سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 41035
|
08:34 - 1398/10/19
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

پتانسیل مناسب مردمی کردن اقتصاد در ملکشاهی/ شهرستانی که ظرفیت تحقق اقتصاد مقاومتی را دارد

پتانسیل مناسب مردمی کردن اقتصاد در ملکشاهی/ شهرستانی که ظرفیت تحقق اقتصاد مقاومتی را دارد
توجه به تولیدات داخلی بویژه صنایع دستی برای تقویت اقتصاد مقاومتی یکی از راه‎های تحول ساز اقتصاد تک محصولی کشور است.

به گزارشايلام بيدار، با توجه به اینکه ساکنان نقاط روستایی و عشایری درشهرستان ملکشاهی بخش مهم و تاثیرگذاری از جامعه شهرستان را تشکیل می‎دهند پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهر با اشتغالزایی و تدبیر برای مقابله با معضل بیکاری دارای اهمیت است.

 

ایجاد اشتغال روستایی افزون بر اینکه از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری می‌کند، از اضافه شدن تعداد بیکاران در شهرها نیز می‌کاهد.

 

کمک به توسعه صنایع دستی با توجه به سابقه دیرینه صنایع دستی و هنرهای سنتی در اقتصاد، تقویت و توسعه این بخش از مهم‌ترین راهکارهای اشتغالزایی در شهرستان های ملکشاهی محسوب می‌شود.

 

توجه به جایگاه برجسته روستاها در عرصه اقتصادی، تولیدی، محیطی و اجتماعی موجب افزایش کارایی فعالیت‌های تولیدی و زراعی این مناطق می‌شود و از سویی کارکرد تولیدی، زارعی و دامی و اخیرا گردشگری و زیست محیطی این روستاها از جنبه‌های مختلف، نقش مهم و برجسته‌ای در اقتصاد جامعه دارد.

 

تنوع در فضای روستاها سبب بهره‌وری‌های اقتصادی شگفت‌آوری در روستاها شده به گونه‌ای که در بعضی نواحی روستایی، فعالیت‌های اقتصادی در سطوح گوناگون از قبیل کشاورزی و گردشگری و با ویژگی‌های خاص شکل‌ گرفته و یا در حال شکل‌گیری است.

 

راهکارهای عمده اقتصادی کردن فعالیت‌ها در نقاط روستایی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی منجر به توسعه همه‌جانبه و تحقق اقتصاد مقاومتی در روستاها می‌شود که در این راستا قدم نخست در توسعه روستاها، مشارکت دادن مردم در فعالیت‌های اقتصادی بوده و این موضوع از طریق اجرای طرح تشکیل شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران در مناطق روستایی می‌تواند منجر به جلب مشارکت مردم در اقتصاد مقاومتی شود و مردم سهامدار این شرکت‌ها خواهند بود.

 

وارد کردن و دخالت دادن فناوری‌های نوین درعرصه فعالیت‌های اقتصاد روستایی از طریق حمایت‌های دولت مهم بوده که یکی از شاخص‌های گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی تجاری و ماشینی و برق‌دار کردن چاه‌ها، ماشین‌آلات کشاورزی، بسته‌بندی است.

 

گام بعدی، ارتقای حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و برنامه‌ ریزی برای گسترش مشارکت آنان، به ویژه در زمینه‌های اقتصادی در روستاهای شهرستان، شرطی لازم برای توسعه پایدار است.

 

در قالب الگوی توسعه پایدار نیز رویکرد متنوع سازی فعالیت‌های اقتصادی در روستاهای شهرستان شکل می‎گیرد که یکی از رویکردهای مورد توجه در توسعه همه جانبه اجتماعات روستایی بوده، به طوری که وجود تنوع در اقتصاد روستا لازمه دستیابی به توسعه پایدار روستایی مثلا کشاورزی ترکیبی با دامداری و یا حتی شیلات و صیادی و صنایع دستی است.

 

تدوین یک طرح کامل به نام طرح ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی روستایی در شهرستان ملکشاهی با مشارکت نخبگان علمی و صاحب نظران که در آن، روش‌های تامین مالی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد واحدهای تولیدی اشتغال‌زا و تعیین مجتمع‌های روستایی برای انجام فعالیت اقتصادی و مسائل مرزی و اقتصاد روستاهای مرزی لحاظ شده ضروری است.

 

توسعه صنایع کوچک و تبدیلی، یک راهکار و راه­‌حل بسیار مهمی برای ایجاد تعادل و پاسخ به چالش‌هایی نظیر فقر و پایین بودن درآمد، عدم تعادل بین شهر و روستا، کشاورزی با بازده پایین، مهاجرت، عرضه نیروی کار و غیره است.

 

لزوم توسعه بازارچه‌های محلی

 

توسعه بازارچه‌های محلی روستایی از دیگر راهکارهای توسعه در روستاهای شهرستان است.

 

کمک به توسعه صنایع دستی با توجه به سابقه دیرینه صنایع دستی و هنرهای سنتی در اقتصاد روستاها، تقویت و توسعه این بخش از مهم‌ترین راهکارهای اشتغالزایی در روستاهای شهرستان محسوب می‌شود.

 

صنایع دستی روستایی که به نوعی تداعی کننده بخشی از سنت‌های اصیل قومی مردم ملکشاهی است، نه تنها موجب اشتغال در روستاها می‌شود بلکه منبع درآمد مهمی برای خانوارهای روستایی بوده و از آنجا که اشتغال به صنایع دستی در بسیاری از روستاها، بیشتر در فصول بیکاری صورت می‌گیرد، این امر در پیشگیری از مهاجرت فصلی روستائیان به شهرها حائز اهمیت است.

 

راهکارهایی شامل مهیا کردن زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری خصوصی، جلوگیری از تخریب محیط زیست، بهسازی و ارتقای سیمای روستایی، تخصیص سرمایه دولتی به توسعه امکانات و تسهیلات گردشگری، برقراری امنیت اجتماعی و غیره می‌تواند در دستیابی به این هدف موثر باشد.

 

کمک به جذاب سازی فضای روستایی کشور از طریق توسعه هدفمند فضاهای فرهنگی و آموزشی روستاها، ایجاد مراکز تفریحی، اقامتی، سیاحتی در روستاها و تشکیل خوشه‌های دانشی روستایی و توسعه زیرساخت‌های دانشی از قبیل ایجاد و توسعه مراکز تحصیلی و آموزشی به ویژه آموزش‌های کاربردی، ارتقای سطح سواد روستائیان و آموزش آنان در بکارگیری روش‌ها و فناوری‌های نوین از موارد دیگر است.

 

ساماندهی ساختار سکونت گاه‌های روستایی استان بسیار ضروری است باید روستاهای مرکزی‌تر (بزرگتر و دارای امکانات بیشتر)، روستاهای کوچک تر و پراکنده اطراف خود را پوشش دهند و این روستاها از طریق شهرک‌ها یا شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و در نهایت کلانشهرها ارتباط یابند.

 

اشتغالزایی یکی از مشکلات فراروی هر جامعه است و از آنجا که بی کاری معضلات عظیم اقتصادی و اجتماعی به همراه دارد، لذا توجه به رفع این مشکل در راس برنامه‎های اقتصادی دولت‌ قرار دارد.

 

آنچه در این راستا مهم است اولویت بخشیدن برنامه‎های حمایتی دولت‎ها برای جهت دهی به آن دسته از فعالیت‎های اقتصادی و اجتماعی است که نیل به این هدف را در کوتاهترین زمان و کمترین هزینه میسر سازد.

 

با توجه به اینکه سهم صنایع دستی در تولید ناخالص ملی بیش از سه درصد است، این مسئله به ویژه در استان ایلام و شهرستان ملکشاهی که از نواحی محروم و در عین حال بهره‌مند از توان بالقوه اجتماعی و اقتصادی است از اولویت بیشتری برخوردار خواهد بود.

 

کمک به توسعه بازار تولید و مصرف مصنوعات صنایع دستی از طریق پیگیری طرح‌های تضمین خرید بعضی از محصولات برتر و ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی می تواند رونق مناسبی در بازار صنایع دستی ایجاد کند.

 

توجه به صنایع دستی و گیاهان دارویی و اهمیت آن به ‏دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد آن بیش از بیش  شده زیرا صنایع دستی علاوه بر جاذبه‌های هنری و فرهنگی و سهولت آموزش و فراگیری آن، از کمترین هزینه سرانه آموزش و ایجاد فرصت شغلی در میان بحث‌های مختلف فعالیت‌های صنعتی و گیاهان دارویی علاوه بر خواص درمانی و پیشگیری آن، از کمترین سرانه هزینه تولید و ایجاد فرصت شغلی برخوردار هستند.

 

نقش کارآفرینان در توسعه اقتصادی

 

اقتصاد تحت تأثیر کارآفرینی است و کارآفرینان در توسعه اقتصادی کشورهای بزرگ، نقش اساسی داشته‏‎اند، به‌گونه‌ای که یکی از شرایط توسعه اقتصادی پویا، کارآفرینی و توسعه آن است، در کنار کار آفرینی و توجه به تولید، هیچگاه نباید بحث فروش و ایجاد بستر فروش آن را نادیده گرفت.

 

بنابراین در بحث صنایع دستی و گیاهان دارویی نیز باید در کنار تولید، حمایت از تولیدکنندگان از طریق ایجاد بستر فروش انجام پذیرد.

 

توجه به تولیدات داخلی برای تقویت اقتصاد مقاومتی یکی از مضامینی بوده که رهبر معظم انقلاب در سال‎های متمادی به آن توصیه داشته اند و این موضوع یکی از راه‎های تحول ساز اقتصاد تک محصولی کشور است.

 

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب