سرویس: سیاسی
کد خبر: 41684
|
07:17 - 1398/11/06
نسخه چاپی

ایران به دنبال ساخت مدرسه در سوریه است؟

ایران به دنبال ساخت مدرسه در سوریه است؟
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره خبر ساخت مدرسه توسط ایران در سوریه گفت: بحث ساخت مدارس مطرح نبوده و هیچ درخواستی از ما برای هزینه کردن اعتبار دراین خصوص از طرف سوریه مطرح نشده است.

به گزارشايلام بيدار،مهراله رخشانی مهررئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشوردر خصوص سفر وزیر آموزش و پرورش و هیأت همراه به سوریه و نکاتی که پیرامون خبر ساخت مدرسه توسط وزارت آموزش و پرورش ایران در سوریه، گفت: آنچه ما در سفر به سوریه مطرح کردیم، بحث تجربیات ایران در زمینه نوسازی و بازسازی مدارس است و بحث ساخت مدارس مطرح نبوده است و هیچ درخواستی از ما برای هزینه کردن اعتبار از طرف سوریه مطرح نشده است.

وی ادامه داد: در بحث مقاوم‌سازی و سازه، اطلاعات ما تقریباً کامل است و توانسته‌ایم در زمینه مدرسه‌سازی، ساخت بنا، سیستم‌های سازه‌ای و مکان‌یابی به دستاوردهای خوبی برسیم، ضمن اینکه معماری‌های فاخری نیز به مرحله اجرا درآمده است. 

رخشانی مهر با بیان اینکه مهمترین بخش در حوزه ساخت مدارس، مکان‌یابی آن است، گفت: روی معیارها، ضوابط و مکان‌یابی کار کرده‌ایم و تجربه ما قابل استفاده برای کشورهای دیگر نیز هست. 

وی با بیان اینکه موضوع مقاوم‌سازی مدارس یک بحث پیچیده علمی است، گفت: در ابتدا جامعه مهندسی، اطلاعات کافی در بحث مقاوم‌سازی نداشت و کار مقاوم‌سازی مدارس با تأخیر انجام می‌شد و بر این اساس، سازمان نوسازی مدارس به سراغ یکسری پژوهش‌ها با همکاری اساتید دانشگاه‌های معتبر و پژوهشگاه زلزله‌شناسی رفت و خروجی آن منجر به دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌هایی شد که در کشور ما بی‌نظیر است. 

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: هزینه مقاوم‌سازی یک‌سوم هزینه ساخت است و ما این تجربه را در عرصه بین‌المللی ارائه کردیم؛ در زمینه مقاوم‌سازی اولین ویرایش آیین‌نامه زلزله در سال ۱۳۶۸ ابلاغ شد؛ یعنی قبل از سال ۱۳۶۸ آیین‌نامه‌ای نبوده است،‌ضمن اینکه سرانه فضاهای آموزشی قبل از انقلاب یک‌و نیم متر مربع بود که اکنون به ۵.۲ مترمربع رسیده است و رشد بیش از ۳.۵ برابر داشته است. 

رخشانی‌مهر ادامه داد: درخواست آموزش و پرورش سوریه نیز این بود که از حوزه مقاوم‌سازی و بازسازی مدارس تبادل تجربه کند، همچنین در رابطه با شرکت صنایع آموزشی نیز با توجه به اینکه کیفیت محصول بالاست، مقرر شد بررسی‌ها انجام شود و براساس درنظر گرفتن قیمت و کیفیت، خریداری تجهیزات صورت گیرد. ما در کشور نیز برای خرید تجهیزات مناقصه می‌گذاریم و اجناس را خریداری می‌کنیم. 

وی در خصوص وضعیت مدارس مسجد سلیمان نیز گفت: معتقدیم این مدارس نوساز انتظاری که از آنها داشته‌ایم برآورده کرده است و بنا بر فضاسازی‌های انجام شده از پیمانکار شکایت شد. 

منبع: فارس

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد