سرویس: اجتماعی
کد خبر: 73033
|
10:38 - 1404/08/06
نسخه چاپی

جانشین فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) ایلام:

کار تربیتی نیازمند ظرافت، زمان و عشق است

کار تربیتی نیازمند ظرافت، زمان و عشق است
جانشین فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) ایلام تأکید کرد: تربیت کودک و نوجوان نیازمند صبر، ظرافت و عشق است و مربیان باید با شناخت دقیق نیازها و ویژگی‌های فردی متربی، هم‌زمان بر اصول علمی و اخلاقی مسلط باشند تا اثر تربیتی پایدار ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، سردار قدرت اله کریمیان صبح امروز در دوره تخصصی مربیان حوزه کودک که در مجمع رفاهی لاله ایلام برگزار شد، اظهار داشت: کار تربیتی کاری ظریف است و نیاز به صبر و ظرافت دارد. کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، باید با لطافت‌های روحی و جنبه‌های روانی کار آشنا باشند تا بتوانند آن را به سرمنزل مقصود برسانند.
 

وی افزود: تربیت یک فرآیند تدریجی است و تغییر در روح و روان کودک یا هر فردی در کوتاه‌مدت ممکن نیست. همان‌طور که فعالیت فرهنگی زمان‌بر است، کار تربیتی نیز به استمرار، پیگیری و صبر نیاز دارد تا اثر آن ماندگار و پایدار شود.
 

جانشین فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) با اشاره به دیدگاه شهید مطهری در حوزه تربیت، خاطرنشان کرد: از نگاه شهید مطهری، تربیت محدود به سن خاصی نیست و شامل همه دوران‌های زندگی از کودکی تا میانسالی می‌شود. ایشان معتقد است باید تربیت را از جایی آغاز کرد که متربی می‌خواهد و به نقطه‌ای رساند که خود هدف‌گذاری کرده است.
 

وی افزود: مربی باید ابتدا نیاز متربی را بشناسد، اعتماد او را جلب کند و سپس او را به سمت هدف مورد نظر سوق دهد. هر مرحله از زندگی انسان از پیش از ازدواج، دوران جنینی، کودکی، نوجوانی، جوانی تا میانسالی مسیر و روش خاص خود را دارد.
 

کریمیان با تأکید بر ویژگی‌های مربی موفق گفت: مربی باید عاشق کار خود باشد. بدون عشق و باور قلبی، تربیت اثرگذار ممکن نیست. عشق به کار یعنی ایمان و علاقه عمیق به مسیری که طی می‌شود.
 

وی تصریح کرد: مربی واقعی کسی است که خود مزین به صفاتی باشد که قصد دارد منتقل کند. در حوزه تربیت، اعتقادات و ارزش‌های معنوی باید ابتدا در وجود مربی نهادینه شده باشد تا بتواند آن را به متربی القا کند.
 

کریمیان تخصص را یکی دیگر از ارکان اساسی دانست و افزود: ممکن است یک فرد انسان خوبی باشد، اما اگر روش‌های علمی و تربیتی را نداند، نمی‌تواند تأثیرگذار باشد. تخصص با آموزش، تجربه و به‌روزرسانی مداوم به دست می‌آید و مربی باید همواره در مسیر یادگیری باشد.
 

جانشین فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) با اشاره به ضرورت برقراری ارتباط مؤثر با متربی گفت: مربی باید قدرت جاذبه حداکثری و دافعه حداقلی داشته باشد؛ یعنی با اخلاق، صبر و ارتباط سازنده بتواند اعتماد متربی را جلب کند. در مقابل، باید بتواند خطاها را با ظرافت و تدبیر اصلاح کند.
 

وی صبر را یکی از بزرگ‌ترین ابزارهای مربی برشمرد و افزود: تربیت امری آنی نیست. باید با حوصله، پشتکار و توجه به ویژگی‌های روحی و نیازهای فردی متربی، کار را به‌صورت مستمر پیش برد.
 

کریمیان همچنین رازداری را از اصول اخلاقی مربی دانست و گفت: اگر متربی موضوعی از مسائل شخصی یا خانوادگی خود را با مربی در میان گذاشت، نباید در جمع بازگو شود. از بین رفتن اعتماد، روند تربیت را متوقف می‌کند.
 

وی با تأکید بر اهمیت مراقبت از فرآیند تربیت گفت: نتایج تربیتی نیازمند پیگیری است. اگر ارتباط با متربی رها شود، تمام زحمات از بین می‌رود. باید با تمرین، یادآوری، برنامه‌های جمعی و ارتباط مستمر، مراقب بود تا ثمرات کار حفظ شود.
 

کریمیان افزود: یک مربی موفق بیش از آنکه سخن بگوید، باید گوش کند. گوش دادن نشانه احترام و جلب اعتماد است. اگر متربی احساس کند حرفش شنیده می‌شود، ارتباط مؤثرتری شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: مربی باید اقناع‌کننده باشد. اگر در پاسخ به پرسش متربی بگوید «به من ربطی ندارد»، ذهن او دچار خلل می‌شود. باید با دانش، منطق و رفتار صحیح پاسخ‌گو بود.
 

کریمیان گفت: تأثیر گفتار زمانی بیشتر می‌شود که با عمل همراه باشد. نوع برخورد، رفتار، منش، حتی زبان بدن مربی بر متربی اثر مستقیم دارد. اگر مربی در عمل صادق باشد، اعتماد و پذیرش متربی به‌مراتب بیشتر خواهد شد.
 

وی افزود: مربی باید به‌روز باشد، اهل مطالعه و آشنا با اصول تربیتی. کار تربیتی بدون هدف و برنامه، نتیجه‌ای ندارد. هر مربی باید بداند از کجا آغاز کند، مسیر را چگونه طی کند و به چه نقطه‌ای برسد.
 

جانشین فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) با اشاره به اهمیت چارچوب نظری گفت: مربی باید بداند با چه رویکردی کار می‌کند؛ محبت‌محور، اقتدارگرا، قانون‌محور یا ترکیبی از همه. هر متربی شرایط خاص خود را دارد و باید با شناخت و نیازسنجی، روش مناسب را انتخاب کرد.
 

وی افزود: مخاطب‌شناسی از اصول بنیادین تربیت است. مربی باید ویژگی‌های شخصیتی، علایق، محیط زندگی، خانواده، نوع تفکر والدین و همسالان متربی را بشناسد. شناخت این عوامل، کلید موفقیت در اثرگذاری تربیتی است.

کریمیان تأکید کرد: مربی باید همیشه مربی بماند و رفتار متناقض از خود بروز ندهد. کودکان حتی در سنین پایین، تفاوت رفتار مربی در محیط کار و بیرون را درک می‌کنند و این تناقض تأثیر مخربی بر روند تربیت دارد.
 

وی خاطرنشان کرد: مربی باید از همه علوم مرتبط بهره گیرد؛ روان‌شناسی کودک، جامعه‌شناسی، علوم قرآنی، تربیتی و حتی ورزش. هر دانشی که در مسیر رشد متربی اثرگذار است، باید مورد توجه مربی قرار گیرد.
 

جانشین فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) در پایان گفت: تشویق و تنبیه اگر به‌هنگام و به‌اندازه باشد، بسیار مؤثر است. این تشویق یا تنبیه الزاماً مالی یا بدنی نیست؛ گاهی یک نگاه یا بیان درست، می‌تواند مسیر تربیت را اصلاح کند.
 

انتهای خبر/م

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب