سرویس: سیاسی
کد خبر: 59599
|
18:44 - 1402/03/13
نسخه چاپی

مدرس دانشگاه:

15 خرداد فصل جدیدی از تحولات ایران بود

15 خرداد فصل جدیدی از تحولات ایران بود
مدرس دانشگاه گفت: 15 خرداد فصل جدیدی از تحولات ایران بود.

به گزارش ایلام بیدار ، محمدحسین باژدان مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: 15 خرداد متن مردم باانگیزه اسلامی و باانگیزه عشق به روحانیت و باانگیزه عشق وایمان به امام خودشان به وجود آوردند و ستون فقرات حادثه 15 خرداد علاقه به اسلام و امام خمینی (ره) بود و مردم بودند که این حرکت را میدان دادند و به وجود آوردند پس آنچه در 15 خرداد به وجود آمد، عبارت بود از پیوند مستحکم ملت و امام آن هم به برکت اسلام قیام 15 خرداد نیز جنبشی ماندگار و اثرگذار است و نقطه عطفی که در کارنامه انقلاب اسلامی ایران به شمارمی رود. 

وی افزود: قیام 15 خرداد سرآغاز تحولات و دگرگونی‌های شگفت‌آوری شد که به حق می‌توان از آن به‌عنوان «یوم‌الله» نام بر حافظه تاریخی ملت ایران به یاد دارد که سلطنت پهلوی از بدو تأسیس جز نابودی فرهنگ ملی، اعتقادات و باورهای مردم و حذف مذهب از جامعه و واگذاری ذخایر کشور و منافع ملی به بیگانگان علی‌الخصوص آمریکا و انگلیس و اسرائیل و نگه‌داشتن ایران از قافله تمدن، سیاست دیگری را تعقیب نکرد. این رژیم از ابتدا به نام تجدد و ترقی خواسته‌های بحق ملت ایران را برای استقلال، آزادی و پیشرفت و توسعه با گلوله پاسخ داده بود و با شهادت رهبران دینی و ملی چون آیت‌الله حاج‌آقا نورالله اصفهانی، آیت‌الله سید حسن مدرس، تهاجم به مسجد گوهرشاد و شهادت هزاران انسان بی‌گناه، دستگیری گسترده مبارزان و آزادی‌خواهان و شکنجه آن‌ها در زندان و سرکوبی جنبش‌های آزادی‌خواهانه، در پی تأمین منافع حامیان خود در خارج از کشور بود، از همان ابتدا تضاد غیرقابل‌تردید نظام مشروطه سلطنتی را با باورهای دینی و منافع ملی به اثبات رسانده بود. 

باژدان در ادامه گفت: اما در 15 خرداد سال 1342 فصل جدیدی از تاریخ تحولات این کشور گشوده شد. آنچه در 15 خرداد به وقوع پیوست، یک حادثه دردناک در بیان حوادث تاریخ این مرزوبوم نبود.15 خرداد به‌تمام‌معنا آغاز یک تاریخ جدید در ایران بود.

وی بیان داشت: در زندگی اجتماعی انسان هزاران رخداد به وقوع می‌پیوندد، اما همه‌ی آنها تبدیل به رخدادهای تارخی نگردیده و تاریخ‌ساز نمی‌باشند.

مدرس دانشگاه عنوان داشت: بی‌تردید رخدادهای تاریخی پیوند نزدیکی با باورها و اعتقادات، بینش‌ها و گرایش‌ها و آرمان‌های یک جامعه دارند.

وی تصریح کرد: 15 خرداد به این اعتبار یک رخداد تاریخی است، چون پیوند عمیقی با آرمان‌های جامعه ایران دارد. درواقع مهم‌ترین عامل شکل‌دهنده نهضت 15 خرداد، احساس و باور عمیق توده‌های مردم درباره دین ستیزی و ارزش ستیزی و به حاشیه راندن دین ازیک‌طرف، و حاکم کردن ارزش‌های مرده و منحط غربی و غیردینی ازطرف دیگر بود؛ یعنی، درخواست عمومی مردم برای اصلاح و دگرگونی در ناهنجاری‌ها و کج‌تابی‌های فکری، اخلاقی و دینی ای که داشت شکل می‌گرفت.

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب