کد مطلب: 50983
تاریخ انتشار : 1399-12-04 09:49
آیا تنها یک جریان اپوزیسیون – داخلی و خارجی با ده‌نمکی و آثارش گوشه‌دار و لهجه دارش مخالفند یا حالا جریان ظاهراً مدافع انقلاب اسلامی، بروکراسی و تکنوکراسی در قدرت، هم به صف تخریب‌کنندگان پیوسته‌اند؟

به گزارش ايلام بيدار ،  احمد میر احسان منتقد سینما اعتقاد دارد سریال "دادِستان" برای دوستداران اکشن‌های هالیوودی باید اثر جذابی باشد. او در یادداشتی در خبرگزاری تسنیم آورده است:
سریال "دادِستان" از چند زاویه دید ، می‌تواند تماشا شود. بدیهی است برای نقد یک اثر باید به تمامی ، نخست دیدش. اما همیشه پرسش‌هایی هست که حتی پیش از آغاز نمایش سریال مثل "دادِستان" ده‌نمکی‌، می‌تواند به زبان آید، کنش‌ها و واکنش‌هایی که جدا از نقد زیبایی شناسانه و دراماتیک کار ، قابلیت پرسش و اندیشیدن دارد مثلاً : 
۱- چرا حتی قبل از شروع پخش سریال، نهادهای رسانه‌ای مختلف از جمله کافه سینما علیه «دادِستان» شمشیر از رو بست؟ ولو به بهانه پخش تیزر و یا عنوان‌بندی !!
۲- شتاب زدگی در ایجاد اتمسفر ضد "دادِستان"، از جنس تصمیمات زیبایی شناختی و تخصصی، سینمایی و تلویزیونی در نقد است یا پس زمینه‌ای دارد ؟
۳- پس زمینه مربوط به مناسبات سیاسی و ویدیو موزیک، فرهنگی، بروکراتیک و رسانه‌ای مرتبط با اثر ده‌نمکی است یا از جنس اراده‌های پشت پرده سیاسی، امنیتی، اقتصادی و جنگ طبقاتی، جریان و جناحی است و یا مفاسد باندهای مافیایی که ابزارهای رسانه‌ای خود را دارند و داد و ستد مالی، به خدمت گرفتن نقد و نظر و خرید و فروش و تبلیغ و یا چیزی توأمان همسویی ایدئولوژیک با مراکز قدرت‌های مطبوعات از نگرش ده‌نمکی و انگیزه‌های مالی و پول کثیف در میان است؟ 
۴- آیا درون مایه "دادِستان" و چالش محتوایی و نگرش خود سریال و ابلاغ‌های این « منبر سیاسی / فرهنگی» ده‌نمکی حساس برانگیز است ، یا خود ده‌نمکی مشکل اینان است یا هر دو؟ 
۵-  اصلا «دادِستان» در این نیمه‌ای که از آن گذشته و ده‌نمکی یا هر دو چه مشکلی می‌تواند ایجاد کند؟ می‌خواهد چه بگوید که یک کمپین نهان روش که آثارش آشکار می‌شود وسابقه پیش بینی دارد، آتش تهیه آن شکل می‌گیرد و هیاهو ایجاد می‌کند که مانع از دیدن فیلم شود؟ وقتی سریال در ساعات ناجور نمایش داده می‌شود ؟ (نمایش مطلوب و پس از رفع خستگی از کار در فضای کرونایی و شام، همان ساعت ۱۰ است) 
۶- آیا تنها یک جریان اپوزیسیون – داخلی و خارجی با ده‌نمکی و آثارش گوشه‌دار و لهجه دارش مخالفند یا حالا جریان ظاهراً مدافع انقلاب اسلامی، بروکراسی و تکنوکراسی در قدرت، هم به صف تخریب‌کنندگان پیوسته‌اند؟ 
۷- واقعاً باور کردنی است در این فضای به شدت مبتذل و دری وری با آدمهای چرک و چرند و دری وری، "دادِستان" ( بگو از اخراجی‌های ۱ و فقر و فحشا تا دادِستان) آثار ده‌نمکی پیش پا افتاده‌تر از انبوه خزعبلاتی است که لام تا کام به آنها اعتراض نمی‌کنند؟ یا مسئله یا محل نزاع جای دیگری است و نسبت ابتذال به سریال دروغی بیش نیست؟ 
 
۸- ده‌نمکی ایده رادیکالی درباره «دادِستان» دارد. حق با اوست از نظر تکنیک یک اثر اکشن و سیاسی / امنیتی است و «دادِستان» اتفاقاً برای دوستداران اکشن‌های هالیوودی باید اثر جذابی باشد ساختار رها از یاوه‌گویی‌های فیلمنامه‌ای کشدار و حوصله سربر ، که نیازی به خورده داستان‌های بلاهت بار و کسالت آور «مثلاً عاشقانه» ندارد تا پول حرام به جیب زده شود، داستانی سرد است و استریت که پیرنگش را به درستی پس می‌گیرد ما با کشاکش و عمل و ماجراهای پی در پی و درک زمانی و ریتم تمپویی متعادل فاقد مکس‌های زاید روبروییم و البته در وقت نقد و واکاوی ضعف‌های فیلم‌نامه‌ای می‌تواند با دقت بررسی شود، اما حالا چیزی که عیان است تمایز "دادِستان" با انبوه آثار «آب‌بندی شده» و کند ولی ماجرا و حراف و خسته‌کننده است و نمی‌توان این وجه از دلیل گردهمایی یک جبهه عصبانی از "دادِستان" پنداشت. چنان که خود ده‌نمکی گفته است: 
۹- «مهار سگ‌هایشان را باز کرده‌اند» یعنی او معتقد است، ریشه مخالفت در تصمیم‌گیری نهاد قدرت و کسانی است که با تحریف مفاهیم، انقلاب اسلامی را مصادره کرده‌اند به سود خود، قشر ممتازی تشکیل داده‌اند که از ۴۰ سال انقلاب و صبر ملت ایران مصائب تا سر حد جان باختن عاشقانه مطهری تا مردم عادی و بردباری و فقر و گرسنگی که بیدارویی و فقدان بهداشت و درمان و ناتوانی از پرداخت مخارج تحصیل فرزندان و تبعیض آموزشی و بحران مسکن و تورم و گرانی و همه رنج‌های مردم، همین قشر ممتاز چپاولگر می‌برد که در قوای  مملکت کسب اقتدار کرده و امور را به دلخواه خود یعنی رانت خواران و قدرت‌مندان حرام‌کار می‌چرخاند به قیمت نابودی آرمان عدالت و پیشرفت و استقلال و آزادی ملت از قید بردگی سلطه خواهان و چشم به فرعون سرمایه جهانی و شیطان بزرگ دوخته‌اند؛ ده‌نمکی می‌گوید ریشه‌های هیاهوی روشنفکران غرب‌گرا و مقالات و رسانه‌ای آن به ویژه در فضای مجازی و در عرصه سینما، همین خدمتگزاری در اشغال نیروهای قهار اقتصادی و سیاسی ضد انقلاب و نو لیبرال است که حالا پا به میدان آورده‌اند نسل بعدی و جوانان خود، درسدد و تداوم تبعیض و استحاله انقلابند تا «آقازاده‌ها و سفیر زاده‌ها و بازاری زاده‌ها» در کرسی مدیریت قرار بگیرند و حرام‌خواری در سبک قدرت و در مقام طلبی سیاسی که کلید غارت اقتصادی ملت و ویرانی اقتصاد مستقل و ممانعت در اجرای معنویات امام (ره) و مقام معظم رهبری است. 
۱۰- این‌ها پرسش‌هایی است که می‌توان بنا به زاویه‌ای از زوایای مختلف و نقد و در تماشای "دادِستان"، به سریال ده‌نمکی نگریست زاویه کنجکاوی درباره معنای تخریب ده‌نمکی و سریال "دادِستان" حتی قبل از شروع نمایش هرکس می‌تواند به این پرسشها بیندیشد و فارغ از منافع گروه‌های نهان روش ، در پی کشف حقیقت برآید و محار عقلش را به دست مستخدمین پول‌های کثیف و جناح بازی‌ها بی‌ربط به حقایق یک اثر بدهد، حال این نیروها چه در داخل باشند و مخالف انقلاب اسلامی و آرمان استقلال و آزادی نیروهای رباتیک که در مسیر گاو شیرده کردن مجدد ایران به ارباب و شیطان بزرگ خدمت می‌کنند و چه در خارج خادم آن‌ها باشد و چه مستقیماً رسانه‌های خود شیاطین و فراعنه به آتش زدن و سرکوب سریال "دادِستان" دامن زدند که معلوم است واقعاً از پاسخگویی ده‌نمکی می‌سوزند.
 
انتهای پیام/

تازه ترین مطالب

پربیننده ترین مطالب