سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 53352
|
12:08 - 1400/06/23
نسخه چاپی

آثار بومی را عرضه جهانی کنیم

آثار بومی را عرضه جهانی کنیم
برای اکران جهانی فیلم های ایرانی پیشنهاد می‌کنم که در کشورهای اروپایی سینمایی اجاره شود که در طول سال در آنجا فیلم‌های ایرانی پخش کند.

به گزارشايلام بيدار، در روز سینما مجید مظفری، بازیگر سینما در ضمن تبریک روز سینما به مردم ایران و علاقه‌مندان به هنر هفتم در گفت‌وگو با ایکنا گفت: سینما هنر رسانه‌ای فراگیر در دنیای امروز است که همه کشورها از آن بهره می برند اما متاسفانه در دو سه سال گذشته دنیا تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است، به‌نحویکه رجوع به سینما به پایین‌ترین اندازه خود رسیده است. این مسئله تا آنجا بغرنج شده که دولت‌ها مجبور شده‌اند با دادن سوبسید به هنرهفتم کمک کنند. در کشور ما نیز سینما تحت تاثیر کرونا آسیب دیده‌اند. در این میان به نظرم مسئولان کم‌کار بوده‌اند، وگرنه با حمایت‌های خود می‌توانستند از میزان آسیب‌ها بکاهند.

وی برای جهانی کردن سینمای ایران پیشنهاد کرد: برای اینکه فیلم‌های ایرانی بتواند در اکران جهانی شناخته شود باید آن را در معرض دید مردم قرار داد. برای رسیدن به این خواسته پیشنهاد می‌کنم که در کشورهای اروپایی سینمایی اجاره شود که در طول سال در آنجا فیلم‌های ایرانی پخش کند. این خواسته می‌تواند هم رونق اقتصادی در پی داشته باشد هم اینکه به رونق  سینما بینجامد. برای مثال وقتی برخی فیلم ایرانی توسط کمپانی‌های پخش‌کننده خارجی پخش جهانی می‌شوند و شاهد فروش آن کارها هستیم، پس وقتی چنین ظرفیتی وجود دارد چرا خود از آن بهره نبریم؟ این مسیر را کشورهایی چون کره و هنگ‌کنگ طی کرده‌اند و امروز هم نتیجه آن را دریافت می‌کنند.

این بازیگر پیشکسوت متذکر شد: ایرانیان بسیاری در سراسر دنیا وجود دارند که می‌توانند مخاطب و مبلغ فیلم‌های ایرانی در سراسر دنیا باشند پس وقتی سخن از اکران جهانی برای فیلم‌های ایرانی می‌کنم برای آن یک پشتوانه هم در نظر گرفته‌ام. لازم به ذکر است برای رسیدن به خواسته مورد نظر سفارتخانه‌های و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا داشتن سینمای بومی و ملی به معنای پشت کردن به جذابیت است؟ چنین توضیح داد: زمانی که عزت‌الله ضرغامی معاونت سینمایی را بر عهده داشت اتفاق خوبی رخ داد. برای مثال به رونق جشنواره‌هایی که در شهرهای مختلف برگزار می‌شد اشاره می‌کنم. این امر جدا از اینکه مردم را به سینما رفتن تشویق می‌کرد باعث شد مسئولان شهرها و استان‌ها به سرمایه‌گذاری در سینما ترغیب شوند. در چنین فضایی دیدیم وقتی جشنواره‌ای برپا می‌شود نزدیک به نیمی از کارها در شهرهای دیگر جلوی دوربین رفت. این امر به معنای بومی و ملی کردن سینماست ولی متاسفانه در زمان حال دیگر چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

این بازیگر ادامه داد: وقتی فیلم در شهرستان‌ها جلوی دوربین می‌رود ما تنها با اقلیم و جغرافیای آن شهر آشنا نمی‌شویم بلکه مسائل فرهنگی نظیر؛ زبان، موسیقی، لباس و... را هم خواهیم شناخت. این راهکاری برای دستیابی به سینمای بومی و ملی است.

 

تبلیغ فرهنگ بومی و ملی

هادی مرزبان بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون نیز ضمن گرامیداشت روز سینما و آرزوی سلامتی برای هنرمندان و همه مردم گفت: کاری که فیلمسازان ما امروز انجام می‌دهند به نوعی تبلیغ فرهنگ بومی و ملی است البته ممکن است عده‌ای از برخی کارهایی که در جشنواره‌های خارجی پخش می‌شود خوششان نیاید اما به هر حال نمی‌توان کتمان کرد که این تولیدات مبلغ فرهنگ بومی و ملی کشورمان هستند.

وی افزود: بگذارید پا را فراتر بگذارم و بگویم حتی فیلم‌هایی که قبل از انقلاب تولید می‌شود و به آن فیلم فارسی می‌گفتیم نیز در آن فرهنگ بومی ما را تبلیغ می‌کرد زیرا آنها به واسطه جذب مخاطبی که انجام می‌دادند، در نهایت مردم را با فرهنگ نقاط مختلف کشورمان آشنا می‌کرد. هرچند که باید تاکید کرد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سینمای ایران به کیفی و کمی جهش بسیار خوبی را داشته است.

این بازیگر در پاسخ  به این سوال که آیا سینمای ملی ما این ظرفیت جذب مخاطب جهانی را هم دارد؟ چنین جواب داد: سینمای غرب امروز به یک ناهنجاری رسیده است. برای همین آن نیز دریافتند که راه سعادت انسان معنویت و شناخت انسان است. برای همین از فیلم‌هایی که در آنها به شناخت انسان توجه می‌شود استقبال می‌کنند. این بهترین فرصت برای فیلم‌های ایرانی است. این امر امروز در حال رخ دادن است و فیلم‌های ایرانی توانسته‌اند در جذب مخاطب جهانی به ویژه در کشورهای غربی موفق باشند.

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تاکید بر اینکه باید از الگوهای موفق استفاده کرد، گفت: چه اشکالی دارد بخواهیم از تکنیک سینمای غرب برای بالا رفتن کیفیت بهره ببریم. استفاده از تکنیک و علم به خودی خود بد نیست، بلکه پسندیده است. نکته مذموم آن است که بخواهیم به بهانه علم فرهنگ و آداب خود را زیر پا گذشته و غرب تقلید کنیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد