به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، به نقل ازشبکه اطلاعرسانی راه دانا، امیرمحمد بهامیر در واکاوی و چرایی استقبال از فیلمهای کمدی رویپرده سینماو اقبال کمتر نسبت به فیلمهای درام و اجتماعی، عنوان کرد: این موضوع را از چند منظر باید مورد بررسی قرار داد، چراکه این استقبال و یا عدم استقبال هم از سوی تولیدکنندگان صورت میگیرد و هم از سوی مخاطب. فیلمهای کمدی اغلب فیلمهای کمهزینهتری نسبت به سایر ژانرها هستند و اگر از ستارههای سینما برای بازی در این فیلمها دعوت شود، قدری هزینهها افزایش مییابد. اما توجه داشته باشید که اغلب فیلمهای کمدی، فیلمنامه و محتوای خاص و پیچیدهای ندارند و تنها کافی است فضای داستان، نوستالژیک و خاطرهانگیز باشد و بنابراین لازم نیست لوکیشن آنچنانی و یا فرایند تولید پیچیدهای را پشت سر بگذارد، و مهمتر اینکه بازگشت سرمایه در چنین آثاری تضمین شده است.
وی با اشاره به فیلمهای کمدی روی پرده سینما، تصریح کرد: اینکه فیلمی مانند «صددام» در کمتر از یک ماه ۱۵ میلیارد فروش داشته و یعنی فیلمساز و تهیهکننده با تولید چنین اثری که در بازه زمانی کوتاه سه تا چهارماهه تولید و تدوین و در نهایت اکران میشود، بازگشت سرمایه خود را تضمین کردند.
منتقد سینما در ادامه با اشاره به مخاطبین سینمای ایران گفت: اگر به مخاطب فیلمهای کمدی سینمای ایران توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که مخاطب ما قشر نوجوان و جوان ما هستند که بیشتر به دنبال سرگرمی و گذران اوقات فراغت خود هستند و صرفاً به دنبال ایجاد لحظات شاد هستند و نه محتوایی که او را به فکر فرو ببرد.
وی افزود: بخش دیگر این موضوع به ذائقه مخاطب باز میگردد، اینکه چندین سال متمادی است که فیلمهای کمدی یکی پس از دیگری تولید و در گیشه با استقبال مواجه میشوند و چهرههای شاخص سینما نیز از حضور در چنین آثاری استقبال میکنند، و مخاطب فیلم خوب دیگری روی پرده نمیبینید که حق انتخاب داشته باشد، به ناچار برای گذراندن اوقات فراغت خود فیلم کمدی را انتخاب میکند و بنابراین ذائقه مخاطب در سالهای اخیر اینگونه شکل گرفته است.
این منتقد سینما تصریح کرد: فیلمهای غیر کمدی متأسفانه چه به لحاظ قصه و محتوا و چه به لحاظ کیفیت ساخت، آثار با کیفیتی نیستند که مخاطب را به خود جذب کنند، قطعاً اگر آثاری در ژانرهای دیگری روی پرده سینماها باشد و البته فیلم خوبی از نظر داستان و کارگردانی و عوامل باشد، مردم استقبال خوبی از آن خواهند داشت.
وی در پایان با انتقاد از تکبعدی بودن سینمای ایران و محدود شدن آثار به ژانر کمدی و بعضاً کمدی سخیف، خاطرنشان کرد: در سینمای ایران تنوع ژانر وجود ندارد، ما ژانری به نام ژانر اجتماعی به معنی مرسوم، ژانر اکشن، علمی - تخیلی و یا عاشقانه نداریم، یک ژانر کمدی داریم که یک سری فیلمهای خاص را در این زمینه شاهد هستیم، فیلمهای ژانر دفاع مقدس یا بیوگرافی را داریم که مخاطب محدود و مشخصی دارد و اغلب قشر مذهبی به تماشای این ژانر مینشینند، ژانر ورزشی نداریم، تلاش شده چند فیلم در این ژانر تولید شود، اما تاکنون بینتیجه بوده، ژانر ترسناک نداریم، ژانر اکشن محدود شده در ژانر دفاع مقدس، همه این مسائل مزید بر علت شده است که تنوع ژانری پایین باشد و همین امر باعث شده تا مخاطب برای یکی دو ساعت تفریح و سرگرمی فیلمی را که سختی و مشکلات و مسائل جامعه را با سیاهنمایی به تصویر میکشد و ذهن او را درگیر میکند، انتخاب نکند.
انتهای خبر/ر
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد