سرویس: خواندنی ها
کد خبر: 39800
|
10:41 - 1398/09/08
نسخه چاپی

جزئیات ارائه خدمات «مراقبت از بیماران در منزل» اعلام شد

جزئیات ارائه خدمات «مراقبت از بیماران در منزل» اعلام شد
رئیس سازمان نظام پرستاری جزئیات ارائه خدمات به بیماران 5 نوع بیماری را در منزل توسط مراکز هوم کر اعلام کرد.

به گزارشايلام بيدار، یکی از مشکلات موجود در سیستم درمانی بستری شدن برخی بیماران به دلیل خدمات معمولی در بیمارستانهاست؛ به شکلی که دریافت چنین خدماتی توسط بیمار هزینه‌های زیادی مانند ایاب و ذهاب، تلف شدن زمان زیاد و ... به دنبال دارد.‌یکی از طرح‌هایی که در دست اجراست، ارائه خدمات هوم کر(مراقبت از بیمار در منزل ) توسط مراکز هوم کر در کشور است.

محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگوبا خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره «بیمه تعرفه خدمات پرستاری در خانه»، اظهار داشت: موضوع هوم‌کر( مراقبت بیمار در منزل) دو عرصه دارد؛ یکی خدماتی است که فرد مجوز لازم را می‌گیرد و خدماتی را در قالب هموم کر ارائه می‌دهند.

*ارائه خدمات به بیماران مبتلا به 5 بیماری در منزل

وی ادامه داد: نکته‌ای که اکنون برای اولین بار در کشور اتفاق می‌افتاد، اختصاصاً برای بیماری‌های سکته مغزی، بیمار آی سییوبا شرایط پایدار؛ یعنی فردی که چند روز در آی سییوبستری می‌شود و شرایط پایداری پیدا می‌کند، بیماران سرطانی، نارسایی قلبی، زردی نوزادان غیرواگیر و بیماران صعب‌العلاج  است.

رئیس سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: این بیماران به کرات در بیمارستان بستری شده و معمولا در آنجا مراقبت می‌شوند؛ در حالی که  خدمات خاص درمانی نیز دریافت نمی‌کنند؛ در نتیجه این بستری شدن هزینه‌هایی در بردارد؛ مانند ایاب و ذهاب، از کار افتادگی، عفونت بیمارستانی و ...  و این افراد را دچار مشکل می‌کند.

میرزابیگی خاطرنشان کرد: در دنیا نیز این روش خدمتی ارائه می‌شود. قرار است بسته‌های خدمتی این بیماری‌ها نوشتهشودوقیمت خدمات ارائه شده در شبانه روز به این بیماران نیز نوشته شده است. 

وی اضافه کرد: یکی از  اتفاقاتی که در این طرح می‌افتد این است که مثلا یک بیمار «ای سییو» در یک خانواده‌ای به یک مرکز هموم کر داده می‌شود. این مرکز هوم کر نباید بیشتر از یک ماه  به این بیمار خدمت ارائه دهد؛ معنای آن این است که بعد از یک ماه باید یکی از اعضای خانواده را برای دادن خدمات حداقلی توانمند کرده و آموزش‌های ابتدایی را به آن فرد ارائه دهد.

رئیس سازمان نظام پرستاری یادآور شد: وقتی بیمار به منزل می‌رود، 10 روز اول یک پرستار متخصص، ده روز دوم یک پرستار عمومی و 10 روز سوم یکی از اعضای خانواده با یک نفر از پرستاران، بیمار را در منزل بررسی می‌کنند.

میرزابیگی با اشاره به چگونگی واگذاری مراقبت از بیمار در منزل، متذکر شد: مدیر پرستاری، پرستار مراقب و  پزشک مراقب بیمارستان را بررسی می‌کنند تا ببینند چند نمونه از بیماران بستری در بیمارستان می‌توانند در خانه خدمات لازم را دریافت کنند.

وی ابراز داشت: مراکز هوم کر نیز از قبل با بیمارستانها قرارداد قانونی بستند و در هر بیمارستان نیز یک هوم کر یونیتی که مسئول برقراری ارتباط بیمارستان با مراکز هوم‌کر است، موجود است. این مرکز بیماران را شناسایی می‌کند و به مراکز هموم کری که دارای مجوز و قرار داد با بیمارستان هستند، می‌سپارند و این مرکز نیز در منزل  بیمار را در طول شبانه روز و براساس راهنمای بالینی که دارد، تحت پوشش قرار می‌دهد.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه این طرح اکنون در یزد، کرمان، همدان و برخی نقاط تهران به صورت آزمایشی اجرا شده و نتیجه آن خوب بوده است، خاطرنشان کرد: اکنون منتظر تصویب نهایی در شورای عالی بیمه هستیم تا این خدمات تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرد. البته اکنون مردم می‌توانند بیمار خود را تحت پوشش مراکز هوم کر قرار دهند اما این خدمات تحت پوشش بیمه نیست.

*پوشش بیمه خدمات مراقبت در منزل در دستور کار شورای عالی بیمه

میرزابیگی ادامه داد: برای اینکه این خدمات  تحت بیمه پوشش قرار گیرد، اکنون در دستور کار دبیرخانه شورای عالی بیمه است. اگر این خدمات تحت پوشش بیمه قرار گیرد، باعث کاهش هزینه‌ها برای مردم از جمله هزینه اقامت بیمار در بیمارستان، انجام مشاوره‌ها، آزمایشات و داورهای غیر ضروری می‌شود.

وی تصریح کرد: طبق ارزیابی که داشتیم این کار بین یک سوم تا یک پنجم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. بین 35 تا 50 درصد بیمارانمبتلابه انواع  بیماری‌هایی که در بیمارستانها بستری هستند را می‌توان به این مراکز هوم کر سپرد.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: حدود هزار مرکز هوم کر در کشور و 130 هزار تحت بیمارستان داریم که اگر این روال نگهداری در منزل راه افتد، می‌تواند همدیگر را پوشش دهند تا مردم با هزینه کمتر و کیفیت بهتری خدمات درمانی لازم را دریافت کنند.

انتهایپیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد