سرویس: استان ایلام
کد خبر: 59604
|
20:28 - 1402/03/13
نسخه چاپی

یادداشت؛

عزتمندی دولت - ملت در قیام امام خمینی (ره)

عزتمندی دولت - ملت در قیام امام خمینی (ره)
با پیروزی نهضت امام خمینی (ره) دوران حقارت در برابر بیگانگان پایان یافت و به‌جای آن کرامت دولت - ملت شکل گرفت رابطه عزتمندانه و مطالبه‌گرانه ملت با حاکمیت ایجاد گردید.

به گزارش ایلام بیدار،  حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی اکبرنژاد استاد تمام دانشگاه در یک یادداشت تحلیلی نوشت: با پیروزی نهضت امام خمینی (ره) دوران حقارت در برابر بیگانگان پایان یافت و به‌جای آن کرامت دولت - ملت شکل گرفت رابطه عزتمندانه و مطالبه‌گرانه ملت با حاکمیت ایجاد گرديد. 

 

    عزتمندي دولت - ملت در قيام امام خميني  (ره) از اصول مسلم و بديهي اسلام اصل عزتمندي مسلمانان مي‌باشد، تا بدانجا که در برخي روايات فرمودند به انسان مؤمن بسياري از امور واگذار شده، ولي هرگز اختيار کوتاه آمدن از اين اصل به او داده نشده است.

 

با مرور بر تاریخ ایران، با دو اتفاق تلخ در تاریخ این کشور مواجه هستیم، از یک‌سو تحقیر و نادیده‌انگاشتن مردم از سوی حاکمان و احساس حقارت و کوچک‌انگاری هیئت حاکمه در مقابل قدرت‌های بیگانه که به حوادث و رویدادهای ناگواری برای مردم یاران در تاریخ معاصر تبدیل شد. 

 

 کیست که فراموش کند که مواجه حاکمان و دولت‌های متعدد در این سال‌های پیش از انقلاب سراسر نشان از احساس زبونی و خفت آنان در برابر بیگانگان داشته است؟ به‌راستی ایران پهناور در دوران صفویه کجا و ایران کوچک شده در عصر قاجاریان و پهلوی کجا؟ حافظه تاریخی ملت هرگز قراردادهای ننگین پشت‌سرهم و تحمیل شده از سر استیصال بر این کشور را فراموش نخواهد کرد. تلخی مواجه قدرت‌های بزرگ در جنگ جهانی دوم با حاکمان ایران و تعویض آنان در چند روز و بی‌اعتنایی به شاه جوان تازه‌کار در نشست تهران از حافظه تاریخی این کشور پاک نخواهد شد و البته به همین شیوه تحقیر مردم از سوی حاکمیت و بی نقش بودن و هیچ انگاشتن آنان در گردونه حکومت‌داری، واقعیت تلخ دیگری در تاریخ این کشور بوده است. 

 

امام خمینی (ره) پرورش‌یافته مکتب عزت طلب اسلام و امام حسین (ع) هرگز نمی‌توانست، زبونی در برابر قدرت‌های خارجی و ظلم در حق مردم را تحمل کند، لذا ابتدا با نصیحت و سپس با تندی گوشزد کرد، از آغاز نهضت اسلام، حضرت امام (ره) بر این حقیقت تأکید داشت. حتی در خطاب به شاه و سران حاکمیت می‌فرمود: «ما می‌خواهیم شما آقا باشید نه نوکر» و در همین راستا، قانون ننگین کاپیتولاسیون هرگز از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نخواهد شد. با پیروزی انقلاب اسلامی این واقعیت تلخ از این کشور رخت بر بست و به‌جای آن کرامت دولت - ملت شکل می‌گیرد و شعار نه شرقی و نه غربی در گفتار و در عمل تحقق می‌یابد و رابطه عزتمندانه و مطالبه‌گرانه ملت با حاکمیت ایجاد مي‌گردد.

 

 شخص امام خمینی (ره) با صداقت و صراحت تمام خود و حاکمان را خادم مردم معرفی می‌کند، نقش ملت در پیدایش ارکان حکومت از ابتدا تاکنون بر کسی پوشیده نیست، این یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی برای جامعه بوده که البته پرداختن به زوایای این مهم، فرصت‌های بیشتری را می‌طلبد، ولی این مختصر شاید یکی از ابعاد قیام بزرگ امام (ره) را یادآور شود. درود بیکران بر آن روح بزرگ و بزرگوار.

 

انتهای پیام/ر

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب