سرویس: خواندنی ها
کد خبر: 48360
|
10:49 - 1399/08/05
نسخه چاپی

تندخوانی چیست؟ اهمیت و آموزش تندخوانی

تندخوانی چیست؟ اهمیت و آموزش تندخوانی
تندخوانی به معنی حرفه ای خواندن است و در دو مرحله از مطالعه بیشترین کاربرد را خواهد داشت. یکی پیش خوانی و دیگری مرور. انسان های کتابخوان، برای انتخاب و بررسی کتاب از پیش خوانی بهره می برند و برای به یادسپاری و دوره ی آنچه خوانده اند، مرور می کنند.

به گزارشايلام بيدار، تندخوانی به معنی حرفه ای خواندن است و در دو مرحله از مطالعه بیشترین کاربرد را خواهد داشت. یکی پیش خوانی و دیگری مرور. انسان های کتابخوان، برای انتخاب و بررسی کتاب از پیش خوانی بهره می برند و برای به یادسپاری و دوره ی آنچه خوانده اند، مرور می کنند.

تندخوانی چیست؟

اگر سرعت چشم، وسعت دید و دقت چشم افزایش پیدا کنند، شما تبدیل به یک فرد تندخوان شده اید. البته این به تنهایی کافی نیست! مانند این است که شما ناگهان 1 لیتر آب را در 1 لیوان معمولی بریزید. بنابراین باید گنجایش ظرف تان را هم بیشتر کنید.

 

یعنی تمرین های تقویت مغز، افزایش ارتباط بین دو نیمکره و حافظه هم مکمل تندخوانیخواهد بود. افراد تندخوان، با عبارتخوانی و یافتن کلمه های کلیدی سرعت بیشتری نسبت به بقیه افراد در کتاب خواندن دارند. خیلی ها فکر می کنند تندخوانی یعنی سر‌سری خواندن اما در واقع اینطور نیست.

 

تندخوانی دانشی است که مزایای بسیاری دارد و به شما کمک خواهد کرد که بدون اینکه ذره ای در درک مطالب دچار مشکل شوید آنها را با سرعتی بیشتر مطالعه کنید. افراد تندخوان و قهرمانان این رشته می توانند بیش از 2500 کلمه را در یک دقیقه مطالعه کنند.

 

در حالی که میانگین سرعت مطالعه بین افراد در تمام دنیا 300 کلمه در دقیقه است. اما یک حقیقتی که نباید از آن غافل شویم این است که تمام این افراد روزی کسانی مثل شما بوده اند که از سرعت مطالعه شان رضایت نداشتند، اما یادگیری تندخوانی مسیر زندگی آن ها به طرز شگفت انگیزی تغییر داد. 

 

تندخوانی چیست و چه تاثیری بر درک مطلب ما دارد؟

یکی از مهمترین سوال ها در مورد تندخوانی این است که با توجه به بالا رفتن سرعت مطالعه ما، آیا درک ما از متنی که مطالعه می کنیم کاهش نخواهد یافت؟ پاسخ این سوال شاید شما را شوکه کند، اما حقیقت این است که تندخوانی نه تنها درک مطلب شما را کاهش نمی دهد، بلکه موجب افزایش آن هم خواهد شد.

 

تمرین های مختلفی که شما در طول زمان آموزش تندخوانی فرا می گیرید به شما کمک خواهند کرد که درک مطلب بهتری از متن داشته باشید. به علاوه این تمرینات با تاثیر مستقیمی که بر روی مغز می گذارند موجب تقویت حافظه شما هم خواهند شد. 

 

بهترین سن برای تند خوانی

بدون شک می توان گفت، تند خوانی سن خاصی ندارد. هر کسی در هر سنی می تواند تند خوانی را بیاموزد.

 

از هنگامی که خواندن و نوشتن می آموزیم تا زمان پیری بسته به نیاز هر فرد در زمان شکوفایی فکری و نیاز فردی برای مطالعه بیشتر می باشد.

 

هر چقدر زودتر شروع کنیم، زمان بیشتری برای خواندن کتاب ها داریم، مخصوصا برای مطالعه کتاب های درسی در طول هر سال تحصیلی! کودکان و نوجوانان ما بهترین زمان خود را که باید صرف لحظات شاد بازی و تفریح و فکر کردن برای آینده خود باشند، صرف خواندن کتاب های اجباری می کنند.

 

اکنون که باید طبق قانون خوانده شود، بهترین راهکار تمرین تکنیک تند خوانی می باشد و با بیست دقیقه مطالعه هر یک از دروس حفظی می توانند کاملا به نمره دلخواه خود برسند …!

 

اهمیت تندخوانی

تند خوانی یک تکنیک و تخصص است که هر کسی با یاد گیری و تمرین می تواند بر آن مسلط شود.

 

با یادگیری تند خوانی می توانید تعداد بیشتری کتاب را در زمان کوتاه تری بخوانید. بسیاری از افرادی که کتاب نمی خوانند، کمبود وقت را بهانه می کنند، بنابراین با تند خوانی می توانید جلو بهانه ها را هم بگیرید!

 

تندخوانی چیست,آموزش تندخوانی

اهمیت تندخوانی

 

روش های مختلف تند خوانی

قبل از اینکه بتوانید در مورد سریع خواندن صحبت کنید، باید خصوصیات چگونگی تمایل به خواندن و درک متن را به صورت عادی بیان کنید:

 

همانطور که انتظار دارید، تند خوانی چند روش محبوب متفاوت دارد اما بیشتر آنها در سیستم های مختلفی قرار می گیرند. این روش ها شامل "سطحی خواندن"، "راهنمای متا"، "نمایش تصویری سریالی سریع" و "روش دیگری" است.

 

سطحی خواندن این است که به متن نگاه کنید تا بخش های مهمی برای خواندن پیدا کنید. اگرچه این روش معمولاً یک روش سرعت در خواندن محسوب می شود اما شما یاد نمی گیرید که سریعتر بخوانید. شما فقط می آموزید که از چه بخش هایی می توانید پرش کنید. همانطور که انتظار دارید، مطالعات نشان می دهد که وقتی کتاب تمام می شود، جزئیات زیادی را به خاطر نمی آورید.

 

راهنمای متا یکی از تکنیک های قدیمی است. در واقع استفاده از انگشت (یا اشاره گر مانند قلم) برای هدایت چشمان خود به سوی کلمات خاص است. نکته این است که باعث افزایش تمرکز روی کلمات خاص برای افزایش سرعت در خواندن می شود.

 

روش دیگری شما را به "خواندن" چندین خط یک بار با گسترش دید محیطی خود سوق می دهد. Tim Ferriss یک تکنیک سرعت در خواندن دارد که بر این ایده تأثیر می گذارد و تمرکز شما را بیش از هر چیز دیگری افزایش می دهد.

 

نمایش تصویری سریالی سریع روشی است که توسط اکثر سیستم های تند خوانی دیجیتال اخیر مورد استفاده قرار گرفته است. کلمات تنها روی صفحه چشمک می زنند، بنابراین شما باید همزمان روی یک کلمه متمرکز شوید. همانطور که به سیستم عادت می کنید، سرعت می گیرید که صفحه نمایش به چه صورت کلمات را نشان می دهد.

 

بهترین سن برای یادگیری تندخوانی, راهکارهایی برای یادگیری تندخوانی

آموزش تندخوانی

 

دلایلی که باید تندخوانی یاد بگیرید 

بخاطر داشته باشید که تندخوانی صرفاً سریع خواندن نیست، تندخوانی شامل تکنیک هایی است که علاوه بر سرعت، بر روی درک بیشتر و افزایش حافظه تمرکز دارد. در اینجا به چند دلیل براییادگیری تندخوانی اشاره خواهیم کرد.

 

تقویت حافظه

مغز عضله است، مانند بقیه عضله ها نیاز به پرورش دارد و زمانی که این عضو از بدن تقویت شود، بدیهی است که عملکرد بهتری از خود نشان خواهد داد. تندخوانی مغز را به چالش می کشد و سطح کارایی آن را بالا می برد. وقتی مغز را وادار به خواندن اطلاعات با سرعت بالا می‌کنید، قسمت‌های مختلف فعالیتش بیشتر می‌شود، حافظه یکی از این بخش هاست و همین فعالیت موجب تقویت حافظه‌ شما خواهد شد.

 

تمرکز بهتر

اکثر افراد توانایی مطالعه با سرعت 600 کلمه در دقیقه (wpm) را دارند. اما میانگین سرعت مطالعه واقعی چیزی حدود 200 کلمه در دقیقه می باشد.

 

دلیل این تفاوت زیاد چیست؟

می تواند دو دلیل داشته باشد؛ اول، شیوه ی مطالعه سنتی و دوم عدم تمرکز. عدم تمرکز باعث سردرگمی و پایین آمدن بازده می شود و سرعت را پایین خواهد آورد.

 

افزایش قابل توجه اعتماد به‌ نفس

طبیعی است که دانش بالا در مورد هر چیزی سبب ایجاد حس رضایت از خود و افزایش اعتماد به نفس می شود. تندخوانی و تقویت حافظه رابطه ی مستقیمی با اعتماد به نفس دارند.

 

افزایش قدرت تفکر

مطالعه یکی از بهترین تمرین ها برای مغز است. تندخوانی مغز را در مرتب سازی اطلاعات و همچنین کشف ارتباط بین اطلاعات گذشته و جدید، کارآمدتر خواهد کرد. هر چقدر سرعت مطالعه بالاتر برود این فرایند سریعتر اتفاق افتاده و بطور اتوماتیک توانایی تان در ایجاد ارتباط بین اطلاعات سریعتر خواهد شد.

 

تقویت مهارت های حل مسائل و مشکلات

تندخوانی در کنار افزایش قدرت تفکر، مهارت‌های لازم برای حل مسائل را تقویت می کند؛ این امر با بهبود ارتباط بین اطلاعات توسط مغز امکانپذیر می شود.

 

بالا رفتن انگیزه

این اتفاق به صورت غیر مستقیم اتفاق می افتد، به این صورت که با استفاده از مهارت های تندخوانی و تسلط بر آن و مطالعۀ چندین کتاب، انگیزه ی شما برای خواندن بیشتر به مراتب بالاتر می رود.

 

روش های آموزش تندخوانی,راهکارهایی برای آموزش تندخوانی

مزیت تندخوانی

 

روش های ساده برای تند خوانی

این که آیا شما در کلاس های فلسفه کتاب های درسی را مطالعه می کنید یا روزنامه صبح را می خوانید، خواندن می تواند احساس خستگی به شما بدهد. برای سرعت بخشیدن به خواندن و مطالعه آموزش ببینید تا این وظایف را خیلی سریعتر انجام دهید. خواندن سریعتر به درک کمتری منجر می شود اما با تمرین می توانید بر بعضی از این تأثیرات غلبه کنید.

 

صحبت با خود را متوقف کنید

تقریباً هر خواننده ای "تصور می کند" و کلمات را "زیر صدا می کند" یا دهان خود را حرکت می دهد. این ممکن است به خواننده کمک کند که مفاهیم را به خاطر بسپارد اما همچنین یک مانع بزرگ برای سرعت بخشیدن به مطالعه است. در اینجا چند روش برای به حداقل رساندن این عادت آورده شده است:

 

در هنگام خواندن، آدامس بجوید. این باعث می شود عضلات مورد استفاده، درگیر شوند.

اگر لب های خود را هنگام خواندن حرکت می دهید، انگشت خود را در مقابل آنها نگه دارید.

 

از نشانگر استفاده کنید

در زمان کودکی هنگام خواندن از انگشت استفاده می کردید؟ اما این روش ساده برای بزرگسالان هم در افزایش سرعت خواندن بسیار عالی است.

 

این ترفند نکته ای است که باید سریع انجام دهید. انگشت شما مانند یک ردیاب برای چشم شما عمل می کند. نه تنها به متمرکز شدن کمک می کند بلکه سرعت خواندن را هم تعیین می کند. همچنان که می خوانید و سریعتر حرکت می کنید سرعت خود را افزایش می دهید.

 

حرکات چشم را درک کنید

هنگام خواندن، چشمان شما به طرز تندی حرکت می کند، روی برخی از کلمات متوقف می شوید و برخی دیگر را رد می کنید. فقط وقتی چشم شما متوقف شده است می توانید بخوانید. اگر یاد بگیرید که در هر خط حرکات کمتری انجام دهید، خیلی سریعتر می خوانید.

 

چشمان خود را آموزش دهید تا حرکات کمتری انجام دهند

مغز شما به طور معمول تصمیم می گیرد که کجا بتواند چشمان تان را بر اساس این که کلمات بعدی چقدر آشنا به نظر می رسند، حرکت دهد. اگر چشمان خود را آموزش دهید تا به جای آن به مکان های خاص در صفحه بروید، می توانید سریعتر بخوانید. این تمرین را امتحان کنید:

 

X را بر روی اولین كلمه بنویسید.

X دیگری را در همان خط بنویسید. آن را زیر پنج کلمه برای متون آسان یا هفت کلمه قرار دهید تا نکات اصلی را کم رنگ تر کنید.

X های بیشتری را در همان فاصله بنویسید، تا اینکه به انتهای پاراگراف برسید.

حالا سریع بخوانید، سعی کنید فقط چشمان خود را دقیقاً زیر هر X متمرکز کنید.

 

درباره ی تندخوانی, همه چیز درباره ی تندخوانی

راه و روش های تندخوانی

 

سرعت بیشتری را تنظیم کنید

مطمئناً سرعت حرکت در متن را افزایش می دهد اما ممکن است کمی از آن یا کلا هیچ چیزی را درک نکنید. اگر می خواهید برای خواندن با سرعت زیاد هدف داشته باشید، کارهای زیر را امتحان کنید

 

یک مداد را در امتداد متن حرکت دهید. برای این کار وقت بگذارید تا بتوانید با سرعت آرام "یک هزار" بگویید و همین که به انتهای یک خط رسیدید یک هزار شما هم به پایان برسد.

دو دقیقه وقت صرف خواندن با سرعت مداد کنید. حتی اگر شما چیزی را نمی فهمید، روی متن تمرکز کنید و چشمان خود را به مدت دو دقیقه روی متن نگه دارید.

برای یک دقیقه استراحت کنید، سپس سریعتر انجام دهید. هر بار که می گویید "یک هزار"، سعی کنید با سرعت قلم که حرکت می کند این بار دو خط را بخوانید.

 

پوشاندن کلماتی که قبلاً خوانده اید

در حین خواندن، چشمان شما اغلب به کلمات قبلی برمی گردد. بیشتر اوقات، این حرکات کوتاه است که احتمالاً درک آنها را بهبود نمی بخشد. بلافاصله بعد از خواندن آنها، کلمات را با یک کارت بپوشانید و به خودتان آموزش دهید که بیش از حد از این عادت استفاده نکنید.

 

سؤال کنید

همانطور که متن را می خوانید، سؤالاتی را ایجاد کنید که باید به آنها پاسخ دهید. سپس پاسخ سؤالات خود را پیدا کنید. روی آنچه که مهم است تمرکز کنید و از اطلاعات نامربوط پرش کنید.

برای یادآوری چیزهایی که باید بخوانید بهتر است مطالب مهم را علامت بزنید و یا آن ها را از متن بیرون بکشید و آنها را بخوانید و متن های دیگر لازم به مطالعه نیست.

 

کاهش زمزمه کردن

وقتی کودکان برای اولین بار یاد می گیرند که بخوانند، کلمات را زمزمه می کنند یا آنها را به نرمی و با آرامش می گویند. در مرحله ی بعدی، آنها بی سر و صدا می خوانند اما هنوز لب هایشان را حرکت می دهند انگار هر کلمه را می گویند. به عنوان بزرگسالان ما این کلمات را در ذهن خود می گوییم.

 

این کار به ما اجازه نمی دهد سریعتر بخوانیم زیرا فقط می توانیم به همان سرعت صحبت کنیم. میانگین سرعت مکالمه در حدود 150 کلمه در دقیقه است، در حالی که میانگین سرعت خواندن در حدود 200 تا 300 کلمه در دقیقه است.

 

بنابراین برای خواندن سریعتر باید آن صدا را در درون مان خاموش کنیم. اما چگونه؟ گوش دادن به موسیقی هنگام خواندن کمک می کند. موسیقی حواس شما را پرت کند، به شما کمک می کند تا سریعتر تمرکز کنید و یاد بگیرید.

 

واژگان خود را گسترش دهید

ندانستن معنی یک کلمه خواندن شما را کندتر کند. هرچه دایره لغات شما گسترده تر باشد، مدت زمان کمتری برای توقف کردن و جستجوی معانی کلمات ناشناخته صرف خواهید کرد.

 

در زمان اوقات فراغت معانی کلمات جدید را بیاموزید. این هم مهارت خواندن و هم هوش کلی شما را تقویت می کند.

 

بازی یادآوری را انجام دهید

در پایان هر صفحه از یک کتاب یا پایان چند پاراگراف در یک مقاله، مکث کرده و آنچه را که تازه خوانده اید به یاد بیاورید. چند کلمه کلیدی را در حاشیه بنویسید. این به درک بیشتر شما از متن کمک می کند.

 

دوباره خواندن را متوقف کرده و تمرکز را بیشتر کنید

خواندن مجدد و برگشت در زمان خواندن بسیار ناکارآمد است.

بازخوانی دو نوع اصلی دارد: آگاهانه و ناخودآگاه.

بازخوانی آگاهانه، زمانی است که شما آگاهانه تصمیم می گیرید که خواندن را متوقف کنید و برای درک بهتر آن مطلب به نقطه قبلی که قبلاً خوانده اید، برگردید.

 

بازخوانی ناخودآگاه، زمانی است که چشم شما به یک نقطه اشتباه بر می گردد. تغییر چشمان خود از یک خط به خط دیگر و گم کردن خطی که می خواندید یا پرش به عقب است.

 

دلایل زیادی برای خواندن مجدد وجود دارد. خواننده معمولی ​​مرتباً گم می شود و متن را دوباره می خواند، این یکی از دلایلی است که چنین افرادی خواندن کندی دارند.

 

اگر تمام آنچه شما انجام می دهید دو تمرین ساده خواندن با سرعت باشد در طول 30 روز شما به طور چشمگیری توانایی تمرکز خود را هنگام خواندن بهبود خواهید بخشید و اگر متوسط ​​یا پایین تر باشید شما به راحتی سرعت خواندن خود را سه برابر خواهید کرد.

انتهای پیام/ک

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد