سرویس: استان ایلام
کد خبر: 50737
|
09:45 - 1399/11/25
نسخه چاپی

علاج معضل قاچاق دام؛

الزام دامداران استان های غربی به پلاک گذاری احشام/ شرایط صادرات گوشت قرمز مازاد بر نیاز مهیا شود

الزام دامداران استان های غربی به پلاک گذاری احشام/ شرایط صادرات گوشت قرمز مازاد بر نیاز مهیا شود
برای جلوگیری از معضل قاچاق دام نباید فقط به کشف دام و دستگیری متهمین حین ارتکاب جرم اکتفا کرد و باید راه کارهایی توسط مسئولین اندیشیده شود تا دیگر امکان هیچ گونه قاچاقی وجود نداشته باشد.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::قاچاق دام زنده در چند سال اخیر پدیده ای بوده است که همواره سبب معضلاتی چون افزایش قیمت گوشت به ویژه در استان های مرزی با وجود داشتن ظرفیت بالای تولید دام نسبت به سایر استان های کشور شده است.

البته همانطور که در اصحاب رسانه همواره اخباری مبنی بر کشف و دستگیری عوامل قاچاق دام در راستای حمایت از رونق تولید داخلی و مبارزه با قاچاق کالا توسط نیروهای انتظامی به گوش می رسد ولی این معظل به وجود آمده اقتصادی همچنان پابرجاست.

بنابراین برای جلوگیری یا حداقل کاهش این معضل نباید فقط به کشف دام و دستگیری متهمین حین ارتکاب جرم اکتفا کرد و باید راه کارهایی توسط مسئولین اندیشیده شود تا دیگر امکان هیچ گونه قاچاقی وجود نداشته باشد.

 

الزام دامداران به پلاک گذاری احشام

یکی از اصلی ترین راه های جلوگیری از قاچاق دام و قطع دست مفسدین اقتصادی پلاک کوبی احشام است که در همین رابطه "اسماعیل نعمتی"، معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی ایلام گفت:بر اساس مصوبه ستاد بیمه دام استان ایلام برای جلوگیری از قاچاق یا سرقت احشام، تمامی مالکان دام های سبک و سنگین باید آنها را پلاک زنی و هویت گذاری کنند.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از الزامات برای عشایر و رستاییان دامدار موضوع بیمه کردن اجباری احشام است که در صورت بروز هرگونه خسارتی برای دریافت غرامت به صندوق بیمه بانک کشاورزی مراجعه کنند.

نعمتی افزود: بر اساس ماده ۳۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران،  بیمه دام اجباری است تا در صورت بروز هرگونه حادثه ای طبیعی صندوق بیمه به صاحبان احشام غرامت پرداخت کند.

وی اضافه کرد: هویت زنی و پلاک گذاری احشام سبک و سنگین عشایری و روستایی از جمله راه های کاهش سرقت یا قاچاق دام است که انجام آن برای صاحبان گله ها اجباری است.

وی گفت: هم اکنون در روند پلاک گذاری و هویت زنی احشام در کنار کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی و اتحادیه دامداران دستگاه های مختلفی چون امور عشایر و سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی نیز مشارکت دارند که باید همزمان با پلاک گذاری احشام، دامداران را برای بیمه کردن دام خود ترغیب و ملزم کنند.

نعمتی با بیان اینکه اولویت در پلاک زنی با دام های سبک است، پیش بینی کرد: روند پلاک گذاری و هویت زنی احشام سبک و سنگین استان ایلام تا پایان شهریورماه سال آینده به اتمام برسد.

فراهم کردن شرایط صادرات گوشت قرمز مازاد بر نیاز

یکی دیگر از راه های جلوگیری از قاچاق دام، صادرات مازاد نیاز گوشت به ویژه در مناطق مرزی است که در همین رابطه نیز "قاسم سلیمانی دشتکی"، استاندار ایلام گفت:پیشنهاد کرده‌ایم که ستاد تنظیم بازار کشور برای صادرات مازاد نیاز گوشت مناطق مرزی کشور مجوز صادر کند.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر برای تولید کننده محصولی که تولید می‌کند توجیه داشته باشد این کار باعث رشد سرمایه و افزایش انگیزه برای تولید بیشتر می‌شود.

وی افزود: اگر دولت و ستاد تنظیم بازار کشور اجازه صادرات تولید گوشت مازاد بر نیاز استان‌های مرزی را بدهد ضمن اینکه میزان تولید کشور بیشتر می‌شود از قاچاق نیز جلوگیری می‌شود و این کار به هم نفع مردم و هم دامداران است.

در نهایت با این تدابیر اندیشیده شده می توان امیدوار بود در آینده نزدیک  دیگر شاهد این معضل، که در واقع اقتصاد کشور را مورد هدف قرار داده است نباشیم.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد