سرویس: اقتصادی
کد خبر: 30419
|
01:21 - 1401/12/15
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

بانکداری اسلامی واژه ای نامفهوم در نظام پولی ایران

بانکداری اسلامی واژه ای نامفهوم در نظام پولی ایران
بانک ها نیازمند تحول و حرکت به سمت مشکلات مردمی هستند.

گروه اقتصادی ايلام بيدار:: بانک ها در ایران از معمای پیچیده برخوردار هستند که این روزها کسی نمی داند در سر آن ها چه می گذرد و کی قرار به سمت مردم حرکت کنند.

 

در این راستا و به جهت اجرای مطلوب این مصوبه نظارت‌های گسترده‌ای از سوی بانک مرکزی از بانک‌های عامل صورت گرفت تا کسی از آن عدول نکند.

 

هرچند برخی بانک‌های خصوصی که با ترفند سود بالای سپرده توانسته بودند هزاران میلیارد پول مردم را در سیستم خود جذب و با آنها هر اقدامی جهت سودآوری انجام دهند؛ اما باز تن به این مصوبه داده و مجبور به اجرا شدند.

 

برخی کارشناسان این اقدام را گامی در جهت ایجاد بانکداری اسلامی عنوان داشته که گویا بانک ایرانی از تنها موضوعی تبعیت نکرده همین بانکداری اسلامی باشد.

 

در این مقوله قصد پرداختن به مضرات یا مزایای این کاهش سپرده نداشته و شاید هم تا حدودی موافق این موضوع نیز بوده؛ اما در صورتی که بانکداری اسلامی به طور کامل اجرا شود نه اینکه فقط بخش‌هایی که نفع بانک‌ها را به دنبال داشته باشد.

 

پس از این کاهش همه منتظر مصوبه‌ای دیگر از بانک مرکزی مبنی بر کاهش سود وام‌های بانکی که این روزها سر به فلک کشیده را داشتند؛ اما گویا همین‌که بانک‌ها بتوانند سود کمتری به مردم پرداخت کرده و کمتر هزینه کنند برای بانک مرکزی کفایت می‌کند.

 

اینکه دولت به دنبال اجرای بانکداری اسلامی باشد حرکتی مثبت و در خور توجه بوده؛ اما این اقدام باید در تمام جوانب بانکی همچون سایر کشورهای جهان اجرایی شود.

 

کشوری اسلامی ایران به‌عنوان پیشرو در ترویج اسلام در جهان و منطقه بایستی در خصوص بانکداری اسلامی و بدون ربا نیز پیشقدم باشد؛ اما با بررسی وضعیت بانک‌های جهان به چیزی غیر ازاین‌دست پیدا می‌کنیم.

 

در آمارهای اعلام شده دیده می‌شود که ایران به لحاظ نرخ سود بانکی و البته سپرده درصدی بالا داشته طور یکه که سرآمد عمده بانک‌های دنیا بوده و این با بانکداری بدون ربا کاملاً در تضاد بود و با آمیزه‌های دینی همخوانی ندارد.

 

در یک بررسی کوتاه از کشورهای منطقه اطراف ایران می‌بینیم ترکیه، هند و عربستان هرکدام با ۸، ۶ و ۲ درصد سود بانکی عملاً ایرانی با سود دورقمی و سرسام‌آور پشت سر گذاشته و در عمل بانکداری اسلامی و بدون ربا را اجرا می‌کنند.

 

این سود بانکی در کشورهای بلاد کفر همچون چین و کره هرکدام ۴ و یک درصد بوده و در کشورهای آمریکا، انگلیس و کانادا حتی به یک درصد هم نمی‌رسد.

 

بانکداری بدون ربا و اسلامی همیشه موردتوجه و تأکید مراجعه عظام تقلید بوده و بارها از وضعیت بانک‌ها گله‌مند بوده و خواستار تجدیدنظر دراین‌خصوص هستند.

 

لزوم اجرای بانکداری بدون ربا در ایران

 

در پایان لازم است تمام ارکان نظام جمهوری اسلامی برای اجرای قانون بانکداری اسلامی و بدون ربا به جهت صیانت در از دین اسلام که پرچمدار اصلی آن هستیم تلاش کرده و هرچه سریع‌تر این قانون در تمام جوانب بانکی اجرا شود نه اینکه تنها به بخش‌هایی که به نفع سیستم بانکی و خالی‌کردن جیب مردم بوده ورود کنند.

 

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد