به گزارشایلام بیداربه نقل ازروشنا، از زمانی که با او تماس گرفتم تا آمدنش برای مصاحبه دو روز به طول انجامید از همان ابتدا با رویی خوش دعوت مرا برای انجام مصاحبه در مدرسه پذیرفت اما با توجه به تعطیل بودن مدرسه در روز پنج شنبه با محبت خاصی که داشت دعوت بنده را برای این مصاحبه و آمدن به پارک کودک شهر ایلام پذیرفت در همان ابتدای صحبت واقعا نمونه بودن از نوع معلمی برازنده او بود.
گفتگوی روشنا با معلم نمونه کشوری در ایلام را در ذیل می خوانید :
در ابتدا خودتان را معرفی کنید.
بنام آنکه هر چه داریم از اوست ،بنده سعدالله عزتی متولد 45 هستم دارای 30 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش ایلام و در حال حاضر دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی در دانشگاه آزاد تهران می باشم.
از کجا شروع کردید تا به اینجا رسیدید؟
نباید تصور کرد همه کسانی که موفق می شوند دارای یک پیشینه مالی خوب یا به هر حال به لحاظ مادی در یک رفاه مالی بسر می بردند واقعیت این است که من خودم در یک خانواده مذهبی در یکی از روستاهای بخش چوار از توابع استان ایلام و در عین حال از لحاظ مالی در سطح متوسط بزرگ شدم که در سال 54 برای ادامه تحصیل از روستا به شهر مهاجرت کردیم ،در سال 63 وارد تربیت معلم شدم و در همان سال هم به استخدام آموزش و پرورش در آمدم،در سال 68 در رشته علوم تجربی در دانشگاه اصفهان قبول شدم و در حال حاضر هم که دانشجوی دکتری جامعه شناسی هستم در دبیرستان شهید چمران ایلام مشغول به انجام وظیفه می باشم.
برای چندمین بار است که بعنوان معلم نمونه برگزیده می شوید؟
روند کار انتخاب معلمان به این صورت است که اولین بار در مرحله شهرستانی ، بعد مرحله استانی و بعد از آن برای مرحله کشوری انتخاب می شوید.
بنده یکسال بعنوان معلم نمونه منطقه ای و سال بعد بعنوان معلم نمونه استانی برگزیده شدم و امسال هم با سه سال فاصله بعنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شدم.
چه ملاک هایی در انتخاب معلمان نمونه مدنظر است؟
در انتخاب معلمان نمونه مسائل پژوهشی معلمان، دوره های آموزشی ضمن خدمت،شرکت در کارگاههای آموزشی ،شرکت در همایش های منطقه ای،استانی و ملی، سوابق خدمت ،نگرش سنجی دانش آموزان نسبت به معلمان ،بحث نظم و اخلاق،وظیفه شناسی که اینها را مستقیما خود آموزش و پرورش محاسبه می کند واز میان این ملاک ها بیشتر سه حیطه دانشی،مهارتی و ارزشی ملاک هستند که برای هر شاخص باید مستندی را به ستاد بزرگداشت مقام معلم ارائه دهیم.
چه عواملی سبب انتخاب شما به عنوان معلم نمونه کشوری در استان شد؟
بنده این موفقیت را بیشترمرهون لطف و فضل خداوند می دانم و سپس استفاده از آیه "بالوالدین احسانا به پدر و مادر خود نیکی کنید" که همواره در طول زندگی تلاش کرده ام که پدر و مادرم از من راضی باشند و این اثر کار خود را به خوبی در زندگی حس کردم و بعد از ازدواج هم همراهی های همسرم.
پشتکار یکی دیگر از عوامل موفقیت است که انسان باید در تمام مراحل زندگی داشته باشد اما دلیل اصلی موفقیت خود را لطف خداوند و عنایت اهل بیت می دانم که ان شا الله این موفقیت ها را و موفقیت کنونی را بعنوان معلم نمونه کشوری به مرحوم پدرم و مادر ،همسر و فرزندانم تقدیم می کنم.
تاکنون چه فعالیت های پژوهشی انجام داده اید و در چه همایش هایی شرکت داشته اید؟
من تقریبا هشت مقاله پژوهشی در همایش های استانی ارائه داده ام از جمله چاپ یک مقاله در lLc پایگاه استنادی جهانی اسلام کنگره فرهنگ و اندیشه دینی در قم،برگزیده شدن مقاله بین المللی آموزش و پرورش و جهانی شدن در شهر کرد،برگزیده شدن مقالاتی در سطح ملی در مورد توسعه استان،مسائل جوانان،مسائل خانواده، کسب رتبه اول جشنواره برنامه ریزی پیامبر اعظم(ص) در آموزش و پرورش که بنده بعنوان دبیر این ستاد بودم، کسب رتبه اول در سطح استان به عنوان کارمند نمونه در جشنواره شهید رجایی،شرکت در همایش موانع توسعه فرهنگی در استان،همایش جوانان ایلام و چالش های پیشرو،ارائه مقاله در همایش دانشجویی دانشگاه آزاد و علمی کاربردی در مورد آسیب های روان شناختی دانشجویان ،همچنین در همایش کنگره فرهنگ و اندیشه دینی در قم با ارائه مقاله به صورت سخنران و پوستر شرکت نموده ام.
ویژگی های یک معلم نمونه چیست؟
اولین شرط موفقیت در شغل معلمی با توجه به ظرافت ها و حساسیت ها عشق و علاقه به کار معلمی است چرا که معلمی شغل انبیاست و برخی پارامترها چون بحث نظم و انضباط ، مقررات، حضور به موقع در کلاس درس، پاسخگویی به دانش آموزان و... تقریبا در ضلع این عوامل قرار می گیرند.
انسان باید همواره خود را تمام و عیار مسئول و دلسوز بداند و نسبت به امور بی تفاوت نباشد یک معلم خوب باید خود را مسئول تمام دانش آموزان بداند و دانش آموزان را چه در زمینه ی تربیتی و چه در زمینه تحصیلی اقناع کند چرا که در این صورت است که رابطه و آن علاقه خاص دانش آموز نسبت به معلم حفظ می شود.
توصیه شما به معلمان و همکاران فرهنگی خود چیست؟
افرادی که شغل معلمی را انتخاب می کنندباید بدانند که این شغل انبیاست و راه سخت و دشواری پیش رو دارند چرا که هر مسئولیتی که خداوند به انسان می دهد در آخرت از آن سوال می کند که آیا به وظیفه خود به درستی عمل کرده یا نه؟
انسان باید در هر فعالیتی به گونه ای خدمت کند که هنگام نگاه کردن به پشت سر خود یک گذشته خوب در ذهن انسان تداعی شود و با افتخار به گذشته خود بنگرد یک معلم باید بداند یک شاگرد خوب در آینده شاگرد خوب دیگری را تربیت کند و این باقیات و صالحاتی برای انسان است که تا قیامت برای معلم خیر و برکت دارد.
برای پیشرفت در زمینه شکوفایی استعدادهای دانش آموزان چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟
من معتقد هستم که نباید روی رسالت ها و ماموریت های آموزش و پرورش به تنهایی تکیه کرد به هر حال پیشرفت علمی دانش آموزان نیازمند همکاری و همراهی و پشتیبانی همه ی نهاد های مسئول است .
نقش خانواده، صداو سیما، نهادهای تربیتی و فرهنگی و حتی فضای مجازی را نمی توان از این قضیه نادیده گرفت و نمی توان گفت فقط معلم در تربیت و زمینه شکوفایی استعدادهای دانش آموزان نقش دارد به نظر من معلمین سهم خود را ادا کرده و وظیفه خود را بدرستی انجام داده اند منتهی معلم به تنهایی نمی تواند در مقابل جریان ها و فرایندهایی که از بیرون بر آموزش و پرورش و دانش آموزان تاثیر می گذارد یک طرفه مقابله کند که این نیاز به همکاری و همیاری همه دستگاهها و نهادهای تربیتی و فرهنگی دارد.
بهترین و تلخ ترین خاطرات شما در طول 30 سال خدمت در آموزش و پرورش کدامند؟
دوران معلمی همه اش خاطره است ،در این 30سال بنده حداقل با 50 تا 60 هزار دانش آموز سرو کار داشته ام ،یکی از خاطرات ماندگاری که در طول این مدت برای من رخ داد این بود که دانش آموزی داشتم که فرزند شهید بود احساس می کردم که در بیرون از مدرسه با طیف خاصی از بچه ها رفت و آمد دارد به هر حال من خیلی او را می پاییدم و فکر می کردم که این ارتباط یک ارتباط نسنجیده و ناصحیحی است من هم دست به کار شدم و با او هماهنگی کردم که با چند نفر از دوستان و همکاران به خانه شما می آییم ایشان هم با رویی باز استقبال کرد بالاخره با چند نفر از همکاران به خانه ایشان رفتیم و در مورد رفتارهایی که داشت به او تذکراتی دادیم در همان جا به من قول داد که رفتارش را عوض کند که خوشبختانه سر قولش ایستاد و به آن عمل کرد ،من دو سه سال پیش ایشان را دیدم که تحصیلات عالیه خود را ادامه داده بود و در یکی از نهادهای مرکز مشغول به خدمت بود من احساس می کنم که آن روز تکلیفم را به خوبی انجام داده ام و این کار برای همیشه در ذهن خودم و ایشان باقی خواهند ماند.
اما خاطره تلخ بنده هر زمانی که دانش اموزانم موفق نشوند و از عدم موفقیت آنها آگاهی پیدا کنم همه اش می شود خاطره بد و این را هم به دانش آموزانم گفته ام که بهترین خاطراتم در موفقیت شماست و بدترین خاطراتم در عدم موفقیت شما است.
سخن پایانی؟
در پایان ضمن تشکر از جنابعالی که این وقت را در اختیار بنده قرار داه اید و این موفقیت را به سایر همکاران و دانش آموزان منتقل می کنید به نظر من این یک قدم برای نشان دادن توانایی های معلمان به دانش آموزان است و اینکه آنها بدانند که با چنین معلم هایی سر و کار دارند.
ما هم در پایان برای این معلم نمونه کشوری در استانمان آرزوی موفقیت و پیروزی داریم.
انتهای پیام/س
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد