سرویس: استان ایلام
کد خبر: 48735
|
08:46 - 1399/08/19
نسخه چاپی

دوگانه امنیت و سلامت در سراشیبی عصر کرونا؛

اقدام ضدحقوق بشر امریکا در قبال جوامع/ چالشی که گریبانگیر شیطان بزرگ شد

اقدام ضدحقوق بشر امریکا در قبال جوامع/ چالشی که گریبانگیر شیطان بزرگ شد
امریکا در شرایط کنونی به دلیل تحریم دارو و منع ارسال اقلام بهداشتی و درمانی کشورها را در معرض تهدیدات امنیتی قرار داده و امروز چالش سلامت و امنیت گریبانگیر خود امریکا شده است تا جایی که در مقابل این بیماری ناتوان مانده است.

گروه بین الملل ایلام بیدار:: کرونا ویروس هنوز که هنوز یکه تازی می کند، ویروسی که نه تنها صرف در حوزه سلامت بلکه سایر موضوعات را تحت تأثیر قرار داده است.

کرونا این روزها حتی بر بازار جهانی هم تأثیر مستقیمی داشته بطوریکه حتی کشورهای توسعه یافته هم از این ویروس در امان نمانده و با رکود شدید جهانی مواجه شده اند.

دامنه این بیماری تنها گریبانگیر اقتصاد نشده و آنچه به طور محسوسی تحت تأثیر قرار گرفته امنیت و سلامت است، امریکا که خود را ابرقدرت دنیا می داند امروز در قبال این ویروس درمانده شده است.

براساس آخرین آمار رسمی امریکا رکوردار میزان مبتلایان به این بیماری در دنیا است بطوریکه شمار بیماران ناشی از کوئید 19 در این کشور از مرز 10 میلیون نفر گذشت.

این در حالی است که رتبه اول فوتی های ناشی از کرونا در جهان هم به امریکا برمی گردد و با بیش از 240 هزار نفر رکوددار است.

همین شرایط باعث شده تا کشوری که در اقدامی ضد بشری نسبت به تحریم داروها در چنین شرایط حاد کرونایی اقدام می کند خود در قبال این بیماری ذلیل و ناتوان بماند.

شرایط خطرناک در امریکا حتی باعث شد تا موضوع کرونا در صدر برنامه های دو نامزد انتخابات اخیر امریکا قرار بگیرد، بعد از اعلام رسانه های امریکا مبنی بر پیروزی جو بایدن وی بلافاصله یکی از برنامه های مهم خود را تشیکل تیمی 10 نفره برای مهار کرونا اعلام کرد.

در این مصاحبه تفصیلی می خواهیم عمیق تر به بررسی و تأثیر کرونا بر سیاست و روابط خارجی بپردازیم. "نصرت الله حیدری"، دکترای روابط بین الملل در مصاحبه تفصیلی با ایلام بیداربا اشاه به اقدام ضدحقوق بشری امریکا در قبل ملت ایران در بحث تحریم دارو می گوید: اثرات اساسی و در عین حال گسترده این بیماریها و ترس ناشی از فراگیری آنها باعث شده است که به شکل جدی مورد به عنوان تهدید امنیتی مورد توجه قرار گیرند.

*در ابتدا بفرمایید کرونا چگونه امنیت و سلامت دنیا را به مخاطره می اندازد؟

"نصرت حیدری"، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایلام بیدار در خصوص وضعیت کرونا، امنیت و سلامت انسانی گفت: در دهه های اخیر بیماریهای مسری چون آنفولانزا، سارس و در شرایط کنونی «کرونا» که با سلامت بشر در گیر هستند در زمره مقولات «امنیتی»قرار گرفته اند.

وی اظهار کرد: اثرات اساسی و در عین حال گسترده این بیماری ها و ترس ناشی از فراگیری آنها باعث شده است که به شکل جدی مورد به عنوان تهدید امنیتی مورد توجه قرار گیرند و از این مقطع به بعد یعنی از سال ۲۰۰۳ به عنوان تهدیدات امنیتی در کانون توجه سیاست گذاران قرار گرفته اند،تهدیداتی که با سلامت وامنیت بشر در گیر هستند. کرونا و دیگر بیماری های واگیر ثابت کردند که تهدیدات معطوف به سلامت، امروزه از نوع دغدغه های سیاسی همه کشورها است.

چالش سلامت مسأله دولت‌ها در عصر کرونا

حیدری افزود: امروز چالش سلامت مسأله همه دولت‌ها در عصر جولان بیماری کرونا است. چالشی که اقتصاد،بهداشت و درمان،اجتماع و سیاست را به شدت درگیر خود ساخته است.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: مقررات جهانی سلامت که در سال ۲۰۰۵تصویب و از سال ۲۰۰۷ لازم الاجرا گردیده است به این مباحث نگاه اساسی دارد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۲۲ که برای دولت‌ها الزام آور است، مقوله اعلام شرایط اضطراری،دسترسی مردم به غذا و دارو از مباحث اساسی در حقوق بین‌الملل وسلامت عمومی است.

*یکی از موضوعات مهم در بحث کرونا تحریم دارو توسط امریکا به خصوص علیه ملت ایران است، تاثیر این اقدام ضدحقوق بشری چیست؟

حیدری بیان کرد: ایران در شرایط کنونی به دلیل تحریم دارو و منع ارسال اقلام بهداشتی و درمانی در معرض تهدیدات امنیتی آمریکا است و جامعه جهانی باید در این زمینه ضمن محکومیت آمریکا در کنار ایران قرار گرفته و نگذارند امنیت انسانی وسلامت عمومی ملت ایران به مخاطره بیفتد.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: تهدید سلامت ملت ایران یعنی تهدید و به خطر افتادن امنیت بین الملل و این یک اقدام ضد حقوق بشری با مضمون سلامت است. رابطه میان امنیت و سلامت مقوله ای قدیمی است اما کرونا و دیگر بیماری های مسری این توجه را به شدت افزایش داده و در کانون توجه قرار داده است.

وی گفت: همگان نیک می دانیم که بیماری و ضعف در سلامت اثر مستقیم بر امنیت خاصه امنیت نظامی دارد،زیرا ضمن تقلیل قوای مسلحه توجه را از آمادگی دفاعی به مهار و مبارره با بیماری سوق می دهد. این اثر زمانی شدیدتر می شود که جوانان یک کشور در معرض خطر بیماری قرار گیرند.

ایحاد تزلزل وبی ثباتی کرونا در دولت‌ها

حیدری بیان کرد: از دیگر آثار امنیتی بیماری چون کرونا که می تواند دیگر سطوح امنیتی را به مخاطره بیندازد،ایحاد تزلزل وبی ثباتی در دولت‌ها است. وقوع این امر اثر مستقیم بر امنیت انسانی،سیاسی واجتماعی دارد.

کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: فقدان برنامه و راهبرد دولت در بحث مبارزه با کرونا می تواند ضمن افزایش هزینه های سلامت به کاهش منابع مالی،کاهش درآمد ناخالص ملی،افزایش لشکر بیکاران،ونابرابری اجتماعی ودر نهایت عدم ثبات سیاسی تبدیل گردد.

وی اضافه کرد:‌ کرونا امنیت بشری را با خطر مواجه ساخته است و بی شک برای مواجه با آن باید رهیافت امنیت انسانی را در این مقوله دنبال کرد. در این رهیافت نگرش به سلامت یک دیدگاه و تعریف جامع و کامل وموسع از امنیت انسانی است. در این رهیافت باز پیشگیری یک اصل راهبردی است.

حیدری اظهار کرد: با توجه به آنکه بیماری کرونا یک تهدید ملی و بین المللی است مواجه با آن هم باید با رعایت این شاخصه ها باشد. در سطح ملی، دولت باید از خود اقتدار نشان دهد و تزلزل در این زمینه یعنی تسلیم کرونا شدن و اسیر پیامدهای سیاسی و امنیتی شدن آن است.

*آیا می توان گفت کرونا یک مقوله مرتبط با سلامت و توسعه است؟

کارشناس مسائل بین الملل افزود: دولت باید با اعمال اقتدار و حاکمیت و با تکیه بر رهیافت امنیت انسانی و سلامت، مردم را به مشارکت در مبارزه با این بیماری وادار سازد. دولت جمهوری اسلامی باید تردید و تزلزل را کنار نهاده و با اقتدار برنامه های پیشگیری و مبارزه با کرونا را عملیاتی نماید. این مهم در کنار جلب مشارکت مردمی یعنی ارتقا امنیت وسلامت جامعه در برابر کرونا،تاثیر مهمی در امنیت ملی کشور دارد.

وی اذعان کرد: کرونا دیگر یک مقوله مرتبط با سلامت و توسعه نیست، کرونا یک چالش اساسی است که صلح وامنیت جهان را با خطر مواجه ساخته است.

حیدری اشاره کرد: دولت‌ها و ملت‌ها باید به این درک از مسأله برسند و گرنه پیامدهای کرونا آنان را غافلگیر خواهد کرد. ایران باید در سطح بین المللی هم با توجه به تهدیدات کرونا و خطر سرایت آن به جامعه انسانی از ظرفیت‌های بین المللی برای جلب منابع بهره گیرد. یعنی مفتوح کردن این باب که برای مقابله با کرونا ،جهان نیازمند یک دستور کار جدید است؛ نگریستن به سلامت از دیدگاه امنیتی، خاصه امنیت و سلامت انسانی.

کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: تهدیدات امنیتی کرونا هر روز گسترده تر می شود، تجربه ملل و دولت موفق در بحث مبارزه با بیماری ها نشان می دهد این مسأله را با نگاه راهبردی دنبال کرده اند.

وی گفت: در این مسأله با توجه به ضرورت حفظ امنیت انسانی ضمن بسیج تمام امکانات، حاکمیت مردم را هم به صحنه آورده است. مشارکت مردمی و اقتدار حاکمیت یعنی تضمین امنیت و سلامت انسانی. امیدواریم هم مردم و هم حاکمیت به این سطح از خطر رسیده باشند که تهدیدات کرونا خاصه تهدیدات امنیت انسانی و سلامت جدی است و اگر دیر بجنبیم فردا خیلی دیر است.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب