراین وقتی در گفتگو و مذاکره هم حرفی برای گفتن ندارند و نتیجه ای نمی گیرند،سعی می کنند با ایجاد رعب ، وحشت و به رخ کشیدن قدرت نظامی آن هم برای مردم عادی و غیر نظامی، حرفشان را به کرسی بنشانند.

علیزاده در ادامه تصریح کرد:سیاست دولت آمریکا از ابتدای تاریخ همینطور بوده است و تعرض به هواپیمای ایرانی بیانگر همان تروریسم بین الملل دولتمردان آمریکایی است و انتطار می رودکه مقامات کشوری با  اعتراض رسمی به سازمان های بین المللی ، پاسخی دندان شکن در شان ملت رشید ایران بدهند تا دیگر بار، گزینه های روی میز خود را برای غیر نظامیان رو نکنند .

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد